Review – Gotham: seizoen 2 (2016)

Regie: Danny Cannon, Rob Bailey, TJ Scott, Bill Eagles, Eagle Egilsson e.a.
Cast: Ben McKenzie, Donal Logue, David Mazouz, Sean Pertwee, Erin Richards & Morena Baccarin
Genre: Actie, criminaliteit, drama
Datum eerste aflevering: 21 september 2015
Originele zender: Fox
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 12 oktober 2016

Het is onmogelijk om echt iedere serie te volgen die op je afgevuurd wordt. De laatste jaren worden er overal in de wereld erg kwaliteitsvolle reeksen gemaakt. Denk maar aan het fenomenale Game of Thrones of Scandinavische toppers zoals Follow The Money. Welke reeks moet je nu volgen en welke niet? Hoe zie ik welke serie rommel is en welke niet? Om die keuze gemakkelijker te maken, raadt Screendependent graag series aan. Recent verscheen het tweede seizoen van de duistere reeks Gotham, een prequelserie van het Batman-verhaal, in de winkelrekken. Is die reeks nog steeds de moeite waard?

In het tweede seizoen van Gotham trekken we terug naar Gotham City. Na de gebeurtenissen van het eerste seizoen werkt James ‘Jim’ Gordon niet langer als detective. Hij is nu straatagent en regelt het verkeer. Wanneer er plots een eigenaardige schurk in het straatbeeld verschijnt, voelt Jim dat de stad opnieuw zijn expertise nodig heeft. Met behulp van Penguin wordt Jim opnieuw aangesteld als detective. Maar de schurken in Gotham zijn niet meer zoals vroeger. Ze zijn anders. James begint met een onderzoek en ontdekt al gauw dat Gotham, de politie en de rijke Bruce Wayne in groot gevaar verkeren. Zullen James, zijn collega Bullock en de nieuwe commissaris Barnes Gotham kunnen opkuisen?

Het tweede seizoen van Gotham komt traag op gang. Wie het eerste seizoen ook volgde, merkt dat het verrassingseffect van de reeks dit seizoen een beetje verdwenen is. En dat is ergens misschien wel logisch. Je ziet immers dezelfde bekende personages, wat doet vermoeden dat het tweede seizoen saai en onnodig lijkt. Maar dat is fout, want wanneer de makers van de reeks op een meesterlijke wijze de nieuwe superschurk introduceren, weet je dat het weer helemaal goed is. Na twee afleveringen ben je als kijker weer helemaal ondergedompeld in de duistere stad die Gotham heet.

Ook het tweede seizoen van Gotham zit ongelooflijk vernuftig in elkaar. Hoewel het verhaal langzaam op gang komt, is het ongelooflijk gelaagd. Gotham vertelt zo veel dingen en doet dat op een fenomenale manier. Van corruptie tot superkrachten, van een klassiek liefdesverhaal tot halve horror… Gotham heeft het gewoon allemaal. Het is een reeks die nagenoeg iedereen tevreden stelt. En niet alleen de veelheid en verscheidenheid aan subplots doet de kijker enthousiast worden, ook de verschillende verhaallijnen zijn interessant. Na verloop van tijd smelten ze allemaal op een meesterlijke manier met elkaar samen.

Gotham is één van die reeksen die je van kop tot teen meezuigt in het verhaal. Als kijker wordt je een soort onzichtbaar personage dat heel dicht bij de personages komt. En dat is ook meteen een sterkte van de reeks: ieder personage – en ja, echt ieder personage – is ongelooflijk interessant. De jonge Bruce Wayne maakt ook in dit seizoen opnieuw een interessante ontwikkeling door, die je als kijker nauwgezet volgt samen met Bruces butler Alfred. Ook die laatste blijft een geweldig karakter. Het interessantste personage is en blijft de protagonist James Gordon, wiens gelaagdheid je als een klein kind een gat in de lucht doet springen. En dan hebben we het nog niet gehad over Edward Nygma en Oswald ‘The Penguin’ Cobblepot…

De personages zijn natuurlijk zo ongelooflijk interessant door het formidabele acteerwerk van de gehele cast. Ben McKenzie schittert opnieuw perfect als Jim Gordon. Het is niet overdreven om te stellen dat McKenzie echt de rol van zijn leven speelt. Hij draagt de reeks compleet. Ook David Mazouz, die prachtig de rol van Bruce Wayne vertolkt, levert schitterend acteerwerk. De bekende James Frain, die je eerder als Ferdinand in Orphan Black zag, speelt een sterk nieuw personage in dit tweede seizoen. Ook van hem is bekend dat zijn acteerwerk van een ongelooflijk niveau is. Verder wordt de cast aangevuld door schitterende acteurs die hun rol steeds met volle overgave brengen.

Gotham is en blijft één van die reeksen die je niet mag missen. Ook het tweede seizoen brengt een meeslepend verhaal en bevat een aantal sublieme plottwists. Het verhaal mag dan misschien wel traag op gang komen, iedere verhaallijn, ieder subplot en ieder personage wekt meteen je interesse. De duistere sfeer waarin de reeks zich afspeelt en de knappe manier waarop alles in beeld gebracht wordt, zetten je meteen helemaal op je gemakje. Het tweede seizoen van Gotham staat opnieuw garant voor uren binge-watchen, perfect entertainment en visuele perfectie. Kan jij niet meer wachten? Je vindt het tweede seizoen van de reeks nu op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk nu de trailer.

Zag jij het tweede seizoen van Gotham al? Of heb alleen nog maar het eerste seizoen van deze reeks gezien? Vond jij het een goede reeks of laat het hele verhaal je maar koud? Heb jij de DVD of Blu-Ray van de reeks al bij je liggen? Laat het weten door hier onder te reageren.