Review – Legend (2016)

Regie: Brian Helgeland
Cast: Tom Hardy, Emily Browning, Taron Egerton & Paul Bettany
Genre: Misdaad, thriller, drama
Distributeur: Entertainment One Benelux
Releasedatum bioscoop: 21 januari 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 8 juni 2016

Wie gangster zegt, denkt ongetwijfeld ook aan de voortreffelijke gangsterfilms die de laatste decennia op ons afgevuurd werden. Denk maar aan het nagenoeg foutloze en Oscarwinnende Goodfellas (1990) of het nog eerdere The Godfather (1972). Criminaliteit en gangsters lijken de perfecte mix voor goede cinema en dat hebben ook de verschillende studio’s opgemerkt. Er kwamen de laatste jaren immers ook al heel wat knallende gangsterfilms uit. Denk maar aan Public Enemy (2009) en Black Mass (2015), twee films waarin niemand minder dan Johnny Depp de hoofdrol voor zijn rekening nam. Een andere gangsterfilm die dit jaar in de zalen verscheen, is Legend met Tom Hardy. Past die film ook in dit rijtje van uitstekende crimi-films?

In Legend maken we kennis met de gebroeders Kray. Ronnie en Reggie, een tweeling voor wie heel Londen uit de weg gaat, zijn gevreesde gangsters in de Britse hoofdstad. Hoewel Reggie en Ronnie uiterlijk wel op elkaar lijken, verschillen ze innerlijk helemaal. Ronnie is knettergek en moet sinds zijn vrijkomst uit de gevangenis pillen slikken. Gewelddadigheid en moordlustigheid zijn voor hem geen vreemde begrippen. Ronnie wil een echte gangster zijn, ongeacht de mogelijke gevaren die daarbij komen kijken. Reggie is echter helemaal anders. Hij denkt aan zaken doen, is een stuk vriendelijker en staat met zijn beide voeten op de grond. Wanneer Reg de lieve Frances ontmoet, begint zijn leven in positieve zin te veranderen. Dat staat natuurlijk haaks op Ronnies plannen om als gangsters Londen te veroveren. Reggie en Ronnie Kray, broers verbonden door meer dan bloed alleen, staan na verloop van tijd lijnrecht tegenover elkaar. Loopt dat allemaal wel goed af?

Legend wil een mooi gangsterverhaal vertellen over twee broers die samen hun gangsterimperium willen opbouwen. Het probleem is echter dat ze allebei wat anders willen, waardoor de ene een groot blok aan het been is voor de andere. Die focus is er jammer genoeg niet steeds even hard, waardoor de kijker vaak op zoek moet gaan naar de werkelijke rode draad. Doorheen het verhaal van de twee broers loopt er immers nog een liefdesverhaal. De makers van de film proberen gewoon veel te veel te vertellen, want na verloop van tijd wordt de politiek en een verkiezingsstrijd er ook nog eens bijgehaald. Doordat er veel te veel elementen in het verhaal maar half zijn uitgewerkt, komt het hele verhaal over als een onsamenhangend geheel van gebeurtenissen. Daarnaast is het tempo van de film ook veel te traag en worden veel scenes te breed uitgesmeerd. Legend is een traag lappendeken.

Het verhaal overtuigt dus niet. Maar wat met de personages? Zijn die wel goed uitgewerkt? Gelukkig is het antwoord op die vraag heel positief. Zoals veel gangsterfilms kampt Legend met een mogelijk probleem: er zijn heel erg veel personages. Regisseur en schrijver Brian Helgeland, die voor zijn werk aan het knappe L.A. Confidential (1998) een Oscar wist binnen te slepen, doet het op dit vlak wel voortreffelijk. Het is voor de kijker een waar feest om de mooi uitgewerkte personages te aanschouwen, die tevens ook een knappe psychologische ontwikkeling doormaken. Op kop staan natuurlijk de Krays, maar ook de bij aanvang verlegen Frances is tegen het einde helemaal iemand anders. Maar ook hier kan het enthousiasme na verloop van tijd weer wat getemperd worden. De focus is niet steeds even duidelijk, wat het voor de kijker moeilijk maakt. Op wie wil de film nu echt inzoomen? Een sluitend antwoord is er jammer genoeg niet echt.

Het grootste enthousiasme voor deze film – en dat is ook meer dan terecht – is er wellicht door de ongelooflijk knallende acteerpresatie van Mad Max-acteur Tom Hardy. De getalenteerde Britse topper die doorbrak met zijn rol in Inception (2010) speelt zowel Reggie als Ronnie Kray. Hij doet het gewoon voortreffelijk, want na verloop van tijd heb je zelfs niet meer door dat beide gangsters neergezet worden door één en dezelfde acteur. Hardy presenteert twee verschillende personen, elk met een eigen karakter en een eigen sfeer, en daarvoor is het grootste respect meer dan op zijn plaats. Verder wordt de cast aangevuld door goede acteurs als Taron Ergeton, Paul Bettany en Emily Browning.

Legend is een twijfelgeval. Het is helemaal geen slechte film, maar er zijn stevige mankementen die het niveau aanzienlijk naar beneden trekken. Het verhaal is onduidelijk, het tempo is niet goed en de focus is hier en daar te vaag. Desalniettemin brengt regisseur Brian Helgeland wel een degelijke én visueel prikkelende gangsterfilm met boeiende personages en een mooie soundtrack. Dé ster van deze film is absoluut de ongelooflijk getalenteerde Tom Hardy, die op een verbazingwekkende manier beide Krays tot leven brengt. Legend is misschien niet de beste film die je ooit zag, maar een voorzichtige aanrader is het wel. Oordeel vooral zelf en bekijk nu deze trailer. Legend ligt sinds 8 juni 2016 in de winkelrekken en kan je vinden op DVD en Blu-Ray.

KOOP VIA - klein

Denk jij dat deze Legend met Tom Hardy iets voor jou is? Hou jij wel van gansterfilms zoals Goodfellas (1990) of laten zulke films je maar koud? Heb je de film al in de bioscoop gezien of heb je hem op DVD of Blu-Ray? Laat het weten door hier onder te reageren.