Review – Rebecka Martinsson: Seizoen 1 (2017)

Regie: Fredrik Edfeldt
Cast: Ida Engvoll, Eva Melander, Niklas Engdahl, Thomas Oredsson & Ville Virtanen
Genre: criminaliteit, drama, thriller
Originele zender: TV4
Distributeur: Lumière
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 27 juni 2017

Als je favoriete reeks weer gedaan is, belandt je ongetwijfeld in een soort van zwart gat. Maar met het enorme aanbod aan kwalitatieve reeksen vandaag de dag, vind je vast en zeker heel snel een nieuwe serie die je in één ruk uit wil kijken. Vaak loont het de moeite om je niet enkel te beperken tot de bekende Britse of Amerikaanse reeksen en eens te kijken naar wat ze in andere landen doen. Je zal ongetwijfeld al wel gehoord hebben dat ze in Scandinavië ongelooflijk sterke televisiereeksen maken. Met uitstekende titels als Occupied, Follow the Money en Blue Eyes zorgen de Scandinaviërs ervoor dat de hele wereld geëntertaind blijft. Een tijdje terug bracht filmdistributeur Lumière Rebecka Martinsson uit op DVD. Weet ook die reeks van meet af aan te boeien?

In Rebecka Martinsson maken we kennis met de gelijknamige jongedame. Rebecka is een uitstekende juriste en werkt samen met haar vriend in een gerenommeerd advocatenkantoor in Stockholm. Wanneer een oude vriendin plots overlijdt, beslist ze om na lange tijd terug te keren naar haar thuisregio rond de mijnstad Kiruna. Al gauw merkt Rebecka dat het plotse overlijden lijkt op een moord, dus ze begint samen met rechercheur Anna-Maria en diens collega Sven-Erik op onderzoek uit te gaan. Maar haar aanwezigheid in Kiruna zorgt ervoor dat ze voortdurende geconfronteerd wordt met iets wat vroeger gebeurde en waardoor ze uiteindelijk besloot te vertrekken. Zal Rebecka voor altijd komaf kunnen maken met haar verleden?

Net zoals alle andere reeksen van onze verre noordervrienden, is ook deze Rebecka Martinsson een ongelooflijk interessante reeks. Het verhaal over de intelligente Rebecka die terugkeert naar haar thuisregio en daar last krijgt met wat ze ooit te verduren kreeg, wekt vanaf de allereerste seconde je interesse. Dat er dan ook nog een hoog gehalte van misdaad en politieonderzoek in de reeks zit, doet je meteen watertanden. Scandinavië en crimireeksen in één zin zorgen voor enorm vuurwerk en ook deze keer is dat helemaal het geval. Wederom brengt Lumière een erg stijlvolle reeks met interessante cases, boeiende verhalen en stijlvolle shots. Nu en dan lijkt de reeks ook wat op Midnight Sun, een andere reeks van Lumière die een tijdje geleden uitkwam. Rebecka Martinsson is dus wederom erg kwalitatieve televisie die de moeite waard is.

Rebecka Martinsson is een reeks die helemaal vanuit het hoofdpersonage wordt opgebouwd. In elke nieuwe afleveringen krijgen we als het ware een nieuw facet van het personage blootgelegd en dat is zeker een heel sterk element. Het spreekt voor zich dat Rekecka – en bij uitbreiding ook de rest van de personages – voortreffelijk uitgewerkt zijn. En voor goede personages, zijn ook uitstekende acteurs nodig. Gelukkig is ook dat het geval. Rebecka wordt heerlijk neergezet door de getalenteerde Ida Engvoll. Rechercheur Anna-Maria Melle wordt dan weer prachtig naar het scherm gebracht door de misschien iets bekendere Eva Melander. Verder zien we ook Niklas Engdahl en Thomas Oredsson in mooie rollen de revue passeren.

Rebecka Martinsson is wederom een geweldige reeks van distributeur Lumière. De stijlvolle manier waarop de Zweden deze reeks brengen en de vele interessante verhaallijnen maken van deze reeks een staaltje televisie dat je echt niet mag missen. Ook visueel ziet het er allemaal voortreffelijk uit, gezien het verhaal zich afspeelt in misschien wel de allermooiste regio van Zweden. Met prachtig acteerwerk van Ida Engvoll, Eva Melander en de rest van de cast, kan je eigenlijk nog maar één ding concluderen. Rebecka Martinsson is een niet te missen staaltje televisie. Je vindt de reeks van Lumière nu op DVD in de winkelrekken of je kan de reeks bekijken via www.lumiereseries.com. Bekijk de trailer nu.

Heb jij ooit al van deze interessante crimireeks gehoord? Spreken het verhaal, de personages en de sfeer van Rebecka Martinsson je wel aan of laat het je allemaal maar koud? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.