Review – Wonder Woman (2017)

Regie: Patty Jenkins
Cast: Gal Gadot, Chris Pine, Robin Wright, David Thewlis & Ewen Bremmer
Genre: Actie, avontuur, fantasy
Releasedatum bioscoop: 21 juni 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 11 oktober 2017

© 2017 Warner Bros. Entertainment Inc. and RatPac-Dune Entertainment LLC. © 2017 DC Comics.

Echte fans zullen het er wellicht niet helemaal mee eens zijn, maar het is geen geheim dat de films van het DC Extended Universe een beetje tegenvallen. Met niet zo geweldige blockbusters als Suicide Squad (2016) en Batman V Superman: Dawn of Justice (2016) weet DC zeker niet te overtuigen. De verhalen zijn zwak en de focus ligt te vaak op het visuele. Bovendien kregen we van DC ook nooit de tijd om de nieuwe personages goed te leren kennen. Maar daar lijkt nu eindelijk verandering in te komen. Eerder dit jaar bracht Warner Bros. het veelbelovende Wonder Woman in de zalen. De kritieken waren lovend, dus nu de film ook op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken ligt, leek het ons hoog tijd om eens te bekijken of Wonder Woman wel echt zo goed is.

In Wonder Woman trekken we naar een nooit eerder getoond eiland in het midden van de open zee. Daar leeft Diana, een Amazoneprinses, samen met alle andere Amazones die ooit door de Griekse oppergod Zeus werden gecreëerd om het op te nemen tegen oorlogsgod Ares. Diana blinkt tijdens haar trainingen uit in alles. Wanneer op een dag een vliegtuig in de geheime zone van het eiland binnenvliegt en de piloot vertelt dat er een gigantische oorlog aan de gang is, voelt Diana het meteen. Na zo lang afwezig te zijn is Ares helemaal terug. Hij heeft de mensen ziek gemaakt en het is nu haar taak om het tegen de oorlogsgod op te nemen. Samen met piloot Steve Trevor trekt ze richting een voor haar totaal nieuwe wereld. Maar zal het Diana ook allemaal lukken?

Wie aan DC denkt, moet waarschijnlijk nog heel vaak terugdenken aan de hemelse Dark Knight-trilogie van meesterregisseur Christopher Nolan. Die films waren entertainend, interessant en gewoon goed. Maar daar komt nu een pareltje naast. Met Wonder Woman brengt DC een film die ons Diana Prince eindelijk eens echt goed doet leren kennen. We leren waar ze vandaan komt en hoe ze zich tot Wonder Woman ontpopte. Het erg aangename en goede verhaal is eenvoudig opgebouwd en gemakkelijk te volgen, maar dat wil niet zeggen dat de film weinig vertelt. Integendeel: de film geeft kritiek op ongelijkheid tussen mannen en vrouwen én toont dat er in iedere mens zowel goed als kwaad schuilt. Wonder Woman is dus helemaal geen lege film in de lijn van Batman V Superman: Dawn of Justice (2016). Laat ons hopen dat ze het bij DC nu echt begrepen hebben.

Dat Wonder Woman door een vrouw geregisseerd wordt, is wellicht ook de reden waarom de focus veel minder op de actie en het visuele ligt. Patty Jenkins zorgt ervoor dat er heel wat menselijke aspecten in het verhaal geïmplementeerd worden en daardoor onderscheidt de film zich van de ‘rommel’ die DC de laatste jaren op het publiek losliet. Vergis je echter niet: Wonder Woman is en blijft een actiefilm en het is visueel allemaal bijzonder aantrekkelijk. De actiescenes worden echt knap in beeld gebracht. Ook het acteerwerk is helemaal in orde. Gal Gadot schittert meer dan ooit tevoren als Wonder Woman en ook Chris Pine doet het heel goed als piloot en spion Steve Trevor. En dan zijn er ook nog heerlijke performances van Robin Wright, David Thewlis en Danny Huston.

Met Wonder Woman hebben ze zich bij DC echt helemaal herpakt. De comicgigant brengt een film die boeiend, leerrijk, entertainend én gewoon uitstekend is. Wonder Woman is op elk vlak een schot in de roos: het verhaal zit goed in elkaar, de personages zijn mooi uitgewerkt, visueel is het een prent om je vingers bij af te likken én het acteerwerk van Chris Pine en Gal Gadot zorgt echt voor vuurwerk. Laat ons dus hopen dat de komende films rond Batman, Superman, The Flash én de tweede Wonder Woman ook zo voortreffelijk zullen zijn. Want dan gaan ze het bij Marvel toch lastig beginnen krijgen. Wonder Woman is dus over de hele lijn een echte aanrader en hoort helemaal thuis in je verzameling. De film ligt sinds 11 oktober 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij fan van het DC Extended Universe en ben jij ook blij dat Wonder Woman eindelijk eens een goede film is? Keek jij naar de film uit en kon je niet wachten tot hij in de zalen speelde? Of wachtte je op de DVD of Blu-Ray? Laat het weten door te reageren.