Review – Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016)

Regie: David Yates
Cast: Eddie Redmayne, Katherine Waterson, Colin Farrell, Dan Fogler & Ezra Miller
Genre: Fantasy, avontuur, familie
Releasedatum bioscoop: 16 november 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 29 maart 2017

Filmstudio’s willen de laatste tijd voortdurend op veilig spelen. Met het opnieuw hip maken van franchises als Alien, Predator en Terminator proberen ze meer mensen naar de zalen te lokken. De meest bekende filmreeks die je de laatste jaren opnieuw in de bioscoop kan ontdekken, is de schitterende Star Wars-reeks van George Lucas. Met Star Wars: The Force Awakens (2015) wist Disney een nieuw tijdperk van intergalactische avonturenfilms op gang te trekken. Maar voor de echte fantasyfilmfans is er een andere film die echt indruk maakt. J.K. Rowling, schrijfster van de bekende Harry Potter-boeken, waagde zich aan haar eerste filmscript. En dat werd meteen een prent die de bekende en geliefde wereld van de fans uitbreidt. Fantastic Beasts and Where To Find Them neemt je ongetwijfeld mee op een fantastische en magische reis, maar is de film ook kwalitatief in orde?

In Fantastic Beasts and Where To Find Them maken we kennis met de jonge Newt Scamander, een gekende magiezoΓΆloog. Wanneer hij met zijn koffer vol fantastische wezens naar New York trekt om er eentje toe te voegen aan zijn verzameling, loopt niet alles volgens plan. Een aantal wezens vinden hun weg richting de mensenwereld en dat valt ook Tina op, een voormalige schouwer die er alles aan probeert te doen om haar job terug te krijgen. Het belangrijkste blijft voor haar immers het geheimhouden van de tovenaarswereld voor de Niemagies, de Amerikaanse naam voor Dreuzels. Maar wanneer de Amerikaanse magische autoriteiten achter Newt aankomen, beslist ze om hem te helpen. De wezens moeten voor ieders veiligheid zo snel mogelijk terug in zijn koffer worden opgeborgen. En terwijl ze hun handen vol hebben met deze taak, ontwaakt er in New York een veel groter en donker gevaar dat alles en iedereen terroriseert. Newt, Tina en alle anderen moeten ervoor zorgen dat iedereen veilig blijft. Zal dat allemaal goed aflopen?

Het verhaal van deze – volgens J.K. Rowling – uitbreidende film van het Harry Potter-universum speelt zich af ver voor het bekende Harry Potter-epos. Maar dat neemt niet weg dat de fans opnieuw kunnen smullen van een betoverende reis doorheen de wereld van het hoofdpersonage. Het is fantastisch om te zien hoe schrijfster J.K. Rowling haar eerste script met minstens zo veel extraatjes opvult als de Harry Potter-boeken. Bovendien is de balans in haar scenario helemaal goed. Het eerste deel van de film focust op het uitwerken van de interessante personages en het opzetten van een nieuwe wereld waarin de kijker de komende jaren nog heel wat zal ronddwalen. Fantastic Beasts is enerzijds een film die een nieuwe franchise inleidt, maar anderzijds is het ook een prent die alles gewoon perfect met elkaar combineert. Fans van de boeken zullen in deze film echt heel veel linken zien en dat maakt het natuurlijk allemaal nog schitterender.

Het verhaal is spannend en de toon is iets frivoler dan de Harry Potter-films. Maar wat je wel duidelijk voelt in deze prent, is dat regisseur David Yates zich veel minder opgesloten voelt dan bij de Harry Potter-films. De getalenteerde filmmaker, die sinds De Orde van de Fenix (2007) aan het roer staat van de magische wereld, amuseert zich met deze prent en kan veel meer doen met het script dan bij de films gebaseerd op de boeken. Yates presenteert dan ook een film die er zowel visueel als verhaaltechnisch echt helemaal staat. J.K. en David zijn twee handen op één buik en dat kan je uit deze film zonder twijfel afleiden. De nieuwe personages, die trouwens bijzonder goed zijn uitgewerkt en allemaal een mooie achtergrond hebben meegekregen, spreken de kijker over de hele lijn echt aan en dat maakt deze eerste Fantastic Beasts gewoon schitterend. Dat er nog vier films in de reeks in de pijplijn zitten, is voor fans dan ook het beste nieuws in jaren.

En dan heb je natuurlijk ook nog het acteerwerk. Niemand minder dan Oscarwinnaar Eddie Redmayne schittert in de rol van de ietwat vreemde Newt Scamander, een magizoΓΆloog die verward en toch intelligent overkomt. Redmayne is echt de juiste man op de juiste plaats. Uit zijn vorige werk kan je afleiden dat hij gaat voor de interessante en bijzondere rollen en ook Scamander kan je daar probleemloos bij rekenen. Hij trekt de kijker voortdurend mee doorheen de fantastische wereld met even fantastische wezens. En gelukkig is het niet alleen Redmayne die zorgt voor het prachtige acteerwerk. Ook Katherine Waterston, die je binnenkort trouwens ook ziet schitteren in de nieuwe Alien: Covenant, zet een schitterende prestatie neer als de afgedankte schouwer Tina en Dan Fogler doet het knap als Kowalski. Als je tot slot ook nog Colin Farrell, Jon Voight, Ron Perlman en Johhny Depp – ja, Depp! – ziet in deze film, weet je eigenlijk al genoeg.

Zoals ze bij de Star Wars: The Force Awakens (2015) zeiden: β€œThe Force is strong in this one,” kan je bij Fantastic Beasts and Where to Find Them zeggen “The magic is strong on this one.” Van de eerste seconde tot het allerlaatste entertainende beeld wordt de kijker getrakteerd op een fantastische en magische reis door een nieuwe wereld die door J.K. Rowling helemaal tot in de puntjes werd uitgewerkt. Er is veel beter nagedacht over deze film dan hij doet uitschijnen. De personages, het verhaal en de sfeer zitten over de hele lijn helemaal goed en visueel zorgt David Yates voor een meesterwerk. Net zoals bij de Harry Potter-films ben je weer helemaal onder de indruk. En dat ligt natuurlijk ook aan het acteerwerk. Met namen als Eddie Redmayne, Colin Farrell en Johhny Depp is dat al helemaal geen verassing. Fantastic Beasts legt een stevige basis voor wat er allemaal nog gaat komen, en dat ziet er alleen maar nog beter uit. Deze schitterende fantasyfilm ligt vanafΒ 29 maart 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de onderstaande trailer nu.

Heb jijΒ Fantastic Beasts and Where to Find Them al in de bioscoopzaal gekeken of wachtte je op de DVD of Blu-Ray? Ben jij ook zo onder de indruk van deze eerste film in een gloednieuwe filmreeks? Laat het weten door hier een reactie met jouw mening te plaatsen.