Review – Concussion (2016)

Regie: Peter Landesman
Cast: Will Smith, Gugu Mbatha-Raw, Albert Brooks, Alec Baldwin & David Morse
Genre: Biografie, drama, sport
Releasedatum bioscoop: 9 maart 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 20 juli 2016

In de meeste gevallen is sporten volkomen onschuldig en zelfs gezond. Je beweegt veel, je bloedsomloop is beter en je bouwt een uitstekende conditie op. Toch zijn er aan een aantal sporten vreselijke gevolgen verbonden. Zo kan je bij het skiën vreselijk ten val komen en er ernstige letsels aan overhouden. In Amerika is football dé nationale sport die tot in de jaren 2000 als onschuldig door het leven ging. Maar is dat eigenlijk wel echt zo? Het waargebeurde Concussion met Will Smith gaat daar dieper op in.

In Concussion maken we kennis met Bennet Omalu, een Nigeriaanse hooggeschoolde dokter die aan het werk is als patholoog en lijkschouwer in Pittsburg. Wanneer de football-legende Mike Webster op een vreemde manier zelfmoord pleegt, ontdekt hij dat Webster helemaal gek was geworden en dat dat komt door de harde stoten tijdens het sporten. Omalu wil zijn ontdekking natuurlijk delen met de wereld, maar dan botst hij op de NFL, de National Football League. Omalu moet ten strijde trekken tegen een machtige organisatie die niets van zijn ontdekking wil weten. Maar loopt dat allemaal wel goed af?

Het verhaal dat Concussion ons wil vertellen, is ongelooflijk boeiend. Het gaat immers over een immigrant die een vreselijke ziekte ontdekt die eigenlijk niet ontdekt mag worden. De film bestaat uit twee grote delen. In het eerste uur van de film maken we uitgebreid kennis met dokter Bennet Omalu, die een vreemde maar uiterst intelligente man blijkt te zijn. De kijker komt heel dicht bij het personage, wat natuurlijk ongelooflijk goed is voor het vervolg van het verhaal. In het tweede deel ligt de focus niet meer op Omalu, maar wordt die verplaatst naar de strijd tegen de NFL. Ook dat is ongelooflijk interessant, omdat het je gewoon kwaad maakt op hoe de wereld vandaag de dag nog steeds in elkaar zit: het echte beleid wordt gevoerd door grote bedrijven en multinationals.

Dat het tweede deel van de film zo inzoomt op de heldhaftige strijd van Omalu versus de NFL, komt natuurlijk wel ten koste van het sterke personage. Er wordt na verloop van tijd te weinig rekening gehouden met het personage, wat maakt dat de kijker zijn band met de dokter stilaan verliest. Jammer is dat zeker, want zo voel je na verloop van tijd niet meer echt mee met het personage. Bovendien duikt er plots een dramatisch liefdesverhaal op, wat de mooie focus helemaal doet wankelen. Concussion probeert zowel een sterk drama als een sentimenteel liefdesverhaal te vertellen, maar beide combineren is een moeilijke zaak.

Regisseur en scenarist Peter Landesman, die je wellicht kent als regisseur van Parkland (2013) en schrijver van het uiterst interessante Kill The Messenger (2014), levert dus een ietwat sentimentele film die twee verhaallijnen mooi wil combineren. Dat lukt niet steeds, maar de film houdt je interesse tot op het einde wel heel erg mooi vast. Hij zet mooi regiewerk neer, maar is niet de enige die je voor deze film mag feliciteren. Het acteerwerk is gewoon uitstekend. Will Smith doet het ongelooflijk als de Nigeriaanse Bennet Omalu. Hij sleurt de kijker met zijn emotioneel acteerwerk mee in een boeiend en rakend verhaal. Hij draagt de film compleet. Verder wordt de cast aangevuld door Gugu Mbatha-Raw, Albert Brooks en Alec Baldwin. Ook zij leveren mooi acteerwerk.

Concussion is een heel erg interessante dramafilm. Alleen al omdat alles echt gebeurd is, wordt de film nog beter. Jammer genoeg ligt de focus niet steeds op de juiste plaats en wordt de film na verloop van tijd een tikkeltje té sentimenteel. Maar eigenlijk stoort dat in dit geval maar weinig. Regisseur Peter Landesman levert dus een mooie film, maar ook Will Smith doet het uitstekend. Hij draagt de film helemaal met zijn knallende en bewonderenswaardige acteerprestatie. Concussion is dus een waargebeurd drama dat je helemaal niet mag missen. De film ligt sinds 20 juli 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu deze trailer en laat je door ‘The Fresh Prince’ overtuigen.

KOOP VIA - klein

Ben jij fan van dramafilms en vind je ze nog beter als ze gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal? Denk jij dat Concussion iets voor jou is? Zag je de film in de bioscoop of wist je hem al op DVD of Blu-Ray te bemachtigen? Laat het weten en reageer nu.