Review – Ant-Man (2015)

Cast: Paul Rudd, Michael Douglas, Evangeline Lilly, Corey Stoll & Michael Peña
Genre: Actie, avontuur, sciencefiction
Distributie: Marvel België
Releasedatum bioscoop: 15 juli 2015
Releasedatum Home Video: 2 december 2015, beschikbaar op 3D Blu-Ray, Blu-Ray en DVD

5D1_2437_R

Het lijkt alsof we vandaag in de filmwereld een echte Clash of the Titans hebben. Zowel DC Comics als Marvel proberen ons iedere dag weer te overtuigen van hun allerbeste superhelden, maar velen onder ons kunnen gewoonweg niet kiezen. Je kan er amper naast kijken: zowel in de bioscoop als op het scherm in de huiskamer proberen de twee giganten ons compleet in te palmen met de meest verbluffende reeksen en de knapste speciale effecten in fenomenale big-budgetfilms. Zo zagen we de  laatste jaren in de bioscoop van Marvel onder andere Avengers: Age of Ultron (2015), Guardians of the Galaxy (2014) en Captain America: The Winter Soldier (2014). En ook DC Comics hoeft geenszins onder te doen. Zij presenteerden ons in 2013 Man of Steel en komen dit jaar met twee absolute knallers: Batman v Superman: Dawn of Justice en Suicide Squad. Ook op televisievlak zijn de twee geduchte concurrenten. Momenteel scoort Marvel met series als Agents of S.H.I.E.L.D., Agent Carter, Daredevil en Jessica Jones. En series als The Flash, Arrow en het ge-weldige Gotham komen dan weer van DC Comics. In 2015 presenteerde Marvel ons bovendien het allernieuwste en allerkleinste lid van de Avengers: Ant-Man. Past ook deze film in de gouden kast van de gigantische studio?

TRN0010_comp_v145.1062

De nieuwe film in het Marvel-universum laat ons kennis maken met Scott Lang, de hedendaagse Ant-Man. Hij is bevriend met Dr. Hank Pym, een wetenschapper die een speciale technologie ontwikkelde. Met subatomaire deeltjes slaagde hij erin een formule te creëren die iemands lengte kan wijzigen. Door middel van een instrument kan de man zich verkleinen en praten met insecten en deze zelfs beheersen. En dat wil hij kosten wat het kost doorgeven aan zijn leerling en vriend Scott. Wanneer de proeven bij hem uiteindelijk slagen en hij vrede vindt met het feit dat hij een echte held is, komen er problemen tevoorschijn. Samen met de professor zal Scott ervoor moeten zorgen dat de technologie geheim blijft. Scott, die overigens een uitstekende dief is en net uit de gevangenis komt, moet zich verzetten tegen eender welk kwaad dat op de loer ligt. Samen met Hank Pym plant hij de grootste kraak ooit die uiteindelijk de hele wereld zal redden. De vraag is natuurlijk of hen dat ook daadwerkelijk zal lukken…

TRA0210_comp_v025.1028

Het verhaal van Ant-Man zit heel leuk en bovendien goed in elkaar. De hele film komt vertrouwd over en dat komt natuurlijk omdat we ons in hetzelfde universum bevinden als dat van Iron Man, Captain America en The Hulk. Ant-Man is een film die ons voor het eerst sinds een aantal jaren kennis doet maken met een nieuwe grote mini-superheld en zoals bij de eerste films van ieder personage focust de film onder andere op de evolutie die de held in wording doormaakt. Scott Lang is immers in het begin een doodgewone man die per toeval, eigenlijk niet zo per toeval maar soit, een held wordt. In de film zien we dan ook hoe Lang hier mee omgaat en dat zorgt voor een heel erg interessante film. Net zoals meerdere films van Marvel is er ook in Ant-Man hier en daar wat aangename humor te bespeuren, wat het hele gebeuren een pak lichter maakt. Ant-Man geeft de kijker wat hij van de film mocht verwachten.

