Review – Youth (2015)

Regie: Paulo Sorrentino
Cast: Michael Caine, Harvey Keitel, Rachel Weisz, Paul Dano & Jane Fonda
Genre: Drama, komedie, muziek
Distributeur: Paradiso Filmed Entertainment
Releasedatum bioscoop: 7 oktober 2015
Releasedatum DVD: 13 januari 2016

Wie vandaag naar de bioscoop trekt, zal waarschijnlijk al gauw voor de typische Hollywoodfilms kiezen. Maar wie kan het hen kwalijk nemen? De marketing rond films als Jason Bourne of Ghostbusters is zo stevig dat je er haast niet omheen kan. Bovendien zijn die typische films ongelooflijk gemakkelijk om te begrijpen, waardoor je er gewoon compleet heen gezogen wordt. Maar wat is er mis met een moeilijkere én mooiere film? Vorig jaar kwam Paradiso Filmed Entertainment op de proppen met Youth, een met een Oscar genomineerde dramafilm van de fenomenale Paolo Sorrentino. Maar is het ook echt de moeite waard?

In Youth trekken we naar een prachtig hotel in Zwitserland. We maken kennis met twee oude knarren: Fred en Mick, die er genieten van een rustgevende reis. Fred is jarenlang één van de beste componisten en dirigenten ter wereld geweest, maar heeft nu definitief een punt achter zijn carrière gezet. Mick is dan weer één van de beste regisseurs ter wereld en werkt aan zijn allerlaatste langspeelfilm. De twee kijken terug op hun rijkgevulde leven, terwijl ze op alles en iedereen commentaar leveren. Fred is dus al met pensioen, in tegenstelling tot Mick, en denkt geenszins opnieuw aan dirigeren. Maar dan komt een gezant van het Britse hof vragen of Fred nog een allerlaatste keer zijn bekendste stuk wil dirigeren.

Het verhaal dat Youth aan de kijker wil meegeven, is eigenlijk verre van moeilijk. Het gaat immers over twee alleenstaande gepensioneerde mannen die op retraite zijn in Zwitserland. Ze denken er na over hun leven, filosoferen over de zin ervan en hebben kritiek op iedereen die voorbij flaneert. Wanneer de twee geen kritiek hebben, praten ze dus over het leven en stellen ze elkaar één belangrijke vraag: wanneer ben je echt tevreden? Wanneer heb je voldoende bereikt? En dat thema is meer dan sterk, want het doet ook de kijker mee peinzen over het leven. De zwaardere momenten worden perfect afgewisseld met grappige deeltjes, wat alles natuurlijk een pak aangenamer maakt.

Voor de fan van Hollywood-films valt Youth wellicht tegen. Het is geen gemakkelijke film om te volgen. De verhaallijnen zijn soms ver zoek en dat maakt dat je als kijker dus behoorlijk aandachtig moet kijken. Maar misschien komt dat gewoon door het feit dat Hollywood ons dom houdt. We zijn rotverwend en krijgen de ene makkelijke prent na de andere op ons afgevuurd. Youth is uniek en alleen al daarom een absolute must. De film gaat wel als een slak voorbij, maar als je van dit soort films houdt stoort dat op geen enkel moment. Regisseur Paulo Sorrentino, die voor zijn vorige La Grande Bellezza (2013) een Oscar wist binnen te slepen, legt de focus heel fel op de personages. Er is veel tijd voor een uitgebreide karakterschets, iets waar de kijker zich wel even aan moet aanpassen. Maar door dat inzoomen op de personages blijft de film tot op het einde wel ongelooflijk interessant.

Sorrentino levert dus voortreffelijk werk. Niet alleen het verhaal en de personages zijn mooi afgelijnd, ook de manier waarop hij alles in beeld brengt komt behoorlijk goed over. Fraaie beelden van de Zwitserse natuur en kunstige shots zetten de kijker helemaal op zijn gemak. Youth is dan ook een visueel meesterwerk van de eerste minuut tot de laatste seconde. Maar ook de cast levert uitstekend werk. Michael Caine, die tot voor kort te zien was als Alfred in de Dark Knight-trilogie, smijt zich helemaal. Zijn personage is zo boeiend, dat je op geen enkel moment weg wil kijken. Ook Harvey Keitel zet een ongelooflijk mooie prestatie neer. Verder wordt de cast aangevuld door Jane Fonda, Paul Dano en Rachel Weisz. Ook zij zetten mooie aanvullende rollen neer.

Youth is geen doorsnee film en is wellicht ook niet voor iedereen weggelegd. Je moet ervan houden, anders zet je de film al na een half uurtje af. Je moet houden van Sorrentino’s ongelooflijke zoom-in op de personages. Want van het begin tot het einde draait het voortdurend rond de twee oude knarren. Serieuze filosoferende dialogen worden afgewisseld met grappige momenten, wat de film uiteraard wat aangenamer maakt. Als je daarnaast ook nog eens ongelooflijk knappe beelden de revue ziet passeren, weet je helemaal dat het goed is. Verder zet de voltallige cast, geleid door Michael Caine en Harvey Keifel, een behoorlijk indrukwekkende prestatie neer. Youth is dus geen gemakkelijke film, maar als je houdt van mooie cinema met een mooie boodschap ben je aan het juiste adres. De film ligt sinds 13 januari 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD. Bekijk de trailer nu.

KOOP VIA - klein

Ben jij wel fan van wat moeilijkere films en denk je dat Youth een film is die jou kan bekoren? Zag je de film al in de bioscoop? Wist je de prent al op DVD te bemachtigen? Laat het nu weten door hier onder te reageren en je mening met de hele wereld te delen.