Review – Precious Cargo (2016)

Regie: Max Adams
Cast: Mark-Paul Gosselaar, Bruce Willis, Claire Forlani, Jenna B. Kelly & Nick Loeb
Genre: Actie, komedie, criminaliteit
Distributeur: Splendid Film Benelux
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 24 november 2016

Er zijn veel films die in BelgiΓ« en Nederland niet verschijnen in de bioscoop. Vaak omdat ze in de Verenigde Staten slecht onthaald werden of omdat ze gewoon veel te klein zijn. En soms is dat ook terecht. Een film als Zero Tolerance is immers zo ongelooflijk rampzalig dat een DVD-release zelfs nog overbodig lijkt. Maar hier en daar vind je tussen die β€˜straight-to-DVD’-releases echte toppers. Zo bracht Remain in Light een tijd terug de dramatische western The Keeping Room uit op DVD. En ook dit najaar verschenen er heel wat titels meteen op DVD. Één daarvan is Precious Cargo, een explosieve actiefilm met Bruce Willis. Is het terecht dat die film niet in de bioscoop te zien was?

In Precious Cargo worden we ondergedompeld in het woelige leven van Jack, een professionele dief die de ene klus na de andere perfect weet te klaren. Samen met zijn vaste schutter Logan lijkt iedere opdracht ongelooflijk gemakkelijk. Maar wanneer op een dag plots Karen, een oude bekende van Jack, opdaagt in diens huis, voelt hij dat er iets gaat gebeuren. Karen heeft gestolen van een bekende en gevreesde crimineel Eddie en wil dat Jack haar helpt om hem terug te betalen. Samen met Logan gaat Jack op zoek naar het perfecte team om de meest onmogelijke opdracht tot een goed einde te brengen. Maar wanneer Jack en zijn teamleden de job effectief doen, stoten ze op allerhande onaangename verrassingen. Zal dit allemaal goed aflopen?

Als een actiethriller meteen naar DVD en Blu-Ray gaat, wil dat meestal eigenlijk wel iets zeggen. De film is dan gewoon tΓ© mager om een groot publiek te entertainen. En dat klopt voor deze film ook helemaal. Het verhaal dat Precious Cargo brengt is bijzonder simplistisch en hier en daar zelfs amateuristisch. Geen enkel element in de film is goed uitgewerkt en ook van interessante zijsprongen in het verhaal is er totaal geen sprake. De film zorgt er wel voor dat de kijker echt hersenloos naar het scherm kan staren, maar dat is verre van voldoende. Want vandaag de dag verwachten we van cinema dat het meer biedt dan een leeg verhaal. We verwachten een link met de maatschappij en goed uitgewerkte plottwists.

Het verhaal dat deze film ons brengt is dus over de hele lijn enorm eentonig. De rode draad is wat je te zien krijgt en daar blijft het ook bij. En dat is nog niet alles. Ook de personages zijn eigenlijk helemaal niet goed uitgewerkt. Keer op keer stel je je immers vragen bij de motieven van de verschillende personages. Het is onduidelijk wat de achtergrond is van Jack, Logan, Karen en alle andere leden van het team. Ook de slechterik is helemaal niet goed uitgewerkt. De lege personages en die enige flauwe verhaallijn maken het voor de kijker vaak moeilijk om geΓ―nteresseerd te blijven kijken. Maar ergens moet je ook eerlijk zijn. Als je niet te veel verwacht en je wel kan genieten van een film die niet te veel wil vertellen, entertaint Precious Cargo wel degelijk.

Precious Cargo is eigenlijk gewoon een film die vreselijk geschreven is. Want als Max Adams en Paul V. Seetachitt wat beter hun best hadden gedaan, had het allemaal een stuk beter geweest. Nu zit de film vol met ongepaste scenes en stukken die er gewoon helemaal niet in thuis horen. Dat zorgt ervoor dat het serieuze van de film compleet verloren gaat. Je hebt immers vaak het gevoel dat Precious Cargo een komedie is die zichzelf helemaal niet serieus neemt. Pijnlijk, want dat was zeker niet de bedoeling van de regisseur. Verder zijn ook de lange helicoptershots meer dan storend en zorgen ze ervoor dat het verhaal veel te vaak compleet onderbroken wordt.

Gelukkig is er toch één pluspuntje aan de film. Het acteerwerk dat je in Precious Cargo ziet is helemaal niet van een slecht niveau. De rol van Jack wordt goed gespeeld door Mark-Paul Gosselaar, een acteur met Nederlandse roots. Hij draagt de film en zorgt ervoor dat het overal een stuk dragelijker wordt. Naast Gosselaar zien we Bruce Willis, die voor de zoveelste keer een actieschurk speelt. Hij speelt wel goed, maar zijn personage is té mager waardoor het allemaal niet goed tot zijn recht komt. Verder zien we ook Claire Forlani als Karen overtuigen en zorgt Jenna B. Kelly ervoor dat het allemaal iets serieuzer wordt door haar rol als Logan.

Over de gehele lijn is Precious Cargo een net iets te middelmatige actiethriller. Het verhaal is veel te leeg en eentonig, wat ervoor zorgt dat het voor de kijker moeilijk is om te blijven volgen. Als je daarnaast ook nog eens weinig interessante personages voorgeschoteld krijgt, wordt het al helemaal onmogelijk. Bovendien is het lastig om te zien dat de film niet helemaal serieus is, terwijl dat wel de ambitie was van regisseur Max Adams. Gelukkig zit het acteerwerk wel goed en zorgen Mark-Paul Gosselaar en Jenna B. Kelly voor een aantal – met de nadruk op aantal – lichtpuntjes in de film. Precious Cargo is dus een typische actiefilm uit B-land die weinig weet te overtuigen. De film wordt verdeeld door Splendid Film en ligt sinds 24 november 2016 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij deze actiekomedie met Bruce Willis al gezien of ben je dat zeker van plan? Spreekt het verhaal je wel aan? Of laten de personages je maar koud? Ga jij de film op DVD of Blu-Ray in je filmverzameling opnemen? Laat het nu weten door hier een reactie te plaatsen.