Review – Spectre (2015)

Cast: Monica Bellucci, Christoph Waltz, Ralph Fiennes, Léa Seydoux & Daniel Craig
Genre: Actie, avontuur, thriller
Distributeur: Columbia Pictures
Releasedatum bioscoop: 4 november 2015, release door Columbia Pictures
Releasedatum Home Video: 2 maart 2016, beschikbaar op Blu-Ray en DVD (release door Twentieth Century Fox)

Lea Seydoux;Dave Bautista

In de filmwereld zien we vandaag heel wat gigantische franchises. Grote bedrijven als Marvel, DC Comics en Disney stampen de ene grote filmreeks uit de grond na de andere. Ook Paramount Pictures heeft al een tijdje een gigantische franchise die kijkers blijft verbluffen: de Mission Impossible-reeks. Ethan Hunt, gespeeld door Tom Cruise, verbaast ons telkens weer met zijn knappe stunts en schitterende wagens, om dan nog maar te zwijgen van de harem vrouwen die hij om zijn vinger heen draait. Ook dit jaar zorgde Mission Impossible: Rogue Nation weer voor knallende cinema en wist de film heel wat kijkers naar de bioscoop te lokken. Lijnrecht tegenover Tom Cruise’s spionagefilms staan die van de Britse superspion James Bond. In 2011 werden we door regisseur Sam Mendes getrakteerd op een uitstekende Skyfall. De rol van Bond werd alweer voortreffelijk neergezet door Daniel Craig en het verhaal was gewoonweg subliem. In 2015 presenteerde Columbia Pictures ons het langverwachte vervolg op de bondfilm die misschien wel als ‘de beste’ de geschiedenis in ging. Spectre laat ons opnieuw kennis maken met alle personages die we kennen, heeft dezelfde regisseur én het budget is weer enorm… Zijn dit de juiste ingrediënten voor een knaller van een James Bond?

Spectre

In Spectre hangt het lot van James Bond aan een zijden draadje. Wanneer hij door een boodschap van een oude bekende naar Mexico City wordt gestuurd en hij de opdracht krijgt de Italiaanse Marco Sciarra te vermoorden, begint een gevaarlijke en spannende nek-aan-nekrace. 007 gaat naar Rome en ontmoet daar Lucia, de beeldschone weduwe van de vermoorde Marco Sciarra. Van haar krijgt hij de locatie van een uiterst geheime maar belangrijke vergadering van één of andere duistere organisatie. Na een aantal waarschuwingen van Lucia beslist Bond toch te gaan en ontdekt hij de organisatie SPECTRE. Terwijl James de wereld wat (on)veiliger maakt, ligt in London de MI6 helemaal onder vuur. De nieuwe baas Max Denbigh twijfelt immers aan het nut van het hele 00-programma. James deinst echter nergens voor terug en schakelt de hulp van Q en Monneypenny in om de knappe Madeleine Swann te vinden. Zij zou immers meer weten over SPECTRE en zou kunnen helpen om de hele organisatie bloot te leggen. Maar hoe meer Bond van SPECTRE te weten komt, hoe harder hij beseft dat zijn rivaal gevaarlijker is dan hij dacht. Zal James er in slagen SPECTRE op te doeken en de MI6 alsnog te redden?

Daniel Craig

Spectre begint geweldig. We zien een spectaculaire openingsscène zoals je het zou verwachten en dat zorgt ervoor dat je je verwachtingen voor de rest van film bijzonder hoog legt. En hoewel die deels wel worden waargemaakt, is Spectre een typische Bond-film. Na het geweldig interessante Skyfall, dat zich voornamelijk in London afspeelde en bewust klein werd gehouden, zien we opnieuw een film waarin ’s werelds meest getalenteerde geheime agent de mooiste plekken ter wereld bezoekt. En daar is op zich niets mis mee, want regisseur Sam Mendes probeert op die manier terug een oldschool James Bond-film naar het witte doek te brengen. En daar slaagt hij ook helemaal in: we zien een aantal Bond-girls de revue passeren, er zijn razendsnelle wagens én bombastische actie-scenes die je met open mond naar het scherm doen staren. Spectre is groots, veel grootser dan zijn voorganger. En dat is misschien ergens wel heel jammer. Skyfall was een kleine film, die toch reusachtig was, en ook de finale die we in de film zagen deed Bond terugkeren naar zijn roots. Op geen enkel moment slaagt Spectre er geheel in de kwaliteit van Skyfall te evenaren, wat immers niet echt een verrassing is: Skyfall was de beste James Bond-film die we wellicht ooit zagen.

