Review – Spy (2015)

Cast: Melissa McCarty, Jude Law, Jason Statham & Rode Byrne
Genre: Actie, komedie, criminaliteit
Distributeur: 20th Century Fox
Bioscooprelease: 3 juni 2015
Home Video-release: 7 oktober 2015, op Blu-ray, DVD en Digital HD

Review
Een goede actiefilm is geweldig ontspannend om te bekijken. Vaak proberen filmstudio’s echter het actiegenre te vermengen met komedie en dat loopt niet steeds van een leien dakje. De mix van genres zorgt er immers geregeld voor dat geen van hen mooi tot hun recht komt. Toch zijn er films die vaak een plaatsje in ons geheugen veroveren. Zo zullen veel mensen bij actie-komediefilms denken aan prenten als Johnny English (2003) of het veel recentere en steengoede Kingsman: The Secret Service (2014). Ook in 2015 kwam er een schitterende film van dat genre in de zalen: Spy van filmstudio 20th Century Fox. Tijd voor een bespreking. Opgepast: met uppercuts en vol voorbij zoevende kogels. Lezen op eigen risico!

In Spy volgen we de CIA-analiste Susan Cooper (McCarthy). Ze werkt in de zogenoemde ‘Kelder’ en adviseert de geheime agenten die op missie zijn: Cooper is hun eyes and ears. Wanneer haar geliefde en meest getalenteerde collega Bradley Fine op een gevaarlijke zoektocht is naar een radio-actieve bom, voelt Susan dat het allemaal niet goed gaat aflopen. En dat klopt: Fine wordt door de gevaarlijke Rayna (Byrne) neergeschoten. Net voor Susan de verbinding met Fine verliest, dreigt alles nog erger te worden: Rayna weet de identiteit van elke actieve CIA-agent. Het wordt dus nog moeilijker om de gehele terroristische organisatie achter Rayna bloot te leggen. Er is maar één keuze: Cooper, die door niemand aan de CIA gelinkt wordt, moet de wereld van de spionage zelf betreden. Maar de dappere Susan heeft nog nooit een wapen vast gehad en dat maakt de opdracht heel erg moeilijk. Zal Cooper met haar nieuwe identiteit de opdracht van haar geliefde agent Fine tot een goed einde kunnen brengen?

Eerst en vooral bezorgt Spy de kijker het kerndoel van een film: het entertaint op een heel, heel, heel goede manier. Spy heeft een ijzersterk verhaal dat vol met interessante en knappe plottwist zit. In praktisch elke scène mag je je verwachten aan een ongelooflijk grote verrassing. De ene keer doet Susan iets ongelooflijks, de andere keer gaat het verhaal compleet de andere kant op. Je kan je bij het bekijken van deze film dan ook nauwelijks vervelen. De actie zit compleet goed en de humor doorheen het verhaal is subtiel en zit mooi ingebed in het grotere geheel. Spy weet dus de valkuil van het actie-komediegenre te ntwijken en kan het beste uit de twee genres combineren. En dat is geen verrassing. De film is immers geregisseerd én geschreven door Paul Feig, de man achter kaskrakers als The Heat (2013) en Bridesmaids (2011). Toch is deze Spy veruit zijn beste film, zowel op het vlak van regie als op het vlak van het verhaal.

Spy is erg goed geregisseerd. We kijken op een erg dynamische manier naar de gebeurtenissen in de film en dat maakt alles nog boeiender. Er zijn geen onnodige dialogen en de humor die in het verhaal verscholen ligt, is goed. Er zijn geen vergezochte mopjes en weinig vulgariteit (lees: minder dan in andere films in hetzelfde genre). Natuurlijk zou de film niet zo goed zijn als hij geen ongelooflijk sterke cast had. Zo zien we knallers als Jude Law, Jason Statham, Melissa McCarthy, Rose Byrne én zelfs 50 Cent de revue passeren. Hoe kan je een film als deze dan ook saai vinden? Elk personage in de film is mooi uitgewerkt en levert zijn of haar persoonlijke touch. Het is dus duidelijk dat elk personage zijn of haar specifieke rol erg nauwgezet moet uitoefenen. En dat is goed, want op die manier merk je dat Spy een film is die mooi als een puzzel in elkaar gezet is. Alles klopt, alles past.

Spy is een enorm sterke film die je als kijker gezien moet hebben. Of je nu houdt van knallende actie of van humor waarbij je krom staat van het lachten, Spy zal je niet teleurstellen. De acteerprestaties zijn feilloos en de regie is geweldig. Bovendien sleurt het verhaal je mee van de ene plottwist naar de andere. En als dat nog niet genoeg is, eindigt de film helemaal niet zoals je het zou verwachten. Kortom: haast je naar de winkel! Want Spy ligt sinds 7 oktober in de rekken en is beschikbaar op DVD en Blu-ray. Heeft Susan je nog niet overtuigd? Kijk de spannende en grappige trailer en laat je daarna nog overtuigen door de skills van ’s wereld beste agente!

Ze valt op! (of net ergens af…)
Ze is ongelooflijk sexy.
Ze slaat toe… op de juiste plaatsen.

Zag jij deze geweldige spannende en grappige Spy al? Wat vond jij ervan? Overweeg je hem te kopen of misschien toch niet? Laat weten wat jij sterk of minder sterk aan de film vond of zeg ons waarom je hem wel of niet wil zien. Laat je reactie hieronder achter.