Review – The Legend of Tarzan (2016)

Regie: David Yates
Cast:Β Alexander SkarsgΓ₯rd, Margot Robbie, Christoph Waltz, Samuel L. Jackson & Djimon Hounsou
Genre: Actie, avontuur, drama
Releasedatum bioscoop: 6 juli 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 9 november 2016

Het is een trend die we al langer dan vandaag in het filmlandschap kunnen zien. Filmstudio’s houden enorm veel van de traditionele verhalen of de bekende sprookjes. En dat valt hard op, want de laatste jaren zagen we heel wat live-actionverfilmingen van bekende verhalen. Denk maar aan Cinderella (2015), The Jungle Book (2016), Snow White and The Huntsman (2012) en nog veel meer. Disney is dΓ© studio die zich hiermee bezig houdt, maar ook anderen proberen mee op die kar te springen. Zo bracht Warner Bros. eerder dit jaar een bombastische verfilming rond het bekende Tarzan-verhaal uit. Maar kan Warner ook echt meedoen met Disney?

In The Legend of Tarzan maken we kennis met John Clayton, een vriendelijk en vooraanstaand man die samen met zijn vrouw Jane in Londen woont. Wanneer hij op een dag van de Belgische koning Leopold een uitnodiging krijgt om een expeditie te leiden in de Belgische kolonie Kongo, het land waar zowel Clayton als Jane opgroeiden, kriebelt het meteen. John en Jane beslissen te gaan, maar al snel merken ze dat niet alles is wat het lijkt. De gevaarlijke LΓ©on Rom blijkt achter de uitnodiging te zitten en bovendien is Kongo één grote slavenstaat geworden. Rom heeft maar één doel: Tarzan uitleveren aan een gewelddadige lokale stam. Wanneer Rom echter Jane ontvoert, moet John opnieuw worden wie hij ooit was: de legende die Tarzan heet…

Het verhaal van The Legend of Tarzan wekt eigenlijk meteen je interesse. Zeker het feit dat je niet de klassieke verfilming krijgt van het originele verhaal, maakt het allemaal al een stuk boeiender. Want The Legend of Tarzan speelt zich af na het klassieke verhaal. We zien immers een doodgewone man die zich perfect heeft aangepast aan het leven anno de 19e eeuw. Het is dan ook mooi om te zien hoe Clayton omgaat met de vraag om plots terug Tarzan te worden. Want daar ligt eigenlijk de verdoken kern van het verhaal: een man die zijn verleden terug moet oprakelen omΒ zijn geliefde te redden.

En dat is misschien niet helemaal goed opgebouwd. Want van het ene moment op het andere (de)transformeert John Clayton naar Tarzan. Hier mis je als kijker dan ook een beetje psychologisch inzicht in het personage. Want het wordt nooit duidelijk hoe Tarzan zich hier zelf bij voelt. Gelukkig gaat die transitie behoorlijk vlot, waardoor je het na verloop van tijd allemaal lijkt te vergeten. The Legend of Tarzan beantwoordt na verloop van tijd immers ruimschoots aan de verwachtingen. Het is een gigantische en bombastische blockbuster die de kijker van het begin tot het einde perfect weet te entertainen. En dat is toch wat we van een film als deze willen, niet?

Naast het verhaal over de ontvoering van Jane, gaat The Legend of Tarzan ook over de slavernij in de Kongo-Vrijstaat. De film schildert BelgiΓ« dan ook af als een vreselijk land dat houdt van slaven. Wellicht zit daar ook een soort van waarheid in. Maar dat Tarzan plots ook als de bevrijder van al die slaven wordt afgeschilderd, wordt dan weer veel de clichΓ©. The Legend of Tarzan is dus naast een entertainend avontuur ook een net iets te typische film waar de – in dit geval – superheld het opneemt voor de zwakkere in de maatschappij. Maar het mag dan wel typisch zijn, het werkt. Op geen enkel moment begint er een verhaallijn te vervelen.

Die verveling is er al helemaal niet door het acteerwerk. Regisseur David Yates, bekend van de laatste films in de Harry Potter-reeks en de voorlopig nog niet gescreende Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016), wist immers een behoorlijk indrukwekkende cast te strikken voor zijn film. Alexander SkarsgΓ₯rd doet het voortreffelijk als John Clayton en Tarzan. Hij lijkt de geknipte man voor deze rol. Ook Margot Robbie, die Tarzans wederhelft Jane speelt, zet een knappe acteerprestatie neer. Alleen lijkt er iets mis met de kleur van haar haar. Verder schittert ook Samuel L. Jackson, wiens talent geen geheim is, als de Amerikaanse gezant George. Hij zorgt vaak voor een komische wind in het toch wel serieuzere verhaal. En last but not least zien we Christoph Waltz als slechterik LΓ©on Rom. Ook dit is wederom een rol die hem goed afgaat.

The Legend of Tarzan is niet de beste film die we in 2016 op het grote scherm zagen verschijnen. Maar in zijn opzet slaagt regisseur David Yates wel. Hij wilde entertainen en dat is zonder twijfel ook echt gelukt. Yates doet je dan ook meteen verlangen naar zijn nieuwe Fantastic Beasts and Where to Find Them. Het verhaal mag dan niet steeds even sterk zijn, het werkt allemaal wel. De film weet je interesse tot op het einde vast te houden. Dat komt deels ook door het schitterende acteerwerk. Alexander SkarsgΓ₯rd, Margot Robbie, Samuel L. Jackson en Christoph Walz doen het allemaal heel erg goed. Kortom: The Legend of Tarzan is een must-see spektakel. Je vindt de film vanaf 9 november 2016 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de fenomenale trailer nu.

Ben jij fan van Tarzan en wilde je als kind ook zelf midden in de jungle slingeren? Denk jij dat het verhaal vanΒ The Legend of Tarzan goed is? Of laat het je allemaal maar koud? Zag je de film al in de bioscoop? Laat het weten door hier onder te reageren en je mening te delen.