Review – Ghostbusters (2016)

Regie: Paul Feig
Cast:Β Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon, Leslie Jones & Chris Hemsworth
Genre: Actie, komedie, fantasie
Releasedatum bioscoop: 10 augustus 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 7 december 2016

Nu het jaar bijna om is, kunnen we met zekerheid zeggen dat 2016 een jaar was vol met sequels, reboots of uitbreidingen van reeds bestaande filmuniversums. Denk maar aan Independence Day: Resurgence, een vervolg dat plots verscheen en dat twintig jaar na de originele film. Of wat dacht je van een goede western? Ook The Magnificent Seven waren na 55 jaar terug in de zalen te bespeuren. Of dat reboots of plotse sequels ook echt een goede zaak is voor filmland laten we in het midden, maar het staat vast dat het bij het publiek wel interesse wekt. Een andere filmfranchise die we dit jaar weer mochten ontdekken, was die van Ghostbusters. Sony Pictures besliste de franchise helemaal te rebooten en dat met een heel erg vrouwelijke cast. Is ook deze reboot overbodig of komt hij wel goed over?

In Ghostbusters maken we kennis met Erin Gilbert. Erin werkt al jaren in een vooraanstaande universiteit en hoopt nu eindelijk promotie te maken. Maar wanneer ze er achter komt dat Abby, een oude vriendin van wie ze jaren geleden afstand nam, een boek van haar publiceerde over paranormale activiteit, dreigen haar dromen plots te vergaan. Erin bezoekt Abby en al snel komen ze er achter dat er veel meer aan de hand is: er zitten echte geesten in New York, net zoals ze jaren geleden helemaal konden voorspellen. Abby en Erin beslissen in strijd te gaan tegen de paranormale wezens en krijgen hulp van de intelligente Holtzmann en de robuuste Patty. Zullen de zogenaamde β€˜Ghostbusters’ hun geliefde stad helemaal geest-vrij kunnen maken?

Wanneer je een film kijkt die een late sequel of een reboot is van een reeds bestaande filmfranchise, ben je altijd al een beetje sceptisch. Je denkt immers dat je naar een flauw afkooksel van het origineel gaat kijken of dat het gewoon helemaal niet goed gaat zijn. En in sommige gevallen geldt dat ook. Voor Ghostbusters is het echter helemaal anders. De film begint meteen heel spectaculair en daardoor is de kijker van de allereerste seconde helemaal mee. Het verhaal gaat bovendien heel goed vooruit en bouwt op een heel aangename manier voort tot de film op zijn hoogtepunt komt. Ghostbusters mag dan wel een sequel of reboot zijn, de film verveelt op geen enkel moment of voelt nergens overbodig aan.

Toch zit de film hier en daar met zichzelf wat in de knoop. Het grootste probleem is dat de climax in het verhaal er veel te snel is. Dat het goed vooruit gaat is uiteraard een pluspunt, maar daardoor duurt de uiteindelijke finale van de film veel te lang. De kijker is na verloop van tijd het verhaal een beetje kwijt en dreigt de interesse helemaal te verliezen. Gelukkig is die uiteindelijke finale wel spectaculair en entertainend. Positief is dan weer de voortreffelijke mix tussen humor en actie, wat ervoor zorgt dat de kijker voortdurend naar een heel aangename film zit te staren. Op geen enkel moment steekt één van de genres er bovenuit en dat komt het geheel alleen maar ten goede. Maar ook hier merk je dat de finale net iets te lang duurt: soms zijn de grapjes dat tikkeltje te flauw.

Slecht kan je het verhaal helemaal niet noemen. Het had gewoon een pak beter uitgewerkt moeten worden. De personages daarentegen zijn wel meer dan voldoende uitgewerkt. Op elk moment in de film begrijp je de personages en zie je duidelijk wat hun motieven zijn. Het maakt de film een stuk interessanter en aangenamer om te volgen. Ook visueel ziet het er allemaal voortreffelijk uit. Ghostbusters is een geslaagde sciencefictionfilm die op geen enkel moment spektakel schuwt. Van het begin tot het einde is de film een echt visueel feest en dat is natuurlijk alleen maar positief. Want daarvoor kijken we immers naar een film, om echt geΓ«ntertaind te worden.

Ook het acteerwerk in deze nieuwe Ghostbusters-film is niet mis. Bij het bekendmaken van de film werd er heel wat kritiek gegeven op het feit dat de cast helemaal vrouwelijk was, maar eigenlijk is dat helemaal onterecht. De vier sterke personges worden ook gespeeld door nog sterkere vrouwen. Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon en Leslie Jones zijn stuk voor stuk uitstekende actrices die hun rol op voortreffelijke wijze naar het scherm brengen. De vier zorgen voor een waar vuurwerk op het scherm en dat is voor de kijker alleen maar geweldig. Verder zien we in de film ook Chris Hemsworth als klungelige assistent en Charles Dance opduiken.

Uiteraard zijn er veel betere films dat deze Ghostbuster-reboot. Het enige echte probleem dat deze film heeft, is dat het soms allemaal net iets te langdradig lijkt te worden. Daardoor verliest de kijker af en toe zijn of haar aandacht. Gelukkig is de balans tussen komedie en actie wel perfect en ziet de film er ook visueel heel knap uit. Regisseur Paul Feig, die onder andere het geweldige Spy (2015) regisseerde, doet het dus wederom voortreffelijk. De vrouwelijke cast doet het bovendien subliem. McCarthy, Wiig, McKinnon en Jones zorgen voor schitterende interactie en bezorgen de kijker een aangename filmervaring. Kortom: Ghostbusters is misschien niet de beste film die je ooit zag, het is en blijft een aanrader voor iedereen. Sony Pictures bracht de film op 7 december uit op DVD en Blu-Ray. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een fan van deΒ Ghostbuster-films en ben jij benieuwd of deze film ook zo goed is als de originele? Denk je dat de vrouwelijke cast een pluspunt is of denk je dat helemaal niet? Zag je de film al in de bioscoop? Of wil je de DVD of Blu-Ray? Laat het weten door te reageren.