Review – A Bigger Splash (2016)

Genre: Drama, thriller, mysterie
Distributeur: Lumière
Releasedatum bioscoop: 6 april 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 9 augustus 2016

© 2015 Freseny Film Company
© 2015 Freseny Film Company

De meeste films die we op ons afgevuurd krijgen zijn echte Hollywoodfilms. Die zijn over het algemeen niet echt moeilijk en hebben heel erg gemakkelijke verhaallijnen. Soms doet het dan ook eens goed om een film te kijken die de kijker op een heel andere manier aanspreekt. En daarvoor moet je bij de iets moeilijke – daarom niet meteen slechtere – arthousefilms zijn. Dit jaar bracht filmdistributeur Lumière het zomerse A Bigger Splash uit. Een mix van Matthias Schoenaerts, Tilda Swinton en Ralph Fiennes klinkt veelbelovend, maar is het ook echt zo?

© 2015 Freseny Film Company
© 2015 Freseny Film Company

A Bigger Splash neemt ons mee naar een prachtig Italiaans eiland. Onder de warme zon aan de rand van een zwembad vinden we Paul en Marianne, een koppel dat geniet van een deugddoende vakantie. Marianne, een wereldbekende popster, moet goed rusten. Ze onderging net een operatie voor haar stembanden. Paul, een ervaren filmmaker, staat zijn vriendin bij en zorgt iedere dag goed voor haar. Maar hun rustige vakantie wordt helemaal overhoop gehaald wanneer de enthousiaste Harry, een gezamenlijke vriend van de twee, onaangekondigd op visite komt. Maar waarom komt Harry langs en waarom heeft hij zijn dochter mee? Paul en Marianne hadden nooit zien aankomen wat er dan gebeurt…

© 2015 Freseny Film Company
© 2015 Freseny Film Company

A Bigger Splash is dus niet meteen een ongelooflijk gemakkelijke film. Anders dan bij Hollywoodknallers liggen de verhalen in deze film iets verder verscholen. Als kijker moet je echt op zoek gaan naar het verhaal, wat behoorlijk lang duurt. Je hebt bij aanvang van de film wel door waar het allemaal over gaat, maar de echte rode draad is en blijft moeilijk te achterhalen. En dat maakt de film eigenlijk al ongelooflijk goed. Mysterie en drama wisselen elkaar op een perfecte manier af, waardoor de kijker helemaal op zijn gemakje is. A Bigger Splash bevalt de toeschouwer op zo veel verschillende vlakken.

© 2015 Freseny Film Company
© 2015 Freseny Film Company

Het feit dat er in het rustige leventje van Paul en Marrianne op het Italiaanse eiland plots een stoorzender arriveert, zet meteen de toon voor de film. De film gaat immers over hoe één gebeurtenis het leven van twee mensen compleet doet wankelen. En in A Bigger Splash zijn mensen een essentiële factor. De regisseur en schrijvers van A Bigger Splash nemen uitgebreid de tijd om ieder personage op een perfecte manier voor te stellen, zonder het mysterie ervan weg te nemen. En dat geeft de kijker op elk moment zowel een aangenaam als een gespannen gevoel. Want wat wil iedereen nu?

© 2015 Freseny Film Company
© 2015 Freseny Film Company

Het grootste niet-fysieke element in deze film zijn ongetwijfeld de emoties van de verschillende personages. Doordat de makers van deze thriller je ongelooflijk dicht bij hun personages laten komen, voel je ook meteen met iedereen mee. A Bigger Splash is dan ook een hobbelige rollercoaster van gevoelens. En ook hier worden die intense gevoelens tussen Paul en Marianne verstoort door één ding: de komst van hun vriend Harry, die op zijn beurt ook niet weet waar hij met zijn emoties nu net heen moet. De mysterieuze Penelope, Harry’s pas ontdekte dochter, is ook één emotioneel slagveld.

© 2015 Freseny Film Company
© 2015 Freseny Film Company

A Bigger Spash is ongelooflijk personage-gedreven, dus acteerwerk is in dit geval meer dan belangrijk. En daar valt gelukkig maar weinig op aan te merken. De rollen van Paul en Marianne worden voortreffelijk neergezet door onze eigen Matthias Schoenaerts en de fenomenale Tilda Swinton. De chemie tussen de twee spat van het scherm. Ook Dakota Johnson, bekend van haar rol in Fifty Shades of Grey (2015), flaneert op een rustige maar perfecte manier door de film. Dé ster van A Bigger Splash is echter Ralph Fiennes. De Britse acteur is vooral bekend van gereserveerde rollen, maar in deze thriller is hij een hyperactieve, altijd babbelende man die met zichzelf geen blijf weet. Fiennes doet het ongelooflijk goed. Bovendien voegt hij met zijn rol een aangename komische toets toe.

A Bigger Splash neemt de kijker mee op reis naar een ongelooflijk mooi Italiaans eiland. Het is dan ook geen verrassing dat regisseur Luca Guadagnino de toeschouwer trakteert op onafgebroken fraaie beelden en kleuren die hem met open mond naar het scherm doen staren. Guadagnino is een uitstekend regisseur en levert een knaller van een mysterieuze thriller. Hoewel het verhaal ongelooflijk traag gaat en het lang duurt voor je doorhebt over wat het allemaal gaat, zit de hele film sterk in elkaar. Emoties en personages zijn de kern van de film. En het acteerwerk van de gehele cast is werkelijk om je vingers bij af te likken. A Bigger Splash is dus een film die je geenszins mag missen. De thriller ligt sinds 9 augustus 2016 op DVD & Blu-Ray in de winkelrekken.

Vind jij het wel leuk als een film anders is dan de echte Hollywoodknallers? Spreekt het verhaal van deze mysterieuze A Bigger Splash je aan? Of laat het je helemaal koud? Denk je dat de sterrencast het er goed vanaf brengt? Laat het weten door hier onder te reageren?