Review – Sinister 2 (2015)

Genre: Horror
Distributeur: Entertainment One Benelux
Releasedatum bioscoop: 26 augustus 2015
Releasedatum Home Video: 20 januari 2016

Sinister2_Aug23-335.cr2
© 2016 Entertainment One

Voor velen is het het begin van een nieuw periode: verhuizen. Je laat je oude kennissen, buurt en vertrouwd stekje achter om elders weer helemaal opnieuw te beginnen. Vaak kijken de mensen er dan ook naar uit, want meestal verhuizen we dan ook naar plaatsen waar het beter is. Dat denken we dan toch alleszins, want eigenlijk kan je nooit echt weten hoe het in je nieuwe dorp of stad zal zijn. Hoe gaan de mensen er tegen je doen als je als nieuweling plots de gehele buurt komt verstoren? En het is niet alleen dat wat mensen soms wat zorgen baart. Ook het nieuwe huis kan voor heel wat verrassingen zorgen. Wat als blijkt dat het huis waar je intrekt toch niet helemaal aan je verwachtingen voldoet? Of wat als er in je nieuwe huis vroeger verschrikkelijke dingen zijn gebeurd? Wat als er ook nu allerhande rare dingen gebeuren in je nieuwe stekje? Daar gaat Sinister 2 over, het vervolg op Sinister, de horrorfilm uit 2012 met Ethan Hawke.

Sinister2_Aug23-165.cr2
© 2016 Entertainment One

In Sinister 2 volgen we de jonge, knappe moeder Courtney. Wanneer ze merkt dat haar man één van haar zoontjes regelmatig hardhandig aanpakt, beslist ze met haar twee oogappels een nieuw leven op te bouwen. Van een vriendin hoorde ze dat er een mooie afgelegen boerderij leegstaat, waar ze gerust mag intrekken. Er is echter één grote kanttekening: in het huis werden families gruwelijk afgeslacht en verdwenen kinderen plots voor eeuwig van de radar. Courtney twijfelt niet, want alles is immers beter dan samenwonen met een man die haar zoontje slaat. Wanneer op een dag de bevallige voormalige hulpsheriff aan haar deur staat en vraagt of ze beseft welke verschrikkelijke dingen er allemaal in het huis plaatsvonden, begint Courtney toch wat bang te worden. De lieve moeder weet immers niet dat Dylan, één van haar zoontjes, ’s nachts door geesten wordt lastiggevallen. De arme jongen wordt in zijn semi-realistische nachtmerries gedwongen om naar waargebeurde horrortapes van gruwelijke familiemoorden te kijken. Het doel van die filmpjes is Dylan zodanig indoctrineren zodat hij zelf ook zijn broer en mama vermoordt. Zullen de boosaardige kind-geesten er in slagen Dylan volledig in te palmen?

Sinister2_Aug22-4.cr2
© 2016 Entertainment One

Sinister 2 komt bijzonder vertrouwd over. De film bevat immers quasi alle elementen die we in de voorganger zagen: een verhuis, een huis met geheimen en kinderen die door enge geest-kinderen worden lastiggevallen. Je zou dan ook denken dat ook deze prent je de stuipen op het lijf jaagt. Jammer genoeg is dat verre van waar, want echt horror-horror is Sinster 2 helemaal niet. De momenten die je de stuipen op het lijf jagen kan je misschien op één hand tellen en dat is echt stom. Want de franchise nam een blitzstart met het uitstekende eerste hoofdstuk dat prachtig werd gedragen door de klasbak die Ethan Hawke heet. Sinister 2 mist een personage dat de prent echt draagt, want nu lijkt het alsof regisseur Ciarán Foy voortdurend afwisselt tussen Courtney en de hulpsherriff, waardoor het verhaal weinig samenhang vertoont. Sinister 2 mist de ‘sjwoeng’ die zijn voorganger wel had. Jammer!

Maar dit neemt niet weg dat productiehuis Blumhouse alweer een knappe horrorprent naar het witte scherm tovert. Sinsister 2 is een kwaliteitsvolle horrorfilm die je van de eerste minuut tot de laatste seconde voortdurend boeit. De sfeer klopt helemaal en de personages zijn ook dik oké. Stellen dat het vervolg op Sinster dus echte rommel is, zou een beetje kort door de bocht zijn. Sinsiter 2 biedt de kijker wat hij van een horrorfilm verwacht, al zal de echte die-hard fan iets minder enthousiast zijn omdat het horrorgehalte niet geweldig hoog is. Er is voor die groep misschien wat te veel drama, want te veel gezever en zijn er een beetje te weinig enge momenten te bespeuren in de film. Maar desalniettemin blijft Sinister 2 op het niveau van de Insidious-franchise: het is een knappe horrorprent met de juiste sfeer en een goede cast.

_E4A3469.cr2
© 2016 Entertainment One

Zoals al eerder aangehaald: van Ethan Hawke is er in Sinister 2 geen stofje te bespeuren. En dat is ergens jammer, want je kan het niet onder stoelen of banken steken dat de man een uitstekend acteur is. De fakkel van ‘het dragende personage’ wordt doorgegeven aan de voormalige hulpsheriff, gespeeld door James Ransone. Een slechte keuze is het niet echt, want de man acteert uitstekend. Het stomme is echter dat de fakkel soms plots lijkt rond te hollen, waardoor er geen echt dragend personage meer is. Nu eens draagt de hulpsheriff de fakkel, dan weer Courtney, vertolkt door Shannyn Sossamon. Die laatste speelt overigens ook bijzonder goed, en ook dat is geen verrassing. De uitstekende actrice speelde dit jaar nog in de knappe reeks Wayward Pines.

Horror is het zeker, het vervolg op Sinister. Jammer genoeg kan de prent het niveau van zijn voorganger niet helemaal evenaren en bevat Sinister 2 een beetje te veel ‘blabla.’ De momenten die je de stuipen op het lijf jagen zijn van korte duur en het aanbod is dan ook bijzonder schaars. Maar moet je daarom deze prent laten passeren? Neen, het antwoord is duidelijk. Sinister 2 is een bijzonder kwaliteitsvolle film die absoluut de moeite waard is, alleen al omdat het weer een prent is die geproduceerd is door het bekende Blumhouse. Is regisseur Ciarán Foy er in geslaagd een goede horrorfilm te presenteren? Ja, maar de echte horrorfan blijft misschien wat op zijn honger zitten. Laat je in ieder geval zelf verrassen en bekijk nu de onderstaande trailer. Sinister 2 ligt sinds 20 januari in de winkelrekken en is verkrijgbaar op Blu-Ray en DVD.

Wat denk jij van deze Sinister 2. Is het iets voor jou of ga je hem toch maar laten passeren? Zag je hem al in de bioscoop of kan je niet wachten tot je hem op DVD of Blu-Ray hebt? Laat het weten door hier onder je bevindingen met de wereld te delen!