Review – The Wave (2016)

Regie: Roar Uthaug
Cast: Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp, Kristoffer Joner, Thomas Bo Larsen & Eili Harboe
Genre: Actie, drama, thriller
Distributeur: Dutch Filmworks
Releasedatum bioscoop: 29 juni 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 28 oktober 2016

Als je denkt dat er alleen in Hollywood sterke en visueel prachtige films worden gemaakt, heb je het helemaal mis. Ook elders in de wereld worden er fenomenale films gemaakt. Zo is er momenteel in Rusland bijvoorbeeld de knappe superheldenfilm Guardians in de maak. Ook dit jaar verscheen er binnen Europa een film die mee kan strijden met de klassieke Hollywood-blockbusters. Vanuit de Noorse bioscopen waaide The Wave over, een spannende en perfect opgebouwde rampenfilm. Maar wat maakt The Wave zo schitterend?

In The Wave trekken we naar het Noorse stadje Geiranger. De prachtige locatie van het stadje lokt jaarlijks heel wat toeristen naar de fjord. Maar er lonkt een gevaar. Geiranger ligt immers in een baai aan een heel steile bergwand. Als die bergwand zou verschuiven, zou een 80 meter hoge vloedgolf het mooie stadje binnen de tien minuten volledig van de kaart vegen. Kristian, een wetenschapper die er al zijn hele leven woont, onderzoekt de activiteit van de berg met zijn hele team. Niemand gelooft dat er echt wat gaat gebeuren. Maar net wanneer Kristian op het punt staat met zijn gezin te verhuizen, vertoont de berg abnormale activiteit. Gebeurt dit echt of is het vals alarm?

Het verhaal van The Wave trekt je meteen helemaal mee. De aangename en ingetogen sfeer aan het begin van de film zetten je meteen op je gemak. En dat duurt net lang genoeg, want al snel draait de hele sfeer om. Van een rustige film met mooie en gezellige familiekiekjes transformeert The Wave tot een onheilspellende rampenfilm waarin iedereen dreigt te sterven. The Wave wordt een ongelooflijk spannende film die de kijker voortdurend op het puntje van zijn stoel laat zitten. En het feit dat die overgang zo perfect gebeurt, niet te snel of te traag, geeft de kijker al meteen een heel aangenaam gevoel.

The Wave bouwt dus alles perfect op. Als een soort tornado sleurt het verhaal je helemaal mee. Het komt dan ook niet als een verrassing dat je als kijker ongelooflijk dicht bij de personages staat. Die laatste zijn trouwens allemaal ongelooflijk sterk. En dat is ook geen verrassing, aangezien het ultieme hoofdpersonage het gezin van Kristian is. De schrijvers van deze rampenfilm hebben de mooie familieband tussen de gezinsleden perfect uitgewerkt. Je voelt je als kijker dan ook een onzichtbaar lid van het gezin. Ieder personage komt geloofwaardig over, wat The Wave uiteraard ten goede komt.

De personages mogen dan wel goed zijn, zonder goed acteerwerk komen deze nooit goed over. Gelukkig kan je in The Wave enkel van de performances genieten. De rol van geoloog Kristian wordt ongelooflijk mooi neergezet door Kristoffer Joner, die je eerder dit jaar ook zag schitteren in The Revenant. Joner draagt de film zonder moeite en bewijst dat hij een echte klasbak is. Ook Kristians vrouw Idun wordt op een fenomenale manier neergezet door Ane Dahl Torp. Het is goed dat er ook in deze film plaats is voor een enorme sterke vrouw. Verder worden de rollen van de twee kinderen ook erg mooi naar het scherm gebracht.

Regisseur Roar Uthaug, die binnenkort Alicia Vikander regisseert in de Tomb Raider-reboot, is een ongelooflijk getalenteerde regisseur. Zijn film zet Scandinavië voor de zoveelste keer op de kaart in het filmlandschap. The Wave is een film die op zo veel vlakken uitblinkt. Het verhaal trekt je meteen helemaal mee, de sfeer zit volledig goed en ook het acteerwerk zorgt voor kippevelmomenten. Uthaug bewijst dat hij klaar is om de stap naar Hollywood te maken. The Wave is een rampenfilm die zonder problemen mee kan draaien in Hollywood. Vanaf 28 oktober 2016 vind je deze film terug in de winkelrekken op DVD en Blu-Ray. Bekijk de trailer nu.

Hou jij van rampenfilms en denk je dat deze The Wave voor jou een echte kanshebber is? Of blijf je toch maar trouw aan de klassieke Hollywoodrampenfilms? Ben jij benieuwd hoe regisseur Roar Uthaug en de cast het ervan af brengen? Laat het nu weten door te reageren.