Review – Automata (2016)

Regie: Gabe Ibáñez
Cast: Antonio Banderas, Dylan McDermott, Melanie Griffith, Robert Forster & Tim McInnerny
Genre: Actie, sciencefiction, thriller
Distributeur: Dutch Filmworks
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 29 juli 2016

Wie echt eens wil genieten van een blockbuster met ongelooflijk veel actie, fenomenale speciale effecten en bombastische scenes, kiest wellicht het beste voor een sciencefictionfilm. Het zijn prenten die zo knap gemaakt zijn, dat je er haast niet omheen kan. Neem nu bijvoorbeeld Star Wars: The Force Awakens, dé sciencefictionfilm van 2015. Het was dé film waar iedereen naar uitkeek en zowel thuis als in de bioscoop is het een waar feest om naar te kijken. En terwijl de filmwereld zich opmaakt voor de release van Star Trek: Beyond op 17 augustus, ligt er alweer een andere scifi-film in de winkelrekken: Automata met Antonio Banderas.

In Automata reizen we een stukje verder in de tijd. Het is 2044 en de wereld is helemaal verwoest. Overal is het radioactief, dus voor de mens heerst er een voortdurend gevaar. De overlevenden van de catastrofale ramp proberen een nieuw leven op te bouwen in steden. Ze worden beschermd door robots, die het harde werk doen en ervoor zorgen dat de radioactiviteit de stad niet binnendringt. Ter bescherming van de mens hebben de makers twee regels in de robots gebouwd: ze mogen geen enkele mens kwaad doen én ze mogen zichzelf of een andere robot niet herstellen. Een waterdicht plan, want zo kunnen de robots zich nooit tegen de mensheid keren. Maar wanneer een politieagent een robot ontdekt die zichzelf repareert, moet verzekeringsagent Jacq Vaucan uitpluizen wat er allemaal aan de hand is.

Verhalen over robots, artificiële intelligentie en alles wat daar mee te maken heeft, zijn steeds ongelooflijk interessant. Het doet de mens, die vooralsnog door het leven gaat als het meest intelligente wezen op deze planeet, nadenken en boezemt soms zelfs wat angst in. Ook Automata slaagt erin de mens te doen nadenken en zet ons met de beide voeten op de grond. Al gaat het hier natuurlijk puur om entertainende sciencefiction, het idee dat de mensheid haar grip verliest op haar eigen creatie geeft je al kippenvel. Automata is dus op het eerste zicht een interessante film in de traditie van prenten als I, Robot (2004).

Het begin van de film wekt meteen je interesse. Het verhaal lijkt geleidelijk op te bouwen en lijkt behoorlijk goed in elkaar te zitten. Jammer genoeg weet regisseur en schrijver Gabe Ibáñez die focus niet vast te houden, en vult het verhaal zich na verloop van tijd met de ene plothole na de andere. Plots gebeuren er dingen die zelfs de meest intelligente robot niet kan begrijpen, dus je staat als kijker gewoon verdwaald te kijken naar een onsamenhangende film. Desalniettemin weet het verhaal je toch steeds weer mee te trekken, omdat je natuurlijk wil weten hoe alles uiteindelijk gaat aflopen. Want de film laat je steeds in het ongewisse, al kan je de uiteindelijke afloop van het verhaal wel een beetje voorspellen.

Verhaalsgewijs laat Ibáñez dus een aantal steken vallen, maar ook wat betreft de personages is het niet helemaal in orde. Het hoofdpersonage Jacq Vaucan is een platte man wiens motieven je totaal niet begrijpt. Hij komt over als een ietwat verbitterde man die zijn levenslust compleet kwijt is, maar waarom dat nu net het geval is, kom je nooit te weten. De andere personen die je de revue ziet passeren, zijn compleet verwaarloosd en lijken maar wat rond te dwalen in het verhaal. Bovendien is er ook op geen enkel moment plaats voor één of andere boeiende ontwikkeling, wat de personages er natuurlijk niet interessanter op maakt.

En dat is nog niet alles. Ook het acteerwerk is niet helemaal overtuigend. Antonio Banderas, de internationaal bekendste Spaanse filmster, speelt de rol van Jacq Vaucan niet helemaal overtuigend. Dat komt wellicht omdat zijn personage flauw is uitgewerkt, want Banderas is een uitstekend acteur. Ook Birgitte Hjort Sørensen, die Vaucans echtgenote speelt, vergeet met haar personage te boeien. Op een bepaald moment heb je immers het gevoel dat je naar amateurtoneel aan het kijken bent. Verder wordt de cast aangevuld met semi-bekende Hollywoodkoppen die ook maar matig acteren. Zo zien we Dylan McDermott, Melanie Griffith, Robert Forster en Tim McInnerny in rollen waar nooit nog een woord over gerept zal worden.

Automata is een erg middelmatige sciencefictionfilm van Europese makelij. Het verhaal vergeet samenhang in te brengen en de personages zijn eigenlijk totaal niet interessant. Bovendien laat het acteerwerk de kijker ook echt compleet koud. Desalniettemin is Automata wel interessant, want wie weet lopen er ooit echt robots rond die taken van ons overnemen. De speciale effecten zijn dan wel weer dik in orde, maar gaan natuurlijk gebukt onder de verschillende minpunten van de film. Automata is een vergeetbare sciencefictionfilm die niet meteen aan te raden is. De prent ligt sinds 29 juli 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu deze trailer.

KOOP VIA - klein

Spreken films over artificiële intelligentie en robots je wel aan? Denk je dat Automata jou kan bekoren of denk je dat helemaal niet? Heb jij de film al op DVD of Blu-Ray of ben je dat helemaal niet van plan? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.