Review – Goosebumps (2016)

Regie: Rob Letterman
Cast: Jack Black, Dylan Minnette, Odeya Rush, Ryan Lee & Amy Ryan
Genre: Avontuur, horror, familie, komedie
Releasedatum bioscoop: 27 januari 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 22 juni 2016

Over het algemeen klopt het dat films gebaseerd op boeken veel beter zijn. Filmmakers moeten bij zulke films immers niet zelf de achtergrond van de personages creëren. Ze moeten enkel zien dat het boek op een juiste manier naar het grote scherm wordt gebracht. En neen, ook dat loopt niet steeds van een leien dakje. Dé flop bij uitstek is in dit geval Eragon. De veelbelovende fantasyfilm uit 2006 met Ed Speelers en Jeremy Irons moest voor Twentieth Century Fox het startschot geven voor een  nieuwe filmfranchise, maar dat draaide compleet anders uit. Critici braken de prent volledig af. Films die dan weer wel uitstekende boekadaptaties zijn, zijn de films in de Harry Potter-franchise. Meerdere films in de reeks wisten zelfs een Oscarnominatie binnen te slepen. Ook dit jaar verschenen er heel wat film gebaseerd op boeken. Één daarvan was Goosebumps, een horror-komedie gebaseerd op de immens populaire Kippenvel-boeken.

Goosebumps neemt ons mee naar Madison, een klein dorpje in de Verenigde staten. Zach en zijn moeder zijn net verhuisd uit New York, maar dat zint Zach niet helemaal. Terwijl hij dozen vol spullen naar binnen draagt, merkt hij echter dat hij vanuit het huis van de buren wordt bekeken. Hij geeft er geen aandacht aan en besluit gewoon verder te doen. Maar al snel ontmoet hij de mysterieuze Hannah, met wie hij de nacht van zijn leven beleeft. Wanneer Hannah er van haar vader echter flink van langs krijgt omdat ze ’s nachts uit het huis is geglipt, besluit Zach de politie te bellen. De politie geeft geen gehoor aan zijn oproep en daarom beslist hij, samen met zijn kersverse vriend Champ, Hannah te redden uit de handen van haar vader. Zach sluipt het huis binnen en vindt er een reusachtige boekenkast. Het vreemde is echter dat de boeken stuk voor stuk op slot zijn. Champ begrijpt er geen haar van en samen besluiten ze één van de boeken open te doen. Maar wat er dan gebeurt, tart alle verbeelding…

R.L. Stine, de schrijver van de Goosebumps-reeks, wist met zijn prachtige boeken heel wat tieners én volwassen te amuseren. Niet alleen zijn manier van vertellen of zijn prachtige monsters lieten de verbeelding van de lezers de vrije loop gaan, ook de spanning die hij voortreffelijk opbouwde zorgde voor heel wat leesgenot. Het komt dan ook niet als een verrassing dat Stine nauw betrokken werd bij de productie van de film. En dat valt ook op, want eigenlijk is de hele film een eerbetoon aan de schrijver over wie niemand eigenlijk ooit praat. Iedereen heeft het over Stephen King of andere schrijvers. Maar als je meer dan 400 miljoen exemplaren in de wereld wist te verkopen, verdien je toch ook wat erkenning, niet? Goosebumps is een ongelooflijk geslaagd eerbetoon en dat komt wellicht door het schitterende acteerwerk van topper Jack Black. Hij kruipt in de huid van de schrijver en levert een ongelooflijke prestatie. Je gelooft ieder woord dat over zijn lippen komt en je gaat mee in iedere stap die hij onderneemt.

Wat betreft het verhaal, moet je echter stellen dat het niet helemaal perfect is. Het hele begin over Zach en zijn moeder die net zijn verhuisd, duurt eigenlijk veel te lang. De kijker moet net iets te lang op zijn honger blijven zitten. Maar als uiteindelijk hét kantelmoment van de film arriveert, ben je weer helemaal gerustgesteld. Vanaf dan neemt Goosebumps je mee op een ongelooflijk spannende, hier en daar komische en schitterende reis op zoek naar de zovele creaties van R.L. Stine. Het is aangenaam om te zien dat de makers van de film niet louter focussen op het verhaal. Naast de rode draad komen heel wat andere elementen aan bod. Zo lijkt Goosebumps nu en dan een romantische film en vertoont hij zelfs trekjes van een echte coming-of-agefilm. Rob Letterman, de regisseur achter Shark Tale (2004), levert dus een knappe film af die meer bevat dan het verhaal alleen. En niet alleen Letterman verdient een pluim. Dé twee sterren uit Goosebumps zijn Dylan Minnette en Odeya Rush, die voor schitterend vuurwerk op het scherm zorgen.

Veel kritiek kan je op Goosebumps niet geven. Het duurt misschien even vooraleer de film echt op gang komt, maar wanneer het moment eindelijk daar is, kan je tot op het laatste moment genieten van een avontuurlijke, spannende en gewoonweg ongelooflijk leuke film. De acteerprestaties van Odeya Rush en Dylan Minnette zijn geweldig en ook Jack Black levert een knallende prestatie. Goosebumps is geen Oscarwinnaar, maar dat neemt niet weg dat het een film is die je totaal niet mag missen. Live action vloeit feilloos over in animatie en ook de speciale effecten overtuigen helemaal. Goosebumps is een film voor jong en oud en staat garant voor een ongelooflijke ervaring. De horror-komedie ligt sinds 22 juni 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu deze knappe trailer en reis mee naar de fantastische wereld van R.L. Stine.

KOOP VIA - klein

Is Goosebumps een film die jij misschien wel zou willen kijken? Heb je hem al gezien in de bioscoop of heb je hem anders bekeken? Laat weten door hier onder te reageren.