Review – Dunkirk (2017)

Regie: Christopher Nolan
Cast: Mark Rylance, Kenneth Branagh, Tom Hardy, Harry Styles, Fionn Whitehead & Damien Bonnard
Genre: Actie, historisch drama
Distributeur: Warner Bros.
Releasedatum bioscoop: 19 juli 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 18 december 2017

Er zijn van die gebeurtenissen in de geschiedenis – recent of heel veraf – waar gewoon films over gemaakt moéten worden. Denk zo maar aan de ondergang van Hitler zoals geportretteerd in het geweldige Der Untergang (2004) of het onderzoek naar het grootschalig kindermisbruik binnen de katholieke kerk waarop de Oscarwinnende film Spotlight (2015) focust. En dan was er ook, samen met een ontelbaar aantal andere interessante gebeurtenissen, nog die ene grote reddingsactie op het strand van Duinkerke tijdens de Tweede Wereldoorlog, waar de geallieerden geheel in het nauw gedreven waren. Daarover gaat Dunkirk van de fenomenale regisseur Christopher Nolan. De film wordt getipt als een absolute Oscar-slokop, maar is dat ook terecht?

In Dunkirk trekken we dus een stuk terug in de tijd. Het is 1940 en we bevinden ons op één van de uitgestrekte stranden in het noorden van Frankrijk. Terwijl de Duitsers steeds dichter en dichter komen, geraken de geallieerde soldaten compleet ingesloten op het strand van Duinkerke. Ze kunnen nergens heen en ze dreigen de allergrootste nederlaag in de geschiedenis te lijden. Maar wanneer de Britse regering verschillende vissers- en pleziersbootjes vordert om zo de ingesloten soldaten te gaan redden, ontstaat er toch nog hoop. Moedige soldaten en mariniers proberen te overleven, terwijl even moedige en doodgewone burgers zich volop in het gevaar storten. Zal het uiteindelijk lukken om zo veel mogelijk soldaten veilig het kanaal over te zetten?

Het lijkt op het eerste zicht allemaal zo spannend niet, gewoon omdat je de afloop van heel het gebeuren eigenlijk al wel kent. Er werden in 1940 maar liefst 340.000 soldaten van de Franse kustlijn gered. Dat is indrukwekkend, dus het was voor Christopher Nolan ongetwijfeld een erg grote opdracht om een even indrukwekkende film te presenteren. Wel, dat is hem helemaal gelukt. Nolan vertelt niet één verhaal, maar drie aparte verhalen die perfect met elkaar verweven geraken. En al snel heb je door dat het allemaal wel ongelooflijk spannend is. De thematiek maakt van Dunkirk echter wel een erg zware film. Gedurende anderhalf uur weegt de prent ongelooflijk veel, maar Nolan maakt dat helemaal goed door het afsluitende kwartier. De film overmeestert je compleet en geeft je op het einde toch nog een erg warm gevoel. En dat maakt van deze briljante film zonder twijfel een meesterwerk.

Niet alleen de verschillende verhaallijnen bezorgen je letterlijk kippenvel, ook de manier waarop de regisseur-scenarist de personages naar voren brengt geeft je soms de krop in je keel. Nolan beperkt de dialogen tot een absoluut minimum en laat de personages vooral spreken door hun gelaatsuitdrukkingen en emoties. De overlevingsdrang is groot en dat voel je tijdens de hele film. Maar dat je een prent kan brengen met een minimum aan dialogen die toch zo sterk overkomt, maakt het allemaal nog indrukwekkender. Nolan is een meester waarvoor iedere cinefiel bezwijkt, zoveel is duidelijk. En als dat nog niet genoeg is, zijn ook de verschillende acteerprestaties een streling voor het oog. De hartverwarmende Mark Rylance – je kent hem van zijn rol in The BFG (2016) en Bridge of Spies (2015) – schittert als een dappere burger en ook Tom Hardy en Kenneth Branagh zetten stevige performances neer. Ook Fionn Whitehead, Damien Bonnard en Aneurin Barnard doen het geweldig. Tot slot zie je ook nog Harry Styles de revue passeren als soldaat Alex.

Er valt zo ontzettend veel te zeggen over Dunkirk dat je eigenlijk met één enkele recensie helemaal niet toekomt. Het verhaal vertelt zo veel en doet dat zo goed, dat je na afloop echt met open mond naar het scherm blijft staren. En niet alleen qua verhaal is het allemaal zo sterk, ook visueel is Dunkirk een schot in de roos. Maar hoe kan het ook anders: het is een film van de regisseur van de Dark Knight-trilogie en het de prachtige sciencefictionprent Interstellar (2014). De performances zijn top, de muziek is prachtig en het totale eindproduct overtreft alle verwachtingen. Dunkirk zal ongetwijfeld veel Oscars in de wacht slepen. De prent ligt sinds 18 december 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken en wordt verdeeld door Warner Bros. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Dunkirk in de bioscoopzaal gezien en ben jij ook zo overweldigd door deze film? Ben je van plan om de prent in huis te halen? Of denk je dat het allemaal niet zo goed is? Laat het weten door nu te reageren.