SJB3575_comp_v138_(01243)_

Toch is niet alles aan de film positief. De nieuwe Marvel-prent duurt om en bij de twee uur en dat is redelijk lang. Het komt dan ook niet als een verrassing dat regisseur Peyton Reed hier en daar wat te ver gaat. Ant-Man bevat gewoonweg niet genoeg verhaal of gebeurtenissen om een kleine twee uur helemaal in te vullen op een interessante manier. Sommige scènes lijken dan ook een beetje te langdradig en dat maakt dat de film hier en daar wat verveelt. Toch slaagt Reed erin elke saaiere scene goed te maken door vervolgens een verbluffend spectaculaire scene te presenteren die je meteen die iets mindere scene doet vergeten. Bovendien neemt Reed de tijd om zijn personages de nodige aandacht te schenken. Elk personage dat in Ant-Man de revue passeert, is interessant. Moest Reed dus gekozen hebben om die saaiere scenes weg te laten, zouden de personages misschien een beetje gekunsteld overkomen waardoor Ant-Man een pak minder geloofwaardig over zou komen. Het doel heiligt de middelen, toch?

BF-22506_R_ALT

Dat Ant-Man nu al een vaste waarde is binnen de Avengers staat vast. De kleine maar dappere en ongelooflijk sterke superheld wekt zo veel sympathie dat het je beste vriend zou kunnen zijn. En dat komt natuurlijk door het steengoede acteerwerk van Paul Rudd. De man is bekend van zijn werk in films als Anchorman 2: The Legend Continues (2013) en Prince Avalanche (2014). Met Ant-Man speelt de man voor het eerst in een giga-blockbuster en het gaat hem bijzonder goed af. De rol die hij vertolkt komt zo goed over en is zo goed uitgewerkt dat je haast niet kan wachten tot de volgende verschijning van Ant-Man. Naast Paul Rudd zien we de ongelooflijk getalenteerde Evangeline Lilly, die je dan weer kent als elf Tauriël van The Hobbit-trilogie. Ook haar rol komt bijzonder sterk over en wordt door Lilly nagenoeg perfect vertolkt. Ook Michael Douglas, een acteur die al heel wat jaren meegaat, zet een puike acteerprestatie neer. Bad-guy van dienst is Darren Cross, gespeeld door The Strain-acteur Corey Stoll. Hoewel je bij aanvang van de film al weet dat Cross de slechterik is, wekt Stoll symathie voor zijn karakter. En dat is ook de bedoeling. Ant-Man is dus geheel geslaagd in zijn opzet.

Ant-Man is de zoveelste film die we zien in het Avengers-universum. Het zijn en blijven bijzonder kwaliteitsvolle films die je gezien moet hebben. Ook deze nieuwe superheld verdient een plaatsje in de gouden kast, want Ant-Man is gewoonweg ongelooflijk sterk. Hoewel er hier en daar wat vervelende scenes de revue passeren, lijk je dit al gauw weer te vergeten en wordt je compleet meegesleurd in het spannende verhaal. Regisseur Peyton Reed, bekend van zijn middelmatig werk in Yes Man (2008), levert de kijker een interessante actiefilm met goed uitgewerkte personages. En dat komt natuurlijk ook door het uitstekende acteerwerk van Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Douglas en Corey Stoll. Ant-Man is een must-see en verdient absoluut een plekje in jouw filmverzameling. Bekijk nu de trailer en koop de film dan extra voordelig via Zavvi.nl.

Heb jij Ant-Man al in de bioscoop gezien of heb je hem al op DVD of Blu-Ray bemachtigd? Wat vond jij van de film? Laat het weten door je mening met de wereld te delen. Plaats hier onder je reactie!

Ben je geïnteresseerd om voordelig films aan te kopen en bovendien te genieten van een gratis levering? Klik op deze link om het mega-uitgebreide aanbod van zavvi.nl te ontdekken.

GIF