Review – Irrational Man (2015)

Genre: Drama, mysterie
Distributeur: Paradiso Filmed Entertainment
Releasedatum bioscoop: 5 augustus 2015
Releasedatum Home Video: 17 februari 2015, beschikbaar op DVD

WASP_DAY_02-0053.CR2
© 2015 Paradiso Filmed Entertainment

Iedereen heeft wel zo van die momenten waarop hij even genoeg heeft van alles. Je voelt je niet goed in je vel, bent alles beu en wil liever een hele dag lekker luieren in je bed. En daar is op zich helemaal niets mis mee. Velen onder ons beginnen dan zelfs in zichzelf of met anderen te filosoferen over het leven. Allerlei existentiële vragen spoken door ons hoofd en we vragen ons voortdurend de zin van alles af. Waarom bestaan we? Waarom is hij of zij altijd ongelooflijk gelukkig en waarom ik soms niet? Je probeert antwoorden te krijgen op vragen die in se nooit te beantwoorden zijn, want geluk, zin en leven in zijn geheel zijn iets bijzonder persoonlijks. De ene geniet gewoon meer van de dagelijkse sleur dan de andere, en dat is helemaal normaal. Bovendien is ook niet alles voor iedereen even erg en heeft iedereen andere waarden en normen. Moraal is dus ook bijzonder persoonlijk. Over al deze onderwerpen gaat Irrational Man, Woody Allens meest recente film. Laat ons eens bekijken of de tachtigjarige regisseur nog steeds kan overtuigen met zijn films.

WASP_DAY_24-0439.CR2
© 2015 Paradiso Filmed Entertainment

In Irrational Man maken we kennis met Abe Lucas, een emotioneel totaal verwoest man die de vreugde in het leven compleet kwijtgespeeld is. Hij is professor in de filosofie en beslist les te gaan geven in een lokale universiteit nabij Newport. De reacties zijn verdeeld. De ene student kijkt er enorm naar uit omdat Lucas zo intelligent is, de andere verafschuwt de professor omdat hij een vrouwenzot en fervent alcoholist zou zijn. Een student die tot die eerste groep behoort, is de mooie Jill Pollard. Met veel plezier gaat ze naar de lessen van Lucas en kijkt ze geboeid naar de manier waarop de professor denkt. Het duurt niet lang vooraleer de twee met elkaar beginnen praten en Jill begrijpt hoe het komt dat Abe zo neerkijkt op het leven. Jill wordt verliefd, niet alleen op de manier van denken van Abe, maar ook op Abe zelf. Hij beantwoordt haar gevoelens echter niet, want dat zou hem alleen maar in problemen brengen. Lucas gelooft niet in zichzelf en heeft gewoon nergens meer zin in, maar daar lijkt verandering in de komen. Abe en Jill vangen het gesprek van een aantal vreemdelingen op en kunnen dat niet loslaten. Abe geraakt er zo door geobsedeerd, dat het hem aanzet tot een existentiële daad die zijn zin in leven weer helemaal terug zal aanwakkeren. Maar wat als Jill daar achter komt?

WASP_DAY_01-0599.CR2
© 2015 Paradiso Filmed Entertainment

Woody Allen presenteert de kijker een echt moraalverhaal. Het is een verhaal dat goed naar voren brengt wat ethisch wel of niet verantwoord is. Voortdurend volg je personages die voor keuzes staan, die hun leven op een positieve of negatieve wijze kunnen veranderen. Het verhaal stelt op zich niet veel voor, maar daarvan moet Irrational Man het ook helemaal niet hebben. Allen legt de focus op de gevoelens van de personages en vergroot deze dan ook een beetje, maar dat kan geen kwaad. De film geeft je een kijk in het hoofd van twee boeiende personages, wat dan ook bijzonder interessant is. Toch komt alles af en toe een beetje gekunsteld over. De dialogen in Irrational Man worden soms te filosofisch en daardoor onrealistisch. Je kan je immers niet inbeelden dat mensen in de echte wereld op die manier met elkaar zouden praten. En dat is jammer, want de dialogen zijn soms zo vermoeiend, dat je interesse gewoon besluit naar andere oorden te reizen.

