Review – Dode Hoek (2017)

Regie: Nabil Ben Yadir
Cast: Peter Van den Begin, Soufiane Chilah, Jan Decleir, Ruth Becquart & Bert Haelvoet
Genre: Actie, criminaliteit, drama
Distributeur: Kinepolis Film Distribution
Releasedatum bioscoop: 25 januari 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 26 mei 2017, verdeeld door Dutch FilmWorks

Het is je wellicht al opgevallen dat het de laatste jaren ongelooflijk aan het bewegen is in de Vlaamse cinema. Heel wat prenten van hier – zoals Black (2015) – doen het zo goed dat ze zelfs internationaal een succes worden. Terwijl je misschien nog steeds moet bekomen van D’Ardennen (2015), kan je je al klaarmaken voor een heleboel andere nieuwe producties. Bovendien zijn er ook aanzienlijk meer Vlaamse films te bewonderen dan pakweg vijf jaar geleden. Zo zag je dit jaar wellicht al Home, de mooie romantische komedie Allemaal Familie en de langverwachte film van de Romeo’s: H.I.T. En dan was er nog een interessante film in de bioscoop te ontdekken met een al even interessante cast: Dode Hoek van de jonge regisseur Nabil Ben Yadir. Top of flop?

In Dode Hoek trekken we samen met de personages naar de stad van Brabo en Antigoon: Antwerpen. Jan Verbeeck is er commissaris van de lokale anti-drugs eenheid en heeft beslist om na lange jaren van trouwe dienst een punt te zetten achter zijn woelige carrière. Vanaf nu zal hij door het leven gaan als politicus en boegbeeld van de VPV, een Vlaams-nationalistische politieke partij die vecht voor de rechten van de politie en andere groepen die instaan voor de veiligheid in onze samenleving. Op de avond voor zijn ontslag hoort Verbeeck dat een grote drugsdealer in het land is. Maar eens hij met zijn team arriveert, loopt alles mis. Het leven van Jan Verbeeck wordt plots één grote nachtmerrie, zeker wanneer zijn collega en vertrouwenspersoon Dries iets ontdekt dat alles kan veranderen.

Dode Hoek is een erg opmerkelijk stukje Vlaamse cinema. Alleen al de korte inhoud die je achteraan op de hoes van de DVD of Blu-Ray leest, doen je interesse in de film meteen reusachtig worden. En dat is ook meer dan terecht. Want het verhaal over de ex-commissaris die in de politiek stapt en vervolgens in een echte nachtmerrie belandt, is op z’n minst ontzettend beklijvend. Bovendien zorgt de sfeer, die over de hele lijn donker, onheilspellend en op-en-top spannend is, ervoor dat je steeds weer op het puntje van je stoel zit. Je bent benieuwd waar de film uiteindelijk heen zal gaan. Daarnaast werkt scenarist en regisseur Nabil Ben Yadir die nieuwsgierigheid ook voortdurend in de hand, want het mysterie van de prent wordt pas tegen het einde onthult. Dode Hoek sleurt je echt mee en dat is indrukwekkend.

Het schitterende verhaal zorgt er natuurlijk niet alleen voor dat de film zo goed overkomt. Ben Yadir is een geweldige scenarist en creëert samen met zijn team ongelooflijk sterke personages die tot in de puntjes uitgewerkt zijn. Jan Verbeeck is een politieman die zijn politieke carrière maar al te graag wil lanceren en dat is ook meer dan begrijpelijk. Je kan je goed met hem identificeren en dat zorgt ervoor dat het verhaal heel erg dichtbij komt. Ook Dries, de vertrouweling en rechterhand van Verbeeck, is een interessant karakter. Dat die personages zo sterk overkomen, komt natuurlijk ook door de perfecte performances. De rol van Jan wordt prachtig naar het scherm gebracht door de – letterlijk – grote Peter Van den Begin en Dries wordt dan weer subtiel gespeeld door Soufiane Chilah. Verder zien we ook nog Ruth Becquart, Jurgen Delnaet, Jan Decleir en Mathijs F. Scheepers in prachtige rollen de revue passeren.

Dode Hoek is nu al één van de betere Vlaamse films die je de laatste jaren in de bioscoop kon ontdekken. Nabil Ben Yadir levert een prent die er geen doekjes om windt en geregeld erg gewelddadig wordt. Maar dat past geheel in het donkere en spannende verhaal dat je tot op het einde helemaal meezeult. Ook de personages zijn geweldig uitgewerkt en laten je heel dichtbij komen. Door de perfecte performances van protagonisten Peter Van den Begin en Soufiane Chilah wordt het allemaal nog beter en kan je uiteindelijk maar één ding concluderen. Dode Hoek is een beklijvende maar o-zo-schitterende thriller die je echt gezien moet hebben. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 26 mei 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Heb jij ook al goede dingen over Dode Hoek gehoord? Of heb je de film zelf al in de bioscoop ontdekt? Ben je van plan om de film op DVD of Blu-Ray te kopen of heb je dat al gedaan? Ben je ook zo onder de indruk van de cast? Laat het nu weten door hier onder te reageren.