Review – F.C. De Kampioenen 2: Jubilee General (2015)

Genre: Komedie
Distributeur: Independent Films België
Releasedatum bioscoop: 28 oktober 2015
Releasedatum Home Video: 29 februari 2016, beschikbaar op DVD en Blu-Ray (release door EIC)

FC-0193
© 2016 Het Laatste Nieuws

Boma, Pascale, Bieke, Pol, Xavier, Carmen en Marckske… Het zijn personages die we allemaal wel kennen. F.C. De Kampioenen is al sinds 1990, wanneer de allereerste aflevering op het scherm verscheen, de meest sympathieke voetbalploeg van het land. Ook al moeten we helemaal toegeven dat het elftal van trainer Pol helemaal niet kan voetballen. Dat de reeks zo een enorme hit was en dat nog steeds is, is niet alleen de makers in ons land opgevallen. In heel wat landen is er van de reeks een remake gemaakt. Zowel in Nederland als in Portugal werden de reeksen in een nieuw jasje gestopt, al konden ze daar wel niet helemaal overtuigen. En dat bewijst wellicht dat de personages van de schitterende reeks voor de volle honderd procent puur Belgisch zijn. F.C. De Kampioenen was een reeks die iedereen graag zag, of je nu jong, ouder of stokoud was.

FC-0147
© 2016 Het Laatste Nieuws

Jammer genoeg hield iedereen er mee op in 2011 na welgeteld 21 seizoenen. De acteurs, regisseurs en producers beslisten voor goed de stekker uit Vlaanderens meest succesvolle serie te trekken. Maar zoals verwacht moesten de fans niet al te lang wachten op nieuws uit Kampioenen-land. In 2013 presenteerde de VRT een eerste langspeelfilm, die een direct vervolg op de reeks was. Opnieuw werden de fans ondergedompeld in de gebruikelijke clichés, misverstanden en belachelijke grappen. F.C. De Kampioenen: Kampioen zijn blijft plezant werd een regelrechte hit. Hoewel de film qua inhoud niet ongelooflijk sterk was, wist de prent heel wat nieuwsgierigen naar de bioscopen te lokken. Een vervolg kon nauwelijks uitblijven. En dat vervolg werd misschien wel het evenement van De Kampioenen, want de film zet het 25-jarig bestaan van de voetbalploeg in de spotlight. Maar weet F.C. De Kampioenen 2: Jubilee General ook echt te overtuigen?

FC-0730
© 2016 Het Laatste Nieuws

In deze tweede film maken we terug kennis met Boma en zijn amateuristische voetbalploeg, waar niet het voetballen telt, maar wel de ongelooflijk sterke vriendschap tussen alle leden van de ploeg en hun vrouwen. Iedereen is druk in de weer, want over enkele weken is er op het veld een groot feest om het grote ‘jubilée’ van de ploeg te vieren. Terwijl Pascale, Bieke, Carmen en Doortje volop bezig zijn met hun act als De Championettes, beslissen Marck en Xavier naar Thailand te trekken om er een oude bekende terug te halen. Oscar Crucke, de ex-man van Pascal en voormalige trainer van de ploeg, zou zich daar immers in een tempel hebben teruggetrokken. En net dan duikt er ook een andere oude bekende op: DDT. De nonkel van Pol vertoeft na jaren in de gevangenis weer op vrije voeten, en dat voorspelt niet veel goeds. Wanneer Boma de voormalige garagist in ‘De Pussycat’ tegen het lijf loopt en beslist een partijtje poker met hem te spelen, dreigt alles faliekant af te lopen. Zullen De Kampioenen er in slagen om alles voor het feest op tijd klaar te krijgen en er voor te zorgen dat het een ongelooflijk ‘jubilée’ wordt?

