Review – Operation Chromite (2016)

Regie: John H. Lee
Cast: Liam Neeson, Jung-jae Lee, Beom-su Lee, Jin Se-yeon & Jon Gries
Genre: Actie, historisch drama, oorlog
Distributeur: Splendid Film Benelux
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 23 februari 2017

Oorlog en spionage zijn onderwerpen waarover filmmakers maar al te graag films maken. En terecht, want de bioscoopganger ziet het ook ongelooflijk graag. Een film als Spectre (2015) lokte wereldwijd immers heel wat mensen de bioscoopzalen in. Ook oorlogsfilms à la het met een aantal Oscars bekroonde Hacksaw Ridge kon op heel wat lof rekenen van de internationale filmgemeenschap. Maar wat gebeurt er als een film de beide genres op een goede manier met elkaar probeert te verweven? Krijg je dan ook een goede film, of is dat teveel van het goede? De dramatische actiefilm Operation Chromite met de geweldige Liam Neeson probeert het, maar is het een voltreffer?

In Operation Chromite volgen we het waargebeurde verhaal achter de veel te onbekende Slag bij Incheon gedurende de Koreaanse Oorlog. Wanneer Rusland Noord-Korea in 1950 helpt met een inval in Zuid-Korea, beslissen de Verenigde Naties om het zuidelijke land militaire hulp te verlenen. Onder leiding van de Amerikaanse generaal Douglas MacArthur proberen de Verenigde Naties en Zuid-Korea om het communisme te verdrijven. Maar wanneer het zuiden ook bijna helemaal ingenomen wordt, moet MacArthur met een allerlaatste list proberen om het stadje Incheon te bevrijden van de communisten. Hij geeft aan Jang Hak-soo, een overgelopen soldaat, de opdracht om met zeven anderen te infiltreren in het communistische apparaat om zo plannen te bemachtigen die een landing in Incheon mogelijk maken. Maar die opdracht is verre van gemakkelijk en telkens weer ligt er gevaar op de loer. Zal Generaal MacArthur uiteindelijk met de hulp van de dappere Jang Hak-soo en zijn companen kunnen landen in Incheon?

Met een indrukwekkend gefilmde openingsscène, trapt regisseur John H. Lee zijn film op een perfecte manier af. Meteen weet de kijker wat voor film hij kan verwachten: een actievolle en stijlvolle thriller die je echt op het puntje van je stoel zet. En dat klopt ook voor het verdere vervolg van het verhaal. Operation Chromite is een behoorlijk gebalanceerde film met een verhaal dat over de hele lijn je interesse weet vast te houden. Het leuke is trouwens dat John H. Lee met zijn film twee genres nagenoeg perfect met elkaar weet te verweven. Nu eens kijk je een klassieke oorlogsfilm met de nodige dramatische accenten, dan weer kijk je een indrukwekkend vertelde spionage thriller waarbij de spanning meer dan eens echt niet te snijden is. Operation Chromite vertelt bovendien een waargebeurd verhaal dat je gebiologeerd naar het scherm doet staren.

En dat is niet al wat positief is aan deze film. Ook de verschillende personages zijn mooi uitgewerkt, wellicht net omdat de film gebaseerd is op waargebeurde feiten. De film wisselt voortdurend tussen het kamp van de Amerikaanse MacArthur en de Koreaanse rebellen onder leiding van Jang Hak-soo. In elk kamp nemen de regisseur en zijn schrijversteam de tijd om de personages een mooie diepgang te geven, waardoor je al gauw echt met hen kan meevoelen. De kijker kan zich met iedereen goed vereenzelvigen en dat maakt het er allemaal logischerwijs nog beter op. MacArthur en Jang Hak-soo hebben bovendien prachtige motieven om te doen waar ze mee bezig zijn, zodat je echt helemaal in het verhaal meegesleurd wordt. Operation Chromite is een perfect oorlogsdrama en een spannende spionagethriller die je helemaal aan het scherm doet kleven.

Als je vooraf al weet dat niemand minder dan Liam Neeson de rol van Generaal Douglas MacArthur speelt, is het geen verrassing dat deze prent je interesse triggert. Neeson, die al jaren bewijst dat hij de geknipte man is voor actiefilms, bewijst met deze rol dat hij ook nog steeds het ietwat meer dramatische werk aankan. Hij speelt immers niet de actieheld, maar de man achter de schermen die het allemaal begeleidt. Maar alleen Neeson van tonnen lof voorzien, zou compleet fout zijn. Want ook de Koreaanse acteur Jung-jae Lee zet een mooie acteerprestatie neer als aanvoerder van een groep rebellen die het communisme beu zijn. Lee acteert ongelooflijk natuurlijk en zorgt ervoor dat actie en drama perfect afgewisseld worden. Verder zien we in de prent nog getalenteerde Amerikaanse en Koreaanse acteurs de revue passeren.

Met Operation Chromite brengt regisseur en scenarist John H. Lee een behoorlijk indrukwekkend huwelijk tussen een oorlogsdrama enerzijds en een spionagefilm anderzijds. Het verhaal komt perfect op gang en evolueert naar het einde toe ook mooi met het oog op de spectaculaire finale. Er is in deze Amerikaans-Koreaanse prent echt voor ieder wat wils. Bovendien ziet het er allemaal ook echt behoorlijk indrukwekkend uit. De sfeer, de speciale effecten en het complete eindproduct bezorgen je echt een knappe filmervaring. Liam Neeson en Jung-jae Lee overtuigen ook met hun mooie acteerprestaties en zorgen ervoor dat je helemaal in het verhaal verdrinkt. Operation Chromite is dus een erg interessante en zelfs goede film over een veldslag die ons veel te onbekend is. De prent wordt verdeeld door Splendid Film en ligt sinds 23 februari 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij deze Koreaanse oorlogsfilm Operation Chromite al gezien? Wist je al een DVD of Blu-Ray te bemachtigen? Denk jij dat het verhaal en de personages helemaal goed zitten, of vind je de film wat tegenvallen? Laat het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen.