Review – Don’t Breathe (2016)

Regie: Fede Alvarez
Cast: Stephen Lang, Dylan Minnette, Daniel Zovatto & Jane Levy
Genre: Horror, criminaliteit, thriller
Releasedatum bioscoop: 12 oktober 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 15 februari 2017

Wie houdt er nu niet van een geweldige horrorfilm? Het is toch ge-wel-dig om helemaal op het puntje van je stoel te zitten en bij elke scene weer volledig te schrikken. Horrorfilms – en dat is voor ons helemaal goed – zijn de laatste jaren aan een heuse opmars begonnen. En dat is goed, want voor filmstudio’s kosten de films eigenlijk niet ongelooflijk veel. Vorig jaar konden we genieten van heel wat horrortoppers. Denk maar aan The Conjuring 2, Hush en de fenomenale western-horror Bone Tomahawk. Er was echter één film die door internationale media echt als de beste van 2016 werd getipt: Don’t Breathe. Nu de film ook in onze winkelrekken ligt, is het tijd om te kijken of dat echt klopt. Is Don’t Breathe echt de beste horrorfilm die in 2016 in onze zalen verscheen?

In Don’t Breathe volgen we een drietal nietsvermoedende vrienden: Alex, Rocky en Money. Samen hebben ze de perfecte manier gevonden om mensen thuis te overvallen. Omdat de verzekering toch heel wat spullen dekt, beslissen ze om alleen die mee te nemen die door de verzekering toch vervangen worden. Maar wanneer Money op een dag met misschien wel de grootste opdracht ooit op de proppen komt, weet Alex niet goed of hij het wel wil doen. Deze keer zouden ze immers geld stelen en dus geen spullen die de verzekering vervangt. Rocky en Money slagen er uiteindelijk in om Alex te overtuigen. Ze trekken richting het huis van het doelwit: een oude man, veteraan en blind. Het belooft dus een gemakkelijke diefstal te worden, maar eens het drietal echt in het huis van de man rondloopt, doen ze de ene schrikwekkende ontdekking na de andere. Zullen Alex, Rocky en Money uiteindelijk kunnen stelen waarvoor ze gekomen zijn?

Laten we maar gewoon meteen met de deur in huis vallen: Don’t Breathe is een heerlijke film voor fans van het horrorgenre. Net zoals veel films in het genre begint ook deze prent op een rustige en vrolijke manier. Er is aanvankelijk geen vuiltje aan de lucht te bekennen, maar als kijker voel je toch dat er doorheen het verhaal heel wat indrukwekkende en schrikwekkende dingen staan te gebeuren. Don’t Breathe maakt die overgang van vrolijk naar duister op een perfecte manier: heel simplistisch maar effectief, door een gevaarlijke en blaffende hond. Het moment waarop de film helemaal kantelt voelt gewoon schitterend aan en doet je dan ook verlangen naar de rest van de film. En wees gerust: de kijker moet nooit op zijn honger blijven zitten.

Don’t Breathe is echt een meesterwerk. Alles aan de film klopt gewoon. De donkere en mysterieuze sfeer, de vele plottwists die ervoor zorgen dat je je echt op geen enkel moment verveelt en de perfecte portie gore maken Don’t Breathe een knaller van een film. Vaak wordt gezegd dat horrorfilms bijzonder weinig verhaal hebben, maar dat is in dit geval echt helemaal niet waar. Elk personage – los van de onbelangrijke Money – heeft een mooie achtergrond en alleen al daardoor onderscheidt de film zich van het gros. Bovendien liggen er in het spannende horrorverhaal tal van andere verhaallijnen verscholen die je gaandeweg samen met de personages ontdekt. Don’t Breathe is dus helemaal geen eentonige horrorfilm die je na verloop van tijd in slaap doet dommelen. Integendeel, je zit echt voortdurend op het puntje van je stoel.

Dat Don’t Breathe over de gehele lijn zo schitterend overkomt, ligt natuurlijk aan de meesterlijke regie van Fede Alvarez, de man achter horrorfilm Evil Dead (2013). Zijn manier van regisseren zorgt ervoor dat de kijker zich nooit verveelt. De verschillende lange shots en de tips die telkens verscholen liggen in op het eerste gezicht nietszeggende scenes, maken Don’t Breathe op visueel vlak een echte voltreffer. Alvarez weet maar al te goed wat hij doet en het is dan ook niet verkeerd om te stellen dat we van deze topregisseur nog heel wat goede dingen gaan zien. Ook zijn cast doet het voortreffelijk. De drie dieven worden perfect neergezet door Dylan Minnette, bekend van zijn rol in Goosebumps (2015), Jane Levy en Daniel Zovatto. Zij doen het alle drie geweldig. Maar dé meest indrukwekkende rol wordt ongetwijfeld neergezet door Stephen Lang. De Terra Nova– en Avatar-acteur zet op een bewonderenswaardige wijze de rol van de blinde man neer. Lang zegt misschien niet erg veel, maar dat maakt het allemaal nog sterker.

Dat de internationale pers Don’t Breathe de beste horrorfilm van 2016 noemt, is zeker geen overstatement. Het is een volwassen en perfect uitgevoerde horrorfilm die voor iedereen een echte must-see is. Regisseur Fede Alvarez bezorgt de kijkers een waar spektakel waarin alles tot in de puntjes is uitgewerkt. De geweldige regie, het knappe camerawerk, de details en het interessante verhaal maken van Don’t Breathe echt een knap staaltje cinema. Niks is voorspelbaar en de film barst echt van de angstaanjagende scenes. En ook zijn cast doet het geweldig. Acteur Dylan Minnette bewijst nog maar eens dat hij talent heeft en ook Jane Levy doet het niet slecht. Maar het is vooral Stephen Lang die in dit geval met de eer gaat lopen… wat een acteur. Don’t Breathe is een hemelse horrorprent en hoort zonder twijfel thuis in jouw filmcollectie. Sony Pictures bracht de film op 15 februari 2017 uit op DVD en Blu-Ray. Bekijk de huiveringwekkende trailer nu.

Vind jij het correct om te stellen dat Don’t Breathe de beste horrorfilm is die we in 2016 op het grote scherm konden ontdekken? Zag jij de film al in de bioscoop of wachtte je op de DVD of Blu-Ray? Wat denk jij van deze thriller? Laat het weten door hieronder te reageren.