Review – Demonic (2015)

Regie: Will Canon
Cast: Maria Bello, Cody Horn, Dustin Milligan, Megan Park & Frank Grillo
Genre: Horror, thriller
Distributeur: Paradiso Filmed Entertainment
Releasedatum: 13 oktober 2015, verkrijgbaar op DVD en beschikbaar in de Telenet TV-Theek

Mensen die bezeten zijn door geesten, huizen die bewoond worden door verschrikkelijke en ongrijpbare gedaantes, onschuldigen die plots door één of ander virus besmet worden en de controle over hun eigen lichaam volledig verliezen: dit zijn vaak de onderwerpen van een horrorfilm. De meest bekende franchise die we de laatste jaren zagen, was ongetwijfeld Paranormal Activity, waarin de bewoners van een huis steeds door geesten worden lastiggevallen. Maar ook franchises als Insidious mogen absoluut niet ontbreken als we over het genre praten. Kortom: er is veel. Natuurlijk komen films niet altijd uit in de bioscoop en wordt er geregeld gekozen voor een onmiddellijke release op DVD. Dat is het geval voor Demonic, een horrorfilm die echt verrast.

© 2015 Paradiso Filmed Entertainment
© 2015 Paradiso Filmed Entertainment

Demonic neemt ons mee naar een oud en verlaten huis in een erg rustige wijk. Wanneer een lokale politieagent wordt opgebeld en het huis binnentreedt, merkt hij gauw op dat er heel wat bloed op de vloer ligt en dat er eerder die avond een heuse slachtpartij plaatsvond. Hij beslist dan ook meteen om rechercheur Mark Lewis te contacteren. Hij probeert de avond te reconstrueren en heeft daarbij hulp van psycholoog Elisabeth Klein. Wanneer de enige overlevende in het huis, John, vertelt wat er allemaal gebeurt is, lijkt alles ongeloofwaardig. Hij beweert dat hij samen met een aantal geestenjagers naar het huis kwam en dat ze een soort geestenuitdrijving hebben gedaan. Het huis zou iedereen vermoord hebben en de schuld zou niet in iemands schoenen geschoven mogen worden. Wanneer Lewis en Klein echter steeds meer en meer te weten komen over die avond, komen ze er achter wie het gedaan heeft én hoe verschrikkelijk eng het allemaal wel niet is.

© 2015 Paradiso Filmed Entertainment
© 2015 Paradiso Filmed Entertainment

Demonic levert een goed verhaal, wat zorgt dat de film er mooi staat. Het is erg leuk dat we alles wat er in het huis gebeurd is, samen met Klein en Lewis ontdekken. Dit zorgt uiteraard voor een mooie spanning en doet je steeds hunkeren naar meer. De film kan absoluut onderscheiden worden van andere films in het genre. Demonic combineert Paranormal Activity met Insidious en The Conjuring. Zo kijken we soms naar de film vanuit het buitenstaanderperspectief, en andere keren kijken we vanuit het perspectief van de camera van één van de personages. En dat is goed, want op die manier komt de film erg gevarieerd over. Daarnaast is setting van de film uitstekend. Demonic speelt zich af in een eng huis én dat bovendien ’s nachts. Daardoor steekt de film de laatste Paranormal Activity: The Ghost Dimension razendsnel voorbij, want Demonic weet wel te boeien en te vernieuwen. Het is immers leuk dat er gebruik gemaakt wordt van verschillende filmtechnieken en spanningstechnieken, die bij Paranormal Activity soms erg ver zoek zijn. Zo bestaat de film voortdurend uit flashbacks, wat de spanning mooi opdrijft.

© 2015 Paradiso Filmed Entertainment
© 2015 Paradiso Filmed Entertainment

Demonic zit vol verrassingen en plottwists. En dat is leuk, want natuurlijk weet je als kijker reeds dat er in het huis geesten aanwezig waren. De vraag die je doorheen de hele film mee probeert te beantwoorden is: “Wie heeft het gedaan?” Wanneer je dan het antwoord krijgt, ben je helemaal verrast. Als je dan echt toch iets op de film moet aanmerken, is het einde misschien een beetje vreemd. Plots lijkt alles heel snel te gaan en wordt je als kijker niet meer meegenomen in de gedachtegang van Lewis en Klein. En dat is raar, want gedurende de hele film kijk je met hen mee. Het komt dus zo een beetje over alsof de kijker even buiten beschouwing wordt gelaten.

© 2015 Paradiso Filmed Entertainment
© 2015 Paradiso Filmed Entertainment

Regie, acteerwerk en verhaal zijn dus over het algemeen erg goed. De regisseur, de relatief onbekende Will Canon, levert de kijker een gevarieerde horrorfilm die niet teveel geesten bevat. Het is als het ware een mooie balans tussen een thriller en een horrorfilm. En natuurlijk was het te verwachten dat Demonic kwalitatief niet slecht ging zijn. De producer van de film is immers James Wan, de regisseur van films als Saw (2004), Insidious (2010) en The Conjuring (2013). Maar het zijn absoluut niet alleen de mensen achter de schermen die felicitaties mogen krijgen. Ook de acteurs spelen mooi en weten je doorheen het verhaal leuk mee te gidsen. De twee hoofdrollen van Klein en Lewis worden respectievelijk gespeeld door Maria Bello en Frank Grillo. Van deze twee is immers bekend dat ze goed acteren. Bello kennen we van films als Prisoners (2013) en Secret Window (2004). Grillo verraste onderandere in The Grey (2011) en Captain America: The Winter Soldier (2014). Het was dan ook te verwachten dat we geen middelmatig acteerwerk gingen zien.

Demonic is een film die je gezien moet hebben. Het verhaal is leuk, sleurt je mee en weet het beste van het horrorgenre te combineren met een goede thriller. De film is aardig geregisseerd en weet de kijker gedurende het hele verhaal zich mooi vast te laten klampen. De acteerprestaties zijn uitstekend. Het enige minpunt is misschien wel het einde, waarbij niet zozeer meer naar de kijker werd gekeken. Maar dat maakt eigenlijk allemaal niet uit, want Demonic levert je een leuke en spannende filmavond. Haast je dus naar de winkel, want sinds 13 oktober is de film beschikbaar op DVD. Nog niet helemaal overtuigd? Bekijk dan zeker de onderstaande trailer.

demonic Landscape

Wat denk jij? Maakt Demonic bij jou een kans of ben je niet zo voor horrorfilms? Heb je Demonic als gezien of overweeg je hem (niet) te kijken? Laat ons weten wat je er van vond of wat je zo aanspreekt. Reageer hieronder en vertel ons als je bevindingen!