Review – Cut Bank (2015)

Cast: Liam Hemsworth, Billy Bob Thornton, Teresa Palmer, Bruce Dern & John Malkovich
Genre: Thriller
Distributeur: The Searchers, distributie door Remain in Light
Releasedatum: 19 januari 2016, beschikbaar op DVD

Gallery
ยฉ 2014/2015 The Searchers

De meeste mensen leiden een bijzonder rustig leventje. We genieten elke dag weer van onze dagelijkse sleur en vermoeden dat niemand ons ooit iets zal aandoen. We zijn vertrouwd met onze woonplaats en de mensen die ons omringen. Bovendien zijn we er meestal ook absoluut van overtuigd dat niemand ons iets kan maken of dat er nog maar iets zou gebeuren. Onze woonplaats is een veilige haven, waar geen enkele ziel een vlieg zou kwaad doen. Deze ingesteldheid, die natuurlijk volkomen normaal is, zorgt er natuurlijk wel voor dat de verontwaardiging bij รฉรฉn of andere verschrikkelijke gebeurtenis vele malen grote zal zijn. Je komt er dan immers achter wie iedereen die je dacht te kennen werkelijk is. Iedereen heeft immers gigantische geheimen die het daglicht beter niet zien, toch? Hierover worden vaak reeksen of films gemaakt. Twentieth Century Fox bracht begin december Wayward Pines uit, een reeks die aantoont dat je nooit iemand kan vertrouwen. Filmdistributeur The Searchers bracht op 19 januari Cut Bank uit op DVD, een smalltown thriller waarin alles volledig escaleert.

CB1
ยฉ 2014/2015 The Searchers

Cut Bank gaat over een gelijknamig rustig dorpje waar niemand ooit iets ergs zou doen. Sherrif Vogel (Malkovich) waakt over het dorpje en is fier op het feit dat er nog nooit een ernstig misdrijf plaatsvond. Maar dat dreigt te veranderen. Wanneer de jonge Dwayne (Hemsworth) een promotiefilmpje over het dorpje maakt met zijn vriendin Cassandra (Palmer), is hij de getuige van een brutele moord. De lokale postbode wordt twee keer in de borst geschoten. Dwayne wilde echter al lang uit Cut Bank vertrekken om elders samen met Cassandra een nieuw leven op te bouwen. Omdat Dwayne de hele moordscene op videotape heeft staan, maakt de jongen misschien wel kans om 100.000 euro op te strijken. Hij is immers de enige die belangrijk bewijs kan leveren. Maar de daden van een lokale gek lijken daar een serieus stokje voor te steken. Alles escaleert volledig waardoor Cut Bank plots een bijzonder gevaarlijke plaats wordt. Loopt dat wel goed af?

CB5
ยฉ 2014/2015 The Searchers

Het verhaal van Cut Bank is eigenlijk helemaal niet wat je ervan verwacht. Je denkt immers na het lezen van de korte inhoud dat de prent bijzonder saai is en nergens heen gaat. Maar dat is echt helemaal fout, want Cut Bank bevat zo veel leuke plottwists en verrassingen dat je haast voortdurend op het puntje van je stoel zit. In Cut Bank is er immers niemand die geen geheimen heeft. De film gaat over een gesloten gemeenschap die door iemands belachelijke en weinig doordachte daad helemaal opengebroken wordt en daardoor een reeks van verschrikkelijke gebeurtenissen in actie zet. En dat is echt leuk om te zien, want de eens zo rustige film wordt na verloop van tijd een serieuze knaller die je helemaal meesleurt. En ook dat is een verrassing, want de verwachtingen zijn erg laag bij het begin van de prent.

CB3
ยฉ 2014/2015 The Searchers

Het is erg leuk om te zien hoe zowel de film als de personages doorheen het verhaal een knappe evolutie doormaken. De film begin heel vredevol en je verwacht ook helemaal niet dat er iets erg zal gebeuren. En zelfs wanneer die verschrikkelijke moord op de postbode plaatsvindt, verwacht je helemaal niet dat Cut Bank geen typische policier-film is, dat is een typische prent waarin een politieagent een zaak probeert op te lossen. Cut Bank biedt de kijker echt wel genoeg om een avond van zijn entertainment te genieten. En dat komt niet alleen door het verrassende verhaal. De personages zijn ook bijzonder interessant en maken een leuke ontwikkeling door. In het begin lijkt iedereen immers een nietsvermoedende dorpeling, maar al snel kom je er achter dat iedereen zijn persoonlijke geheimpjes heeft. Het is dan ook leuk dat je als kijker af en toe meer weet dan de personages, want dat maakt Cut Bank niet alleen voor jou een thriller. Ook voor de personages lijkt alles een heuseย thrill.

CB2
ยฉ 2014/2015 The Searchers

Cut Bank is weliswaar een eerder kleine film, maar de cast die je aan het werk ziet, is er รฉรฉn van absoluut wereldniveau. De beste rol is die van Dwayne en wordt vertolkt door The Hunger Games-ster Liam Hemsworth. De geweldig getalenteerde Australiรซr zet ook in deze prent een puike acteerprestatie neer. Maar dat had je natuurlijk ook verwacht. De lokale politiemacht wordt dan weer vertolkt door John Malkovich, een man die je maar moeilijk kan losdenken van zijn geweldige grappige rol als Pascale Sauvage in Johnny English (2003). Dat ook hij een mooie prestatie neerzet is niet echt een verrassing, aangezien de man tot twee maal toe voor een Oscar genomineerd werd. Voorts wordt de cast aangevuld door bekende namen als Bruce Dern, nu te zien in The Hateful Eight, Teresa Palmer, nu te bewonderen in The Choice, en Billy Bob Thornton. Die laatste won voor zijn schrijfwerk aan Sling Blade (1996) een Oscar. Cut Bank wist dus een echte sterrencast te strikken en dat misstaat de film ook helemaal niet.

Regisseur Matt Shakman levert de kijker een pakkende en bijzonder spannende thriller. Je verwacht van de film helemaal niets, waardoor hij wel echt je verwachtingen overstijgt. Het verhaal is erg goed gevonden en zit boordevol interessante wendingen. Niemand is wie hij lijkt en ook de lokale gek verbaast iedereen door zijn daden. Als je daarbij nog eens ziet dat knallers als Liam Hemsworth, Teresa Palmer รฉn John Malkovich deel uitmaken van de cast, weet je genoeg. Cut Bank is absoluut de moeite waard om op te nemen in je verzameling. De smalltown thriller ligt sinds 19 januari in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD. Bekijk nu de trailer.