Review – Victor Frankenstein (2016)

Regie: Paul McGuigan
Cast: James McAvoy, Daniel Radcliffe, Jessica Brown Findlay, Andrew Scott & Charles Dance
Genre: Drama, horror, sciencefiction
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum DVD: 19 oktober 2016

Sommige verhalen worden heel erg vaak verteld, zowel in boeken, films en muziek. Denk maar aan bekende superheldenverhalen, sprookjes of andere volksverhalen die de hele wereld rondgaan. Één van die bekende verhalen is ongetwijfeld dat van Victor Frankenstein. Alleen al in film- en serieland zijn we het vaak tegengekomen. Denk maar aan de steengoede reeks Penny Dreadful, de erg middelmatige fantasyfilm I, Frankenstein (2014) of de nog eerdere Frankenstein (1994) van én met Kenneth Branagh. Nooit lijkt een verfilming, behalve bij Penny Dreadful, het publiek echt te raken. Ook dit jaar verscheen een film over het bekende personage, maar is het dit keer wel een schot in de roos?

In Victor Frankenstein maken we kennis met de jonge en getalenteerde Igor. Nog niet zo lang geleden was Igor een naamloze en gebochelde jongeman die werkte in een circus. Het publiek lachte met zijn misvorming. Maar op een dag ontmoette hij de geniale Victor Frankenstein, die hem van het vreselijke circus redde. Nu werkt Igor als assistent voor de vindingrijke dokter in wording. Samen proberen ze het grootste mysterie van het leven te begrijpen: de dood. Frankenstein is bezeten met die materie en wil wat dood is weer tot leven wekken. Igor, die zich van geen enkel kwaad bewust is, gaat helemaal mee in die obsessie. Maar geleidelijk aan ziet de arme jongeman dat Victor vertroebelt door ambitie. Zijn enige focus gaat naar zijn ultieme eindproduct: als een god een mens schapen. De enige die Victor nog van enig gevaar kan redden, is Igor. Loopt dit allemaal wel goed af?

Victor Frankenstein had normaal gezien ook bij ons in de zalen moeten verschijnen. Maar na slechte kritieken en een regelrechte flop in de VS, besliste filmstudio Fox deze dramatische horrorfilm meteen op DVD uit te brengen. Opmerkelijk is dat zeker, want na het bekijken van de trailer ben je enigszins enthousiast. Het verhaal lijkt immers ongelooflijk interessant, aangezien het niet focust op het monster van Frankenstein, maar het brein dat er achter zit. Victor Frankenstein focust dus veeleer op de dramatische kant van het verhaal, op de beweegreden van de geniale dokter en op de mooie vriendschap die tussen Igor en Victor groeit. Interessant is dat allemaal zeker, maar jammer genoeg wordt het verhaal na verloop van tijd een regelrechte mengelmoes.

Beginnen doet de film heel erg veelbelovend. Met een visueel erg aantrekkelijke en actievolle openingsscene lijkt de toon voor Victor Frankenstein meteen gezet. Je verwacht je immers aan een boeiende film die voorbij flaneert aan een aangenaam tempo. Wel, dat is verkeerd. Eigenlijk zijn enkel het begin en het einde echt interessant. Het lange, trage en vervelende midden van de film is eigenlijk geheel overbodig. Slecht is een groot woord, maar echt goed wordt het nooit. Dat komt wellicht omdat de focus van de film – net zoals Frankenstein zelf – naar het einde toe helemaal verwatert. Als kijker ben je dan ook voortdurend op zoek naar de kern van de film. Want op geen enkel moment kom je er achter wat de film nu echt wil vertellen.

Als je dan toch ergens een rode draad wil zoeken, zou je kunnen stellen dat Victor Frankenstein vooral gaat over de relatie tussen Victor en Igor en over de monsterlijke vriendschap die tussen hen beide ontstaat. Maar ook dat komt nooit helemaal goed tot zijn recht, wellicht omdat de film ook echt dat klassieke verhaal wil vertellen. Het lijkt dan ook alsof de schrijvers van deze film niet echt een goed evenwicht hebben gevonden tussen hun vrijheid en de originele roman van Mary Shelley. Het eindproduct is dus een echte mengelmoes met allemaal onaffe verhaallijnen die de kijker op geen enkel moment goed weten te raken. En dat is ongelooflijk jammer, want Victor Frankenstein had zo echt goed én interessant kunnen zijn.

Gelukkig zorgen de knappe inspanningen van de cast wel voor een lichtpunt in de film. En die cast is behoorlijk indrukwekkend. De rol van Victor Frankenstein wordt gespeeld door James McAvoy. Je ziet dat de Schotse acteur zijn tanden zet in deze rol en dat hij zich bovendien amuseert. McAvoy zet een puike prestatie neer. Ook Daniel Radcliffe, beter bekend als Harry Potter, doet het voortreffelijk als Igor. Beide acteurs vullen elkaar mooi aan, wat het allemaal erg geloofwaardig maakt. Verder wordt de cast aangevuld door Jessica Brown Findlay en Andrew Scott. Ook Game of Thrones-acteur Charles Dance verschijnt even.

Victor Frankenstein is geen echte voltreffer. Het is verhaaltechnisch een puinhoop, maar op visueel vlak een ware streling voor het oog. Regisseur Paul McGuigan brengt het Victoriaanse Engeland immers heel erg mooi tot leven. Jammer genoeg voelen de verhaallijnen niet helemaal af, waardoor de kijker maar moeilijk mee kan gaan in het verhaal. Het acteerwerk, met uitstekende prestaties van James McAvoy en Daniel Radcliffe, maakt het er allemaal wel beter op, maar echt goed wordt het nooit. Twentieth Century Fox bracht de film op 19 oktober 2016 uit op DVD. Bekijk nu deze ondanks alles toch veelbelovende trailer.

Vind jij het verhaal van dokter Victor Frankenstein interessant en denk jij dat deze film het verhaal goed brengt? Of spreekt het verhaal van Victor Frankenstein je helemaal niet aan? Ga jij de film op DVD kopen of heb je hem al? Laat het weten door hier onder te reageren.