Review – The Hunger Games: Mockingjay Part 2 (2015)

Regie: Francis Lawrence
Cast: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Philip Seymour Hoffman, Donald Sutherland & Julianne Moore
Genre: Actie, avontuur, sciencefiction
Distributeur: Belga Films
Releasedatum bioscoop: 18 november 2015
Releasedatum Home Video: 22 maart 2016, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

De laatste decennia wisten een aantalΒ filmreeksen de kijker helemaal in te pakken. Zo wist Peter Jackson met zijn The Lord of the Rings-trilogie wereldwijd heel wat mensen naar de bioscoop te lokken, iets wat hij met zijn latere The Hobbit-films helemaal wist te evenaren. Maar ook films uitΒ de Star Wars-reeks blijven mensen aantrekken. Dat bewijst de laatste Star Wars: The Force Awakens. De volgende films in de franchise zullen hoogstwaarschijnlijk net zo veel mensen op een bioscoopzetel doen plakken. Momenteel wordt de kijker blootgesteld aan drie reusachtige big-budgetfranchises, waarin het hoofdpersonage telkens in opstand komt. The Hunger Games is de enige echte, The Divergent Series is een ietwat mislukte copycat en The Maze Runner-films barsten van eenΒ gebrek aan originaliteit. Van die eerste filmreeks kwam Belga Films in 2015 met de allerlaatste Γ©n grootste film, die een einde maakte aan een wereldwijd fenomeen. Vanaf 22 maart 2016 is de film beschikbaar op Blu-Ray en DVD, maar is hij ook wel de moeite waard om in huis te halen?

SS_D142-42501.dng

The Hunger Games: Mockingjay Part 2 gaat meteen verder waar het eerste Mockingjay-deel stopte. Katniss, het symbool van de rebellie tegenover de president, moet accepteren dat haar geliefde Peeta, die door het Capitool compleet werd gehersenspoeld, misschien nooit meer dezelfde zal zijn. En daarvoor moet President Snow boeten. Ze barst van woede en beslist in haar eentje naar het Capitool te reizen om ervoor te zorgen dat haar ogen het laatste zal zijn wat President Snow ooit zal zien. Al gauw komt ze er echter achter dat ze van President Coin niet meer mag zijn dan een symbool en dat ze dus alleen maar mag fungeren als steun voor de soldaten. Katniss geeft daar natuurlijk niet aan toe, want ze wil wat betekenen voor de zovele doden die vielen tijdens de verschrikkelijke oorlog. Samen met haar vrienden en een aantal trouwe soldaten begeven Katniss, Peeta, Gale en alle andere zich naar het Capitool om een einde te maken aan de meedogenloze heerschappij van President Snow. Maar zal Katniss er ook voor kunnen zorgen dat het na Snow wel degelijk beter wordt?

SS_D68-21203.dng

Dit laatste deel van The Hunger Games-reeks begint plots en gooit je meteen weer in de grimmige sfeer die Panem maakt wat het is. Van vrolijkheid is er in de film niets te bespeuren. Alles is donker, er is veel vuur en rook verspreidt zich over het hele land. Het is een sfeer die helemaal klopt, want deze laatste film is de meest dramatische van de hele reeks. Je krijgt iets meer inzicht in de gevoelens van de personages, wat ervoor zorgt dat je alle keuzes van de personages ten volle begrijpt. Mockingjay Part 2 is een echte queeste-film. De personages hebben in deze film misschien wel het duidelijkste doel uit heel de franchise: echt een einde maken aan de heerschappij van President Snow. De personages zijn voortdurend onderweg en trotseren allerlei gevaren op hun weg richting de hoofdstad van Panem. Samen met de personages kijk je dan ook met enorm veel belangstelling uit naar die uiteindelijke confrontatie met de tiran Snow.

