Review – Springvloed: Seizoen 1 (2016)

Cast: Julia Ragnarsson, Kjell Bergqvist, Johan Widerberg, Cecilia Nilsson & Peter Carlberg
Genre: Criminaliteit, drama, thriller
Datum eerste aflevering: 6 maart 2016
Originele zender: SV1
Distributeur: Lumière
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 21 juni 2016

Het kan natuurlijk niet blijven duren, maar voorlopig zijn de crimi-specialisten nog steeds te vinden in Scandinavië. Als je dus een stijlvolle en bovendien sterke detectivereeks zoekt, kan je je beter niet wenden tot de klassieke Amerikaanse series. In de Noorse landen worden jaarlijks heel wat schitterende reeksen op het publiek losgelaten. Denk maar aan Follow The Money (2016), Norskov (2015) of Blue Eyes (2015). Meestal is het filmdistributeur Limière die voor de prachtige releases zorgt. Recent bracht de distributeur ook Springvloed uit, opnieuw een veelbelovende detectivereeks. Maar is het ook echt zo goed?

In Springvloed – of in het Zweeds Springfloden – maken we kennis met de jonge Olivia Rönning. Ze studeert aan de politieacademie en hoopt op een dag, net als haar overleden vader, af te studeren als detective. De vakantie nadert en de professor geeft haar één grote zaak als vakantietaak. Ze moet een onopgeloste moord alsnog proberen op te lossen. Maar er is iets speciaal aan de zaak, want het is de laatste waaraan haar vader destijds werkte. Olivia begint een gigantisch mysterie te ontrafelen, maar hoe dichter ze bij de waarheid komt, hoe gevaarlijker het allemaal wordt. Zal Olivia met behulp van de politie de onopgeloste en lugubere moord eindelijk kunnen oplossen?

Dat ze er in Scandinavië wat van kunnen, is dus geen geheim meer. Ook deze Springvloed bewijst wat voor een getalenteerd volk de Zweden zijn. Springvloed is niet zomaar een doorsnee detectivereeks. De schrijvers probeerden een nieuwe invalshoek en dat is meer dan geslaagd. Het verhaal wordt immers niet verteld door de ogen van de klassieke politie-inspecteur, maar wel vanuit een studente die zich helemaal in de zaak verliest. In die zin is Springvloed een behoorlijk vernieuwende reeks, wat het allemaal des te interessanter maakt.

Het verhaal van Springvloed zit behoorlijk goed in elkaar. Al vanaf de eerste seconde zuigen de schrijvers je helemaal mee in het verhaal, dat bestaat uit twee perfect uitgewerkte verhaallijnen die kriskras door elkaar lopen. En dat stoort helemaal niet, want het geeft de serie de nodige variatie. Bovendien ligt de focus gedurende de hele reeks helemaal goed. Op geen enkel moment dwaalt je interesse af of wordt de serie vermoeiend om te volgen. En dat komt natuurlijk omdat iedere seconde van de reeks zo ongelooflijk spannend is.

En toch lijkt niet alles in Springvloed te kloppen. We maken kennis met heel wat personages die eventueel de daders van de verschrikkelijke moord zouden kunnen zijn. Maar wanneer je tegen het einde echt de waarheid weet, worden zij die geen dader zijn compleet koud gelaten. Dat zorgt ervoor dat je als kijker na de laatste aflevering nog met een hoop vragen zit. En dat is jammer, zeker als je weet dat de reeks over de hele lijn een behoorlijk hoog niveau heeft. Gelukkig ligt de echte dader niet zo voor de hand en wordt je eigenlijk gedurende de hele serie samen met de personages op een dwaalspoor gezet.

Het verhaal vertoont dus hier en daar gaten, maar gelukkig is dat bij het acteerwerk niet het geval. De rol van de ambitieuze Olivia Rönning wordt op een voortreffelijke manier neergezet door de jonge Julia Ragnarsson. De getalenteerde actrice draagt de serie op een ongelooflijk geloofwaardige manier. Naast Ragnarsson zien we ook Kjell Bergqvist schitteren als de dakloze Tom Stilton. Ook hij zet op een prachtige manier zijn rol neer. Verder schitteren ook Cecilia Nilsson en Helena Bergström in formidabele vrouwenrollen. Springvloed is dus een reeks waar vrouwen zonder twijfel – en terecht – de bovenhand hebben.

Springvloed is opnieuw een ongelooflijk stijlvolle reeks die je niet mag missen. De manier waarop alles in beeld gebracht is, bewijst nog maar eens hoe sterk de Zweden en Scandinaviërs zijn op het vlak van fotografie. De mooie landschappen en prachtige steden worden subliem in beeld gebracht. En dat is nog niet alles. Het geloofwaardige verhaal en de mooie personages nemen de kijker mee op een interessante trip door het leven van studente Olivia Rönning. Jammer genoeg vertoont het verhaal hier en daar wat gaten, maar dat weegt niet op tegen de vele positieve punten aan de reeks. Springvloed is dus opnieuw een Scandinavisch schot in de roos en mag je dus niet missen. De reeks ligt sinds 21 juni 2016 op DVD & Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk nu de trailer.

Ben jij ook zo gek op Scandinavische series? Spreekt het verhaal van deze serie je aan of laat het je compleet koud? Denk jij dat Springvloed een goede serie is? Waarom wel, waarom niet? Of zag je de reeks al? Laat het nu aan iedereen weten door hier onder te reageren.