Review – Split (2017)

Regie: M. Night Shyamalan
Cast: Anya Taylor-Joy, James McAvoy, Haley Lu Richardson, Jessica Sula & Betty Buckley
Genre: Horror, mysterie, thriller
Releasedatum bioscoop: 22 februari 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 21 juni 2017

Regisseurs begaan in hun hele filmcarrière wel eens een aantal fouten. Zo beging regisseur Peter Jackson, de geweldige regisseur van de Lord of the Rings-trilogie, met zijn film The Lovely Bones (2009) wellicht de grootste fout in zijn carrière. Francis Ford Coppola deed dan weer iets raars met zijn film Twixt (2011). Voor de iets jongere filmkijkers klinkt een naam als M. Night Shyamalan dan weer bekend in de oren. Hij presenteerde in 2010 The Last Airbender, misschien wel de allerslechtste verfilming van een bekende animatiereeks. Sindsdien probeert de man iedereen terug te winnen met horrorfilms. In 2015 zag je The Visit en dit jaar liet hij zijn gloednieuwe Split op de kijkers los. Kan Shyamalan na jaren vol dipjes de kijkers wederom overtuigen?

In Split maken we kennis met drie jonge meisjes: Casey, Claire en Marcia. Marcia en Casey zijn uitgenodigd op het feest van Claire en wanneer het allemaal op zijn einde loopt, beslist Claires vader om de twee meisjes naar huis te doen. Maar wanneer de drie in de auto zitten en er plots een vreemde man instapt, weten ze helemaal niet wat er gebeurt. Een uurtje later worden ze wakker in een kelder, opgesloten en begluurd door iemand die ze totaal niet kennen. Vol angst bedenken ze een manier op te ontsnappen, maar Casey beseft dat dat allemaal niet zo gemakkelijk zal zijn. Geleidelijk aan beginnen ze de man die hen vasthoudt te leren kennen. En wat ze dan ontdekken, jaagt iedereen de stuipen op het lijf. Zullen de drie meisjes ooit nog uit de klauwen van de vreemde man kunnen ontsnappen?

M. Night Shyamalan bewees met zijn film The Visit eigenlijk al dat hij helemaal terug was. Met Split, een film die hij zelf regisseerde en schreef, brengt hij wederom een huiveringwekkende prent die je helemaal in het verhaal zuigt. Op zich is het allemaal heel simpel en gaat het over drie meisjes die door een vreemdeling ontvoerd worden. Maar wat Shyamalan dan met het verhaal doet en de manier waarop hij de personages – en vergis je niet, dat zijn er heel erg veel – laat ontwikkelen, doet je beseffen wat voor een uitstekend filmmaker de man is. Split is zo ongelooflijk interessant en mysterieus, dat je eigenlijk niet anders kan dan jezelf volledig in het verhaal te smijten. Je interesse is vanaf het allereerste moment aanwezig en de film entertaint je over de hele lijn heel erg goed. Wat wil je nog meer?

Shyamalan neemt in zijn film zeker voldoende de tijd om zijn personages mooi te laten ontwikkelen. Maar dat moet je nuanceren. Alleen van Casey, een echt buitenbeentje dat elke dag opnieuw moet vechten tegen alles en iedereen om zich heen, wordt voortreffelijk uitgewerkt. De rol wordt bovendien perfect neergezet door de uitstekende actrice Anya Taylo-Joy die je eerder in The Witch (2016) zag schitteren. Het is alleen jammer dat je van de andere meisjes niet echt veel te weten komt, hoewel je hun personages wel kan voorspellen. Ze worden wel deftig neergezet door Haley Lu Richardson en Jessica Sula, maar ergens blijf je wel op je honger zitten. Uiteindelijk is dΓ© ster van deze film de ongelooflijk veelzijdige James McAvoy die met zijn acteerwerk in Split laat zien wat voor een uitstekend acteur hij is. McAvoys personage is bovendien, euhm… heel erg speciaal.

Foutloos is Split helemaal niet. Shyamalan heeft een ijzersterk scenario dat de kijker gelijkmatig meer en meer info geeft en de spanning wordt bovendien perfect opgebouwd. Daarnaast regisseert de man de prent met focus op de juiste elementen en dat komt het resultaat natuurlijk alleen maar ten goede. Het is alleen jammer dat hij selectief personages uitwerkt. Alleen de twee belangrijkste personages, dat van actrice Anya Taylor-Joy en topper James McAvoy, komen echt mooi tot hun recht. Maar dat neemt niet weg dat Split echt een interessante en schitterende film is die je van de eerste minuut tot de allerlaatste seconde entertaint. Deze spannende mysterieuze thriller mag je helemaal niet missen. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 21 juni 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Zag jijΒ Split al in de bioscoop en was je ook zo onder de indruk van de film? Of was je wat terughoudend en wachtte je op de DVD of Blu-Ray? Denk je dat M. Night Shyamalan zich wederom heeft bewezen? Laat het nu weten door hier onder een korte reactie te plaatsen.