Review – Baby Driver (2017)

Regie: Edgar Wright
Cast: Ansel Elgort, Lily James, Jamie Foxx, Jon Hamm, Kevin Spacey & Eiza González
Genre: Actie, criminaliteit, muziek
Releasedatum bioscoop: 2 augustus 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 29 november 2017

Door de verschillende schandalen rond de persoon van Kevin Spacey zit de carrière van de uitstekende Hollywoodacteur er nagenoeg helemaal op. Netflix heeft House of Cards helemaal stopgezet en de man is ook helemaal uit Ridley Scotts nieuwe film All the Money in the World geknipt. Maar we hoeven ook niet stom te doen: Spacey is en blijft een uitstekend acteur. En natuurlijk is alles wat hij gedaan heeft vreselijk en moet dat veroordeeld worden, maar de man laat er nog steeds een erg boeiende carrière op na. Zo zagen we in 2017 de muzikale actiefilm Baby Driver met onder andere Kevin Spacey in de hoofdrol. Heel de wereld was enthousiast over de prent, maar is dat ook terecht? Laten we dat eens even ontdekken.

In Baby Driver worden we meegenomen in het spannende leven van Baby, een jonge getalenteerde chauffeur van vluchtauto’s. Al jaren werkt Baby samen met Doc en zorgt hij er met zijn rijkunsten voor dat Doc en de rest van zijn team misdadigers er steeds heelhuids vanaf komen. Gaandeweg ontmoet hij de betoverende Debora, een serveerster die net als Baby helemaal gefascineerd is door muziek. Baby wil graag stoppen met het criminele gedoe, maar dat blijkt lang niet zo eenvoudig. Doc heeft hem nog één keer nodig voor de strafste overval ooit, maar die loopt helemaal niet zoals gepland. Baby moet ervoor zorgen dat hij niet opgepakt wordt en dat hij samen met Deborah richting het westen kan trekken. Maar zal dat ook wel lukken?

De opzet van Baby Driver is enorm gemakkelijk. Het gaat immers gewoon over een jonge man die houdt van muziek en de chauffeur is van vluchtauto’s bij verschillende overvallen. En het mag dan allemaal wel niet zo speciaal klinken, toch is het echt wel redelijk uniek. De manier waarop regisseur en scenarist Edgar Wright invulling geeft aan elke seconde van de film is behoorlijk indrukwekkend. Elk klein detail zit helemaal goed en elke seconde wordt optimaal benut. Baby Driver is een uniek en nagenoeg perfect staaltje actiefilm dat je echt een geweldige filmervaring bezorgt. Je verveelt je geen seconde… integendeel: je staart van de allereerste minuut tot het allerlaatste beeld vol spanning en bewondering naar het scherm.

Het zit dus allemaal bijzonder goed in elkaar. En dat geldt niet enkel voor het algemene verhaal, maar ook voor de verschillende personages. Ansel Elgort – je kent hem van onder andere The Fault in Our Stars (2014) en de films in de Divergent-serie – speelt de mysterieuze, weinig zeggende en toch zo knap uitgewerkte Baby. Het personage voelt zo sterk aan dat je zelfs meevoelt op momenten dat hij helemaal niets zegt. En dat is op zijn minst heel erg uniek. Ook de andere personages zitten helemaal goed. Van Jon Hamms Buddy tot Eiza González’ Darling en van Lily James’ Debora tot Jamie Foxx’ Bats… het zijn allemaal uitstekende en machtige rollen voor al even uitstekende acteurs. En dan heb je natuurlijk nog Kevin Spacey die als Doc de show steelt. Maar het belangrijkste element in de film is en blijft de muziek. De soundtrack is fenomenaal en de muziekeffecten zijn helemaal ‘on point’.

Baby Driver is één groot kunstwerk dat voor iedereen erg gemakkelijk te verteren is. De actiescènes zitten helemaal goed, de personages zijn prachtig uitgewerkt en de soundtrack is fantastisch. Heb je ooit al actiescènes gezien die helemaal op het ritme van de muziek voorbijrazen? Wel, Baby Driver doet het allemaal. Edgar Wright, die eerder al verantwoordelijk was voor het succesvolle Hot Fuzz (2007), is een echte meester en brengt een film die één geweldig spektakel is. Door het acteerwerk van Ansel Elgort, Lily James, Jamie Foxx en Kevin Spacey wordt het allemaal nog beter. Baby Driver is een fenomenaal feest en neem je best zo snel mogelijk op in je filmcollectie. Je vindt de prent van Sony Pictures sinds 29 november 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Baby Driver al in de bioscoop gezien en was jij ook zo een grote fan van de film? Vond jij de actie ook zo geweldig of was je vooral te vinden voor al de muziek? Ga jij de DVD of Blu-Ray kopen? Laat het weten door nu te reageren.