SS_D82-26107.dng

Jammer genoeg is die confrontatie een beetje zwak. En dat geldt trouwens voor de hele film. Er is veel tijd voor spectaculaire scenes die de kijker met open mond naar het scherm doen staren, maar op momenten waar de prent je interesse het meeste triggert, gaat de film compleet de mist in. Het scherm wordt zwart, de filmmakers beslissen een Β interessante scene over te slagen en de kijker wordt vervolgens alweer getrakteerd op een spannende actiescene. En dat is jammer. De filmmakers lijken bang van wat meer drama en diepgang en verkiezen de meest spectaculaire scene boven een veelzeggende kleine belangrijke dialoog. Dat zal echter niet veel mensen opvallen, want in deze film verwacht je natuurlijk de actie die je in Mockingjay Part 1 van de makers niet kreeg. Toch had het absoluut niet misstaan als de makers de focus niet louter gelegd hadden op alle actie en wat meer hadden ingezoomd op kleinere gevoelens of belangrijke dialogen, want doorheen de hele film is het niveau van de dialogen ongelooflijk laag. Verwacht je op het einde van de film ook aan een Harry Potter-achtig einde, dat verre van origineel overkomt en zelfs een beetje belachelijk is.

SS_D76-24533.dng

Voor fans van actie en avontuur is The Hunger Games: Mockingjay Part 2 wel een ware streling voor het oog. De speciale effecten in de film zijn ongelooflijk, waardoor het adrenalinegehalte in je bloed spontaan verhoogt. Van het begin tot het einde zijn de beelden ongelooflijk knap en wordt je compleet meegezogen in een verhaal van opstand en oorlog. Je kan rekenen op de ene ontploffing na de andere en een aantal verrassende elementen die de spanning naar een wel heel hoog niveau doen rijzen. Bovendien bevat het verhaal een aantal knappe plottwists die je echt nooit had zien aankomen. Alleen is de echte finale van de film een beetje teleurstellend, omdat je dat wel zag aankomen.

SS_D106-310277.dng

Dat de film zo knap oogt, is natuurlijk de verdienste van regisseur Francis Lawrence. De man regisseert The Hunger Games-films sinds Catching Fire (2013) en doet dat ongelooflijk goed. Hij brengt alles op een goede manier in beeld en houdt je interesse vast van de eerste minuut tot de allerlaatste seconde. Dat heeft de regisseur natuurlijk ook te danken aan zijn schitterende cast. Jennifer Lawrence, die voor de – voorlopig – laatste keer in de rol kruipt van de moedige Katniss Everdeen, doet dat zoals altijd weer voortreffelijk. Lawrence is echt één met het personage en weet telkens een gevoelige snaar bij de kijker te raken, waardoor je compleet meevoelt met Everdeen. Peeta, de rol die gespeeld wordt door Josh Hutcherson en die in Mockingjay: Part 1 compleet verwaarloosd werd, krijgt in deze film meer β€˜screentime.’ Hutcherson speelt geloofwaardig en zorgt voor een aangename sfeer tussen Peeta en Everdeen. Verder wordt de cast aangevuld door Game of Thrones-sterren Natalie Dormer en Gwendoline Christie, die hun rol ook degelijk naar het scherm weten te brengen. Voorts weet de hele cast met zijn acteerwerk te overtuigen.

The Hunger Games – Mockingjay: Part 2 is een knaller van een film die fans van actie en avontuur op geen enkele manier zal teleurstellen. De film zit bomvol spannende scenes, spectaculaire ontploffingen en leuke plottwists, die de kijker gebiologeerd naar het scherm doenΒ staren. Voor cinefielen die echter meer verwachten dan louter entertainment en ongelooflijke CGI, zal de film niet helemaal overtuigen. Er is geen plaats voor diepgaande dialogen. Net wanneer de film interessant lijkt te worden, wordt het scherm zwart en krijg je de volgende gigantische scene op je afgevuurd. En dat is jammer. Regisseur Francis Lawrence, die een visueel erg aantrekkelijke prent naar het scherm brengt, verliest het evenwicht tussen drama en actie volledig. De uiteindelijke finale stelt teleur en de allerlaatste scene is ook niet meteen een voltreffer. Jennifer Lawrence zet haar rol als Katniss Everdeen wel ongelooflijk geloofwaardig neer, wat immers geld voor de gehele cast. The Hunger Games:Β Mockingjay Part 2 mag dan misschien niet helemaal geweldig zijn, het is en blijft een must voor iedere filmfan. De film ligt sinds 22 maart 2016 in de winkelrekken en is verkrijgbaar op Blu-Ray en DVD. Bekijk nu de trailer.

Zag jij de laatste film in deΒ Hunger Games-franchise al in de bioscoop of kan je niet wachten tot je de film op DVD of Blu-Ray kan bemachtingen? Laat ons weten wat jij van de film vindt door hier onder een reactie te plaatsen.