WASP_DAY_13-043.CR2
© 2015 Paradiso Filmed Entertainment

Irrational Man presenteert de kijker twee enorm boeiende personages die geweldig goed zijn uitgewerkt. Jill en Abe leggen doorheen de film een hele weg af en maken dan ook een mooie psychologische ontwikkeling door, al is dat niet echt helemaal een verrassing. Het ligt er vanaf de eerste seconde immers vingerdik op dat de twee enorm veel aan elkaar zouden hebben, waardoor ze aan zichzelf meer en meer existentiële vragen zouden stellen. Toch is Irrational Man niet helemaal voorspelbaar. Er zijn een aantal knappe plottwists die je concentratie in een vingerknip weer op niveau weten te houden en dat is bijzonder knap. Twee gebeurtenissen in de film zag je echt totaal niet aankomen, waardoor je van de film echt schrikt. Woody Allen mag dan wel over de 80 jaar zijn, hij is vast en zeker nog niet versleten. Bovendien stopt Woody Allen de film vol met goed uitgebeelde en ver uiteenlopende gevoelens, die je als kijker dan weer wel compleet weten te boeien. Daarnaast is het ook bijzonder knap dat de filmmaker een heel verhaal weet te bouwen rond een ongelooflijk vreemde maar alles veranderende gebeurtenis.

WASP_DAY_03-0140.CR2
© 2015 Paradiso Filmed Entertainment

De twee sterren van Irrational Man zijn Joaquin Phoenix en Emma Stone. Phoenix, die je misschien kent van zijn schitterend werk in Her (2013), speelt de rol van de emotioneel totaal gebroken Abe Lucas. De combinatie van iemand die zowel filosoof is als een emotioneel wrak, zorgt ervoor dat je op het scherm bijzonder knap acteerwerk ziet. De filosofie van Lucas is boeiend, donker, maar af en toe toch nuchter. Dat komt door het aangename samenspel dat heerst tussen Phoenix en Stone. Die laatste speelt de rol van de jonge Jill Pollard. Ze is Lucas’ beste studente en zoekt toenadering. Haar visie en manier van leven staan volledig haaks op die van Phoenix’ personage, en dat zorgt ervoor dat de interactie tussen de beide personages bijzonder boeiend is. Jammer genoeg gebeurt dat in gekunstelde dialogen, waardoor het allemaal een beetje van zijn kracht verliest. Verder wordt de cast aangevuld met Jamie Blackley en Parker Posey, die zorgen voor aangename afwisseling voor de kijker.

Irrational Man is geen foutloze film. Het onderwerp en de personages mogen dan wel enorm boeiend zijn, de dialogen vergeten de kijker soms te boeien. Doordat het personage van Joaquin Phoenix voortdurend filosofeert, komen de dialogen soms erg gekunsteld over. Dat maakt dat de film serieus aan geloofwaardigheid moet inboeten. Toch bevat de film minstens zo veel interessante momenten en plottwists, die je interesse dan weer meteen weten aan te wakkeren. Irrational Man is een echt moraalverhaal, over wat wel en niet mag, over wat aanvaardbaar is en wat niet. Hoewel de film misschien niet meteen bedoeld is voor de jongeren onder ons, lijkt het absoluut niet te misstaan dat ook zij de film eens bekijken. Het is immers een prent waarvan zowel jong als oud nog enorm veel kan leren. Woody Allens Irrational Man ligt sinds 17 februari 2016 in de winkelrekken en is verkrijgbaar op DVD. Bekijk nu de kleurrijke trailer en laat je wel of niet overtuigen.

Wist Woody Allens Irrational Man jou al in de bioscoop te bekoren of heb je hem al op DVD kunnen bemachtigen? Vond je hem goed of toch maar wat minder? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen en te laten weten wat jij ervan vond.