Review – Storks (2016)

Regie:Β Nicholas Stoller &Β Doug Sweetland
Cast: Andy Samberg, Jennifer Aniston, Danny Trejo, Katie Crown & Anton Starkman
Genre: Animatie, avontuur, komedie
Releasedatum bioscoop: 12 oktober 2016
Releasedatum DVD, Blu-Ray & 3D Blu-Ray: 8 februari 2016

Animatiefilms zijn vaak echt een feest om naar te kijken. Misschien kan je zeggen dat het allemaal veel te kinderachtig is, maar meestal is de boodschap in die films zo knap naar voren gebracht dat ook volwassenen er echt van kunnen genieten. Denk maar aan de topanimatiefilm Kubo and the Two Strings (2016), die dit jaar van ons echt mag gaan lopen met de Oscar voor beste animatiefilm. En gelukkig zagen we niet alleen Kubo in 2016 op het grote scherm passeren. Zo konden we ook genieten van films als The Secret Life of Pets, Finding Dory en Trolls. Nog een andere animatieprent die we in 2016 konden aanschouwen, was Storks. De schattige figuurtjes en het verhaal lijken interessant, maar is het eindproduct dat ook?

In Storks maken we kennis met Junior, één van de beste ooievaars die de wereld ooit gekend heeft. Samen met heel wat andere soortgenoten, maakte Junior een grote evolutie mee. Vroeger leverden de ooievaars immers kleine baby’s, maar dat is vandaag niet meer. De grote baas heeft beslist om enkel nog pakketjes te leveren. Maar wanneer Junior van zijn baas bijna promotie krijgt, moet hij Tulip ontslaan. En zij is niet zomaar iemand. Tulip werd 18 jaar geleden achtergelaten omdat één van de ooievaars haar veel te schattig vond. Ze probeert haar weg te zoeken en haalt het ene kattenkwaad uit na het andere. Niets vreselijks gebeurt, tot Tulip voor het eerst sinds lang opnieuw een baby laat maken. Samen met Junior moet Tulip de baby leveren en dat zo snel mogelijk. Zal Junior dan uiteindelijk nog zijn promotie krijgen?

Storks is echt een plezierige animatiefilm. Het verhaal komt goed op gang en je weet als kijker meteen waar het allemaal heen gaat gaan. Dat heeft natuurlijk ook zijn nadeel, het maakt de film redelijk voorspelbaar. Net omdat je goed weet waar het allemaal heen gaat en je de kantelmomenten in het verhaal van ver voelt aankomen, kan Storks op geen enkele manier verrassen. De kleinste onder ons zal het misschien niet storen, maar voor volwassenen is deze prent niet altijd even verteerbaar. En dat komt niet alleen door de voorspelbaarheid van het verhaal, de film zit ook nog eens boordevol gaten. Omdat de film niet al te lang duurt, worden essentiΓ«le elementen soms uit het verhaal gekieperd.

Maar hier zijn makers bij Warner Animation Group wel slim geweest. Wanneer er een gigantisch gat in het verhaal in zicht is, kondigen de personages dat al zelf aan. Zo zeggen ze bijvoorbeeld: β€œMaar we kunnen helemaal toch niet vliegen?”, terwijl je ze erna gewoon ziet vliegen. Het is een redelijk goedkope manier om weg te geraken met gaten en bepaalde wendingen die eigenlijk niet in het verhaal thuishoren. Ze komen er uiteindelijk wel mee weg, maar na verloop van tijd stoor je je als kijker hier net iets te fel aan. Gelukkig gaat de hele trip wel aan een aangenaam tempo voorbij. De kijker wordt van de ene plek naar de andere geslingerd en kan soms zelf niet helemaal volgen omdat het wat te snel gaat. Maar liever een film met tempo dan eentje die als een slak voorbijsluipt…

Visueel zit Storks wel knap in elkaar. De animatie is van een heel goed niveau en je amuseert je dan ook van de allereerste seconde tot het begin van de aftiteling. De leuke muziek die het allemaal een pak dragelijker maakt, is een echte troef van deze film. Wat soms wel wat stoort, is dat de kleine personages af en toe wat lijken te β€˜overacten’. Niet elk stukje van de film komt even spontaan over. Gelukkig zorgen de verschillende stemacteurs ervoor dat je als kijker toch helemaal op je gemak blijft zitten. Zo wordt de rol van Junior mooi tot leven gebracht door Andy Samberg en schittert de stem van Katie Crown als die van de lieve Tulip. DΓ© grootste naam in deze film is ongetwijfeld die van Jennifer Aniston, die de rol speelt van een lieve moeder. Verder worden de stemmen ingelezen door degelijke stemacteurs.

Een topper van een animatiefilm is deze Storks helemaal niet. Het verhaal is veel te rommelig en de gaten erin worden soms net iets te groot. Ook het feit dat de personages soms echt uit hun voegen treden, stoort de kijker af en toe hard. De stemmencast met onder andere Jennifer Aniston en Danny Trejo doet het wel voortreffelijk en daardoor ben je helemaal op je gemak. Ook de animatie is zeker niet van een slecht niveau, wat Storks wel heel amusant maakt. Het is dan ook echt jammer dat het verhaal op verschillende vlakken helemaal tekortschiet. Want Storks is echt een schattige film die je hart meer dan eens helemaal doet smelten. Storks is dus een erg matige animatiefilm die leuk is om een keertje te zien, maar een klassieker is het niet. De film wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 8 februari 2017 op DVD, Blu-Ray en 3D Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Denk jij datΒ Storks een goede animatiefilm is en ben je helemaal niet akkoord met wat wij zeggen? Zag je de film al in de bioscoop of wachtte je op de DVD of Blu-Ray? Spreken de personages en het verhaal vanΒ Storks je aan of net helemaal niet? Reageer nu snel.