Review – Inconceivable (2017)

Regie: Jonathan Baker
Cast: Nicolas Cage, Nicky Whelan, Gina Gershon, Faye Dunaway & Jonathan Baker
Genre: Drama, thriller
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 27 oktober 2017

Er zijn heel wat Hollywoodsterren die je de laatste jaren helemaal niet meer in kwaliteitsvolle cinemaprenten te zien krijgt. Dat een type als Taylor Lautner niet lang tussen de geweldige acteurs zou vertoeven stond eigenlijk al vast, maar dat een steengoede acteur als Nicolas Cage steeds weer in middelmatige prenten wordt gecast blijft een raadsel. De uitstekende acteur heeft meermaals bewezen wat voor topper hij is en het is dan ook jammer dat Hollywood hem geen kansen meer geeft. Stilzitten doet de man echter helemaal niet en hij schittert nu en dan in kleine films die bij ons niet in de zalen verschijnen. Één daarvan is het recent op DVD en Blu-Ray uitgebrachte Inconceivable van debuterend regisseur Jonathan Baker.

In Inconceivable krijgen we een blik in het leven Brian en Angela, twee hardwerkende dokters die van het leven genieten. Samen met hun dochtertje Cora hebben ze echt een geweldig leven, maar Angela wil graag nog een kindje. En dat is een moeilijk gegeven, want Angela is niet gemakkelijk zwanger. Nu ze stilaan wat te oud wordt, begint ze samen met Brian na te denken over draagmoeders. Wanneer het koppel de interessante en oogverblindende Katie ontmoet, zien ze in haar dé geschikte draagmoeder voor hun nieuw kindje. Maar eigenlijk weten ze helemaal niet waar Katie vandaan komt en wat ze eigenlijk wil bereiken in het leven. Gaandeweg beginnen de geheimen zichzelf te onthullen en gebeuren er dingen die niemand ooit had zien aankomen.

Uit de korte inhoud van de film kan je met zekerheid afleiden dat debuterend regisseur Jonathan Baker met deze film een mooie mix tussen drama en mysterie poogde te brengen. En het is inderdaad pogen, want een echt meesterwerk kan je deze Inconceivable helemaal niet noemen. Er zijn tal van problemen met deze prent, maar het grootste falen zit eigenlijk in het script. Op geen enkel moment slaagt Baker erin met zijn film écht te boeien. Het verhaal is ongeloofwaardig, het gaat soms te snel, soms te traag en er gebeuren dingen die je je gewoon helemaal niet kan voorstellen. Bovendien belandt de film veel te snel in een soort climax die eigenlijk veel te lang duurt. Nee, deze dramatische mysteriethriller is helemaal geen schot in de roos.

Als er een probleem is met het verhaal van een film, is er ook vaak wat mis met de personages. Dat is in het geval van Inconceivable ook een feit. Van Angela en Brian weet je nagenoeg niets. Voor de makers leek het blijkbaar niet relevant om de kijker op de hoogte te stellen van wat voor dokters de twee zijn. Hoe Angela in het verleden afgezien heeft met zwangerschappen wordt vaak aangehaald, maar op geen enkel moment kan je je daar iets bij voorstellen. En dan heb je nog Katie, misschien wel het meest uitgewerkte personage in de film. Van haar weet je al wat maar, maar echt compleet voelt het personage helemaal niet. Gelukkig valt het acteerwerk van de bekende Nicolas Cage heel erg goed mee, al voelt het allemaal heel typisch. Ook Nicky Whelan doet het zeker niet slecht. Gina Gershon slaagt er echter helemaal niet in je overtuigen als Angela.

Het viel te verwachten dat Inconceivable niet meteen de meest hoogstaande cinema was. Jonathan Baker regisseert een film die aantrekkelijk oogt, maar qua verhaal eigenlijk compleet teleurstelt. De gebeurtenissen zijn ongeloofwaardig, de motieven van de personages af en toe belachelijk én de personages staan helemaal niet op punt. En eigenlijk is het hele onderwerp van de film gewoonweg ongeloofwaardig. Inconceivable is een film die beter nooit gemaakt was geweest, want nu staat het vrolijk te pronken op het CV van de veel te onderschatte Nicolas Cage. Het blijft onbegrijpelijk dat de man voor zulke rollen gekozen wordt. Inconceivable wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 27 oktober 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij ooit al van deze film gehoord of spreken de personages en het verhaal je wel aan? Vind jij het ook zo jammer dat Nicolas Cage niet meer in grote films wordt gecast? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.