FC-0584
© 2016 Het Laatste Nieuws

Zowel de VRT als de producenten van de tweede film zijn er in geslaagd een prent te leveren die niet zomaar een sequel is. Op elk vlak biedt het verhaal veel meer dan dat van de eerste film. F.C. De Kampioenen 2: Jubilee General is een amusante film met een verhaal dat gelaagd is, voor zover dat kan natuurlijk. Het probleem met films als deze is dat de makers natuurlijk gevangen zitten in de reeds bestaande personages. Toch is regisseur Jan Verheyen erin geslaagd een film de leveren die anders is dan eender welke aflevering van de reeks. Er zitten hier en daar heel wat plottwists in die je niet zag aankomen en die bovendien geen afbraak doen aan het verhaal of de geloofwaardigheid ervan. De film ligt perfect in de lijn van alles wat de reeks ons eerder bracht, en toch komt alles vernieuwend over. Ongeveer gelijktijdig met de bioscooprelease van de tweede Kampioenen-film, bracht KFD de langverwachte Safety First-film uit. Beide films zijn geenszins met elkaar te vergelijken, want de film van Safety First voelt gewoon aan als een veel te lange aflevering die na verloop van tijd gewoonweg begint te vervelen. En dat is iets wat Jubilee General op geen enkel moment doet.

GUS_6585
© 2016 Het Laatste Nieuws

Het feit dat de film nooit begint te vervelen, komt uiteraard omdat de verhalen rond de ongelooflijk bekende personages steeds je interesse weten aan te wakkeren, hoe ‘onnozel’ het ook moge zijn. Maar wat de film zo boeiend maakt, is dat we dingen te zien krijgen die we in de reeks of de eerdere film nooit zagen. De makers van de film geven antwoorden op vragen die we ons altijd al stelden. Zo krijgen we eindelijk voor het eerst de worstenfabriek van Boma te zien, die er net zo uitziet als de vermoedelijke smaak van zijn degoutante worsten. Bovendien zien we ook hoeken van het café die we nooit eerder konden zien, gewoonweg omdat er zo veel in studio’s werd gefilmd. Het hele café werd voor deze film immers opnieuw opgebouwd. Verder zien we ook één van de eerste keren dat Pol daadwerkelijk les geeft en zien we Xavier, die ondertussen militair op rust is, voor het eerst in actie. En dat belooft…

FC-1155
© 2016 Het Laatste Nieuws

De tweede Kampioenen-film brengt heel wat interessante elementen, maar er zijn ook een hele boel negatievere dingen die het enthousiasme wat inperken. Zo komen bepaalde shots en gesprekken ietwat gekunsteld over, waardoor de film soms aan geloofwaardigheid moet inboeten. Bovendien is de rode draad van de prent niet echt overtuigend en lijkt de film na verloop van tijd helemaal nergens heen te gaan. Het valt dan ook op dat de prent heel plots eindigt. Desalniettemin moet je in je achterhoofd houden dat de film, net zoals alle afleveringen in de reeks, vooral als doel heeft de kijker een goed gevoel te geven. Dat is waar F.C. De Kampioenen jaren voor stond en daar tot op vandaag nog steeds voor staat. En daar slaagt de film wel in. Er zijn knappe beelden, veel grappige momenten en bovendien is er in Jubilee General ook plaats voor drama. En al deze elementen camoufleren eigenlijk de negatieve kanten van de film, want eerlijk? Wie kan er nu niet van F.C. De Kampioenen houden?

F.C. De Kampioenen 2: Jubilee General was een echte box-office hit en dat is meer dan verdiend. Zowel de producenten als de regisseur leveren een prent die op geen enkel moment verveelt en die gewoonweg ongelooflijk Belgisch is. Door de knappe shots, goede dialogen en aangename plottwists is de tweede Kampioenen-film niet alleen beter dan de eerste film, het is ook gewoon een goede en amusante film op zich. Je wordt weer volledig ondergedompeld in de wereld van de amateuristische voetbalploeg en dat is goed. De personages die je al zo lang kent, blijven boeien, blijven verrassen en zijn dus nog lang niet uitgepraat. Bovendien is het gewoon heel leuk om te zien dat personages als DDT en Oscar opnieuw hun opwachting maken. Kortom: Jan Verheyen levert de kijker een kwaliteitsvolle film, zowel qua verhaal als qua visuele verwennerij. Een must, dat is het zeker. En jij kan de prent vandaag nog kijken, want de film ligt sinds 29 januari 2016 in de winkelrekken. F.C. De Kampioenen 2: Jubilee General verscheen zowel op DVD als op Blu-Ray. Bekijk nu de trailer van de film en laat je weer helemaal inpakken door F.C. De Kampioenen.

Heb jij de tweede Kampioenen-film al gezien en vond je hem geweldig? Of liet alles wat er gebeurde je maar koud? Heb jij de film al op DVD of Blu-Ray of wil je hem helemaal niet kopen? Plaats hier onder een reactie en deel je bevindingen met de wereld.