Review – Southbound (2016)

Regie: Roxanne Benjamin, David Bruckner, Patrick Horvath & Radio Silence
Cast: Chad Villella, Matt Bettinelli-Olpin, Kristina Pesic, Dana Gould & Nathalie Love
Genre: Horror, fantasie, thriller
Distributeur: Just Entertainment
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 31 oktober 2016

Momenteel zitten we nog steeds in de periode rond Halloween. Dat wil zonder twijfel zeggen dat het meer dan ooit tijd is voor een horrorfilm. En toegegeven, het is niet steeds even gemakkelijk om een goede horrorfilm te kiezen. Want er zijn er toch zo ongelooflijk veel. Alleen al dit jaar zagen we onder andere kleppers als The Conjuring 2 en Don’t Breathe verschijnen. Maar ook buiten de bioscoopzalen worden er interessante horrorfilms gereleased. Zo bracht Just Entertainment onlangs Southbound uit. Maar is het ook de perfecte film voor tijdens deze duistere periode?

In Southbound volgen we bij aanvang twee kerels, comleet onder het bloed. Wanneer ze vluchten van één of andere duistere entiteit, belanden ze in de winkel van een tankstation. Daar denken ze even van het gevaar te kunnen vluchten, maar niets is minder waar. Overal volgt het duistere wezen hen, tot ze op een gegeven moment niet meer kunnen vluchten. Vervolgens ontmoeten we drie jonge dames, die op een roadtrip door de VS zijn.

Wanneer ook zij bij een hoop vreemde mensen belanden, lijkt alles compleet mis te gaan. Één van hen wordt immers aangereden door een man. Die wordt op zijn beurt op een vreselijke manier geholpen door de medewerkers van 911. Als dat nog niet genoeg is, zien we ook nog een man die een oude bekende probeert op te zoeken. Ook dat loopt faliekant af. Tot slot wordt een mooi gezin geterroriseerd door drie mannen. Maar wat hebben de dingen met elkaar te maken?

Het verhaal dat Southbound brengt is behoorlijk knap. Misschien zou je trouwens beter ‘verhalen’ zeggen, want in feite volgen we vijf verschillende én afgesloten verhaallijnen die niet veel met elkaar te maken hebben. Het leuke is dat ieder verhaal zo op zich staat en dat het ook telkens weer weet te entertainen. Je zou immers denken dat er niet genoeg tijd is om personages in te leiden, gebeurtenissen te schetsen enzovoort. Maar dat is voor Southbound geen probleem. De verschillende verhalen gaan aan een heel mooi tempo vooruit en geven de kijker steeds net genoeg mee om te kunnen volgen. En dat is ongelooflijk sterk.

Het leuke aan de vijf verschillende verhalen is dat het Southbound ongelooflijk gevarieerd maakt. Omdat je steeds in een ander verhaal ondergedompeld wordt, met andere personages en andere gebeurtenissen, slaat verveling nooit toe. Ieder verhaal is interessant en bovendien ongelooflijk eng. Want net wanneer je dacht dat je alles had gezien, ligt er alweer een ander fantastisch horrorelement op je te wachten. Dat zorgt niet alleen voor variatie, het zorgt ook voor geweldig entertainment. Want de film doet wat hij wil doen: de kijker een hemelse horrorervaring geven. Southbound schuwt op geen enkel moment tonnen bloed of mega-agressieve scenes. Ook dit is knap, want filmmakers lijken daar soms wat angst voor te hebben.

Op zich zijn de verhalen dus allemaal ijzersterk, maar het meest interessante aan de film is de uiteindelijke rode draad. Want wat hebben die verhalen met elkaar te maken? Waarom plaatsen de regisseurs – ieder verhaal heeft een andere – net dat ene verhaal na het andere. Wel, dat is niet altijd even duidelijk. Op zich lijkt Southbound gewoon een meesterlijk aaneengenaaid lappendeken van verhalen. Positief is dat zeker, want zo is de kijker voortdurend aan het zoeken naar samenhang en een oplossing van het mysterie. Een sluitend antwoord op al je vragen krijg je uiteindelijk niet, maar een radiostem aan het einde van de film brengt je al wat dichterbij.

Sterke verhalen vragen natuurlijk ook om sterk acteerwerk. En ook dat is bij Southbound geen enkel probleem. Ieder verhaal heeft een kleine maar interessante cast. Chad Villella en Matt Bettinelli-Olpin, die de film voortreffelijk starten én afsluiten, zetten meteen de toon voor de film. Ze zetten de kijker af in een vreemde en mysterieuze wereld, waar niets is wat het lijkt. Ook Nathalie Love, Fabianne Therese en Hannah Marks doen het voortreffelijk als beste vriendinnen in hun deel van het verhaal. Maar eigenlijk is het allemaal goed geacteerd en is het allemaal ongelooflijk overtuigend. De cast van Southbound neemt je mee op een enge trip richting het zuiden.

Southbound is een speciale film, dat is een feit. Je ziet immers niet één verhaal, maar vijf onsamenhangende verhalen die ergens toch een tikkeltje samenhang vertonen. De verschillende regisseurs leveren een mooie en griezelige film die je dus perfect in deze donkere periode kan kijken. Zeker omdat de verschillende verhalen zo anders en telkens weer zo eng zijn, is deze horrorfilm een echte aanrader. Southbound is uniek, sterk, mysterieus en subtiel. Kortom: het is een echte must. Just Entertainment bracht de film op 31 oktober 2016 uit op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu de trailer.

Heb jij in deze koude Halloweenperiode nog geen horrorfilm gekeken en wil je dat wel? Spreekt het verhaal van Southbound je aan? Denk je dat het een goede film is of toch helemaal niet? Waarom wel/niet? Laat het nu weten door hier onder te reageren.