Review – Children of the Corn: Genesis (2015)

Regie: Joel Soisson
Cast: Kelen Coleman, Tom Rock, Barbara Nedeljakova & Billy Drago
Genre: Horror, thriller
Distributeur: Entertainment One Benelux
Releasedatum: 21 oktober 2015, op DVD

Stephen King is absoluut de horrorschrijver die we allemaal wel kennen. De man was verantwoordelijk voor heel wat successen binnen het engere genre en schreef boeken zoals Carrie, dat al meer dan eens werd verfilmd. Zo wist de gelijknamige film uit 2013 met Chloë Grace Moretz en Julianne Moore zeker zijn publiek te verrassen. En dat horrorboeken of –verhalen leuk materiaal is voor filmmakers om mee aan de slag te gaan, blijkt ook uit Children of the Corn: Genesis. Al dient dat hier met een grote korrel zout genomen te worden.

© 2015 Entertainment One
© 2015 Entertainment One

In Children of the Corn: Genesis, gebaseerd op een kortverhaal van de hand van horrormeester Stephen King, volgen we het jonge koppel Tim en Allie. Wanneer hun auto op een godverlaten weg in de hitte stilvalt, lijken de twee hopeloos verdwaalt te zijn in de woestijn. In hun zoektocht naar hulp en water, want Allie is zwanger, botsen de twee op een verlaten huisje. Wanneer ze aankloppen, beslist de eigenaar, een vreemde prietster, hen één nacht onderdak te geven op één belangrijke voorwaarde. De twee mogen ’s nachts niet rondneuzen. Wanneer Allie toch naar de WC moet en ze buitenkomt, hoort ze verschrikkelijk geschreeuw en gehuil. Wanneer ze dichter komt, merkt ze op dat de priester een onschuldig kind opsluit. En als Allie en Tim er achter komen dat ze onderdak krijgen van de leider van een verschrikkelijke sekte, beslissen de twee op de vlucht te slaan. En ook het kind blijkt niet te zijn wat het is.

Op zich biedt de film horrorfans alles wat ze van een horrorfilm verwachten: de spanning wordt mooi opgedreven, de film is erg mysterieus en het wordt erg moeilijk om inzicht te krijgen in de personages. Dat is alleszins het geval in de eerste helft van de film. Aangezien de film gebaseerd is op een kortverhaal, wordt het moeilijk om bijna 80 minuten te vullen met interessante verhaallijnen. Het lijkt dan ook alsof het hele verhaal verteld is na een veertigtal minuten. Naar het einde toe is het verhaal ronduit zwak en is je concentratie volledig weg. Bovendien is het einde van de film een beetje stom en verre van boeiend. En dat is jammer, want de film begint sterk. En ook de personages vergeten hun mysterieus kantje naar het einde toe vast te houden. Vanaf het midden van de film heb je immers goed door wat iedereen wil en lijkt alles ongelooflijk voorspelbaar te worden.

© 2015 Entertainment One
© 2015 Entertainment One

Wat Children of the Corn: Genesis wel een mooie horrorprent maakt, is het feit dat de algemene setting doorheen de film helemaal klopt. Alles wat je ziet en alles wat gebeurt, is gewoonweg erg mysterieus en eng. En dat is geweldig, want vaak bepaalt de setting mee hoe goed of slecht een horrorfilm is. Dat de setting klopt, zorgt er ook voor dat de personages steeds op de juiste manier reageren. En hoewel het verhaal niet erg goed ineensteekt, zijn de personages wel mooi uitgewerkt. Je komt er uiteindelijk helemaal achter wat ieder personage juist drijft. En deze twee elementen compenseren een beetje het mislukte verhaal, maar maken dat helemaal niet goed. Het lijkt dus alsof de film boordevol goede ideeën zit, maar dat de scriptschrijver ergens de mist in is gegaan.

Het acteerwerk in deze film is best oké. Het is niet slecht, maar het geeft je ook absoluut geen super wauwgevoel. De rol van Tim en Allie worden gespeeld door acteur Tim Rock en actrice Kelen Coleman. Beide acteurs zijn redelijk onbekend, hoewel Coleman duidelijk aan een opmars bezig is. Maar het valt op: de film is erg lowbudget en er was dan ook geen plaats of geld voor goede acteurs die de film volledig zouden dragen. Beide hoofdrolspelers zetten een acteerprestatie neer die geloofwaardig is, maar daar blijft het ook bij. De rol van de mysterieuze priester wordt vertolkt door de iets bekendere Billy Drago. De ietwat enge man speelt de rol goed, maar komt soms fake over. Hij wil net een beetje te hard zijn best doen om vreemd en eng over te komen en dat maakt zijn werk af en toe wat ongeloofwaardig. En ook dat is geen wonder, aangezien de man vooral speelt in Amerikaanse B-films.

© 2015 Entertainment One
© 2015 Entertainment One

De regie van Children of the Corn: Genesis wordt verzorgd door Joel Soisson. Zijn naam zou bekend in de oren moeten klinken. Hij is immers de man achter het scenario van bekendere films als Mimic 2 (2001) en Dracula 2000 (2000). En het valt op dat geen enkele van de films die hij schreef succes hadden. Ook voor deze film was hij verantwoordelijk voor de screenplay en dat verklaart misschien waarom het gehele project een beetje in de mist gaat. Zijn regie is echter wel oké, maar ook hier wordt er niets gedurfd gedaan. Alles wat je ziet is een beetje eentonig en weinig vernieuwend.

De zoveelste verfilming van het kortverhaal van Stephen King kan zijn plaats in de horrorwereld absoluut vergeten. De mooie cover van de DVD en de interessante korte inhoud zorgen voor hoge verwachtingen en die kan de film helemaal niet inlossen. De regie is oké en het acteerwerk in ongeveer wel goed. En dat is jammer, want de film heeft veel meer in zijn mars. Kortom: Chrildern of the Corn is een film die je beter links laat liggen. Wil je de film toch eens bekijken? Kijk dan snel de trailer.

Zag jij deze film al of ben je helemaal geen fan van het horrorgenre? Wil je de film wel kijken maar liever niet als je alleen bent? Laat het weten door hier onder een korte reactie te plaatsen met jouw mening.