Ralph Fiennes;Andrew Scott

Spectre heeft een verhaal dat nooit echt helemaal juist aankomt. Het wordt af en toe een beetje te veel en soms lijkt alles zo snel te gaan, waardoor er amper tijd is om de gebeurtenissen op een rijtje te zetten. Dit stoort, want doorheen de hele film ben je ongelooflijk zenuwachtig. Bovendien lijkt het alsof Spectre niet echt naar een finale lijkt toe te werken. Doorheen de hele film ligt het niveau van actie zo hoog, dat je nooit dat ‘wow’-gevoel krijgt. Daarnaast is de slechterik, Blofeld, in het verhaal, gespeeld door tweevoudig Oscarwinnaar Christoph Waltz, ook niet helemaal overtuigend. Waltz lijkt in zijn rol beperkt te worden door een script dat hem helemaal opsluit. Op geen enkel moment geloof je dat Blofeld sterker is dan Bond, waardoor je uiteraard al weet dat alles weer goed afloopt. Er zijn te veel ongeloofwaardige plottwists die Spectre enorm hard doen flirten met ongeloofwaardigheid.

Daniel Craig;Ben Whishaw;Rory Kinnear

Desalniettemin blijven de James Bond-films absoluut kwalitatief schitterende films. Ook Spectre levert de kijker de nodige ontspanning en zorgt ervoor dat je gedurende 148 minuten geëntertaind wordt. Hoewel het verhaal misschien wat flauw overkomt en er te veel ongeloofwaardige dingen gebeuren, blijft Spectre absolute top-cinema. Dat komt natuurlijk door het uitstekende acteerwerk van Daniel Craig, die nu al voor de vierde keer in de rol kruipt van James Bond. Craig speelt geweldig en geeft de rol van 007 heel interessante kantjes. Toch valt op dat Craig minder speelt en dat komt wellicht doordat Judi Dench geen deel meer uitmaakt van de franchise. Jarenlang speelde zijn de rol van M, James Bonds overste én soort van moeder. Die rol wordt nu overgenomen door Ralph Fiennes, die dan weer jaren de rol van Voldemort speelde in de Harry Potter-films. Hoewel hij ook uitstekend acteert, mist de kijker de chemie die er tussen de voormalige vrouwelijke M en James te zien was. Verder wordt de cast aangevuld door Monica Bellucci, Léa Seydoux, Naomi Harris en Dave Bautista, die in de film amper een woord spreekt.

Je hoeft er niet over te discussiëren: James Bond-films zijn en blijven geweldige cinema. Ook Spectre levert de kijker ongetwijfeld spetterende scenes die volledig overweldigen. De kritische kijker is echter niet enkel tevreden met pracht en praal en wil dat de film ook verhaalsgewijs een zeker niveau behaalt. Spectre scoort slechter dan zijn voorganger Skyfall en dat is meer dan terecht. De film bevat een té groot verhaal, de rivaal van James Bond komt niet geloofwaardig over én er zijn te veel ongeloofwaardige plottwists die het verhaal nu en dan een totaal andere richting uit sturen. Misschien had Sam Mendes, die erg lang twijfelde na Skyfall maar uiteindelijk toch besliste weer als regisseur mee te doen, de fakkel beter doorgegeven aan iemand anders. Hoewel Mendes wel goed regisseert, valt het te hard op dat hij per se iets helemaal anders wilde doen. En dat is jammer, zeker na het schitterende Skyfall. En als dat nog niet genoeg is, mist Spectre ook Judi Dench, die voor een aangenaam spel zorgde tussen M en James. Toch is Spectre een absolute aanrader en moét je de nieuwe James Bond gezien hebben, al is het maar om de volgende film in de reeks te kunnen volgen. De film ligt sinds 2 maart in de winkelrekken en is beschikbaar op Blu-Ray en DVD. Bekijk nu de trailer!

Zag jij Spectre al in de bioscoop en kan je niet wachten hem ook op DVD of Blu-Ray te bemachtigen? Of heb jij gewacht tot je hem thuis kan kijken? Laat weten wat jij van Spectre vond door hier onder een reactie te plaatsen!