Review – Take Down (2016)

Cast: Phoebe Tonkin, Ed Westwick, Jeremy Sumpter, Dominic Sherwood & Julia Ragnarsson
Genre: Actie, avontuur, thriller
Distributeur: Splendid Film Benelux
Releasedatum DVD: 27 oktober 2016

© Take Down Films Limited 2014
© Take Down Films Limited 2014

Kinderen zijn verwend, dat staat vast. Meer en meer kinderen zijn zich helemaal niet bewust van wat ze hebben en vinden alles vanzelfsprekend. Maar hoe kan dat ook anders als ze helemaal niets anders gewoon zijn? Hoe kan je kinderen terug doen beseffen dat niet alles zomaar gewoon is? Bij de allerrijksten onder ons is dat een immens groot probleem. En net daarover gaat Take Down, een kleinere maar daarom niet minder interessante actiethriller uit het Verenigd Koninkrijk die distributeur Splendid Film op 27 oktober op DVD uitbracht. Maar is het ook een goede film?

© Take Down Films Limited 2014
© Take Down Films Limited 2014

In Take Down maken we kennis met de jonge Kyle. Hij is rotverwend en de zoon van een rijke Britse industrieel. Wanneer hij op een avond weer rondhangt op een exclusief feestje, ontmoet hij de knappe Amy. Zij heeft genoeg van het saaie gedoe en trekt er met Kyle vandoor. Maar dat loopt verkeerd af. Kyle veroorzaakt een vreselijk auto-ongeluk en laat Amy voor dood achter. Nu is de maat vol voor Kyles vader. Hij stuurt zijn zoon naar een Schots eiland waar hij, samen met een hoop andere rijke kinderen, moet deelnemen aan een zware overlevings-bootcamp. Maar wanneer een groep zwaarbewapende huurlingen plots op het eiland verschijnt en voor hen een reusachtige geldsom vraagt, moeten de kinderen gebruik maken van de korte opleiding die ze genoten. Kunnen Kyle en zijn lotgenoten zichzelf én elkaar alsnog redden?

© Take Down Films Limited 2014
© Take Down Films Limited 2014

Take Down is een interessante film. Alleen al het verhaal over een clubje rijke stinkerds die door hun ouders naar een afgelegen eiland worden gebracht doet je meteen vol interesse naar de film kijken. Want hebben we ons allemaal al wel eens niet gestoord aan die ongelooflijk rijken die denken dat alles zomaar kan en mag? Take Down is dan ook een soort van protestfilm die op een entertainende manier duidelijk wil maken dat niets onbestraft blijft, ook niet als je rijk bent. De insteek van de film zorgt er dan ook voor dat je van de eerste minuut tot de laatste seconde nieuwsgierig bent naar hoe het uiteindelijk allemaal af zal lopen en waar de film heen wil.

© Take Down Films Limited 2014
© Take Down Films Limited 2014

Naast de boodschap die de film brengt, is het verhaal ook ongelooflijk entertainend. Hoewel de film misschien behoorlijk traag op gang komt, voel je als kijker meteen dat er op een bepaald moment iets vreselijks gaat gebeuren. Wanneer het uiteindelijke kantelpunt dan daar is, voel je de spanning op een mooie manier stijgen. Want Take Down wordt na verloop van tijd echt een strijd op leven en dood, een strijd tussen criminelen en rijken. Het komt dan ook niet als een verrassing dat Take Down de actie perfect verweeft met het avontuurlijke én de dramatische kant van het verhaal. En dat maakt zowat alles aan de film positief.

© Take Down Films Limited 2014
© Take Down Films Limited 2014

Het leuke aan Take Down is ook dat de film trouw blijft aan zijn kern. De verschillende rijke kinderen, die aan het begin van de film weinig besef hebben en zich niet bewust zijn van hun gedrag, leren zichzelf gaandeweg ook kennen. Je ziet mooi hoe ieder personage zich ontpopt van een klein kind tot een volwassen en zelfbewuste persoon. Iedereen lijkt een persoonlijkheid te vinden en dat is knap om te zien. Je kan dus met zekerheid stellen dat Take Down op geen enkel moment zijn personages in de koude laat staan. En dat komt wellicht ook door de uitstekende acteurs die deze personages mooi naar het scherm brengen.

© Take Down Films Limited 2014
© Take Down Films Limited 2014

Geleid wordt de cast door de jonge maar getalenteerde Jeremy Sumpter. Zijn personage is aanvankelijk heel arrogant, maar maakt een mooie persoonlijke ontwikkeling door. Sumpter draagt de film dan ook heel erg mooi. Naast hem zien we ook Phoebe Tonkin die je wellicht kent van The Vampire Diaries. Ook zij zet een puike acteerprestatie neer die meer  dan geloofwaardig overkomt. Voorts zie je tevens Dominic Sherwood, bekend van Shadowhunters, de revue passeren. Bij de badguys zien we dan weer andere bekende koppen. Zo schittert Gossip Girl-ster Ed Westwick voortreffelijk de rol van opperslechterik. Ook Julia Ragnarsson, die in haar eentje de reeks Springvloed droeg, doet het wederom heel erg goed.

Take Down is een uitstekende B-film. Uiteraard zijn er veel betere actiefilms, maar gezien het budget en de relatief jonge cast levert regisseur Jim Gillespie een effectieve en entertainende actiefilm. Op geen enkel moment verveelt de film of wordt hij ongeloofwaardig. Het verhaal zit helemaal goed en ook de personages vertonen voldoende diepgang. Als je daarbij ook nog eens neemt dat de actie helemaal klopt en dat de cast uitstekend acteerwerk neerzet, weet je eigenlijk al genoeg. Take Down is een boeiende actiethriller die je niet mag missen. Splendid Film bracht de film op 27 oktober 2016 uit op DVD. Bekijk nu de trailer.

Ben jij benieuwd hoe deze film in elkaar zit? Spreken het verhaal en de cast je wel aan of laten ze je maar koud? Wil jij deze film kijken? Waarom wel, waarom niet? Laat het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen en je mening met iedereen te delen.