Review – Detroit (2017)

Regie: Kathryn Bigelow
Cast: John Boyega, Will Poulter, Anthony Mackie, Agee Smith & Chris Chalk
Genre: Drama, criminaliteit, thriller
Distributeur: Entertainment One
Releasedatum bioscoop: 11 oktober 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 21 februari 2018

In een nog niet zo ver verleden was het racisme jegens mensen met een andere huidskleur of religie iets dat fel aan de oppervlakte kwam. Vandaag is het er – jammer genoeg – nog steeds, maar niet meer in de proportie als toen. Denk zo maar aan de Apartheid in Zuid-Afrika, hetgeen wel tot 1990 duurde. Maar ook in de VS zorgde het ‘verschil’ tussen blanken en Arfo-Amerikanen voor serieuze conflicten. Jarenlang werden de zogenaamde ‘negro’s’ als minderwaardig beschouwd en was er in de maatschappij een grote opdeling. Daarover werden al tal van films gemaakt, zoals het steengoede Hidden Figures (2016). In een aantal steden eind de jaren ’60 mondde die ongelijkheid uit in enorm gewelddadige rellen. En daarover gaat Detroit.

In Detroit keren we een stukje terug in de tijd. De Amerikaanse maatschappij anno 1967 is verdeelder dan ooit. De blanke bevolking zwaait de plak, terwijl de Afro-Amerikaanse bevolking teruggetrokken leeft in echte getto’s. Dat is ook het geval in Detroit, de vierde grootste stad in de VS. Wanneer de ‘negro’s’ opkomen voor hun rechten en de hele stad beginnen te plunderen, treedt de politie harder op dan ooit tevoren. Als er plots uit het Algiers Motel verderop in de stad een aantal schoten lijken te komen, valt de politie meteen binnen. De jonge Afro-Amerikanen die van niets weten worden hard aangepakt door een aantal jonge politie-agenten, die een zondebok zoeken. Maar dan loopt het volledig uit de hand…

Detroit is een broodnodige film. Het is belangrijk om de bevolking via allerlei soorten kunstvormen bekend te maken met vreselijke dingen die tot op vandaag nog steeds in de samenleving aanwezig zijn. Het racisme in de VS is enorm, want we hoorden de laatste jaren vaak dat een Afro-Amerikaan ten onrechte doodgeschoten werd. Dat geweld tegen mensen met een andere huidskleur wordt in Detroit heel duidelijk aangetoond. De film is absoluut geen cinema waar je blij van wordt, want je bent gedurende de hele film erg gechoqueerd. Kunnen zulke dingen nu echt gebeuren in een moderne en multiculturele maatschappij? Detroit zet de kijker aan het denken en dat op zich is al een geweldig iets.

De film wordt bovendien ook perfect verteld en de regie is piekfijn in orde. Dat is geen verrassing, aangezien niemand minder dan Kathryn Bigelow op de regisseursstoel zit. De cinéaste bracht ons eerder al topprenten als The Hurt Locker (2008) en Zero Dark Thirty (2012) en weet hoe ze gevoelige verhalen schitterend naar het scherm moet brengen. Ook de personages zijn helemaal in orde, al is er hier misschien wel een puntje van kritiek nodig. Want je volgt het verhaal uit de ogen van iets te veel personen, waardoor het moeilijk is om je echt met iemand te vereenzelvigen. Maar door dat je – mede door de manier van in beeld brengen – voortdurend heel dicht op de verschillende karakters zit, heb je toch snel een band. En dan heb je nog het acteerwerk: John Boyega, Anthony Mackie en vooral Will Poulter zorgen voor perfecte performances. Het is wel opvallend dat Poulter bijna altijd wordt gecast voor ‘klootzak’-rollen.

Detroit is een indrukwekkende, beklijvende, choquerende en rakende film. Het begin lijkt nog aangenaam, maar al gauw merk je dat deze dramafilm van topregisseur Kathryn Bigelow geen feelgoodfilm is. Met een krop in de keel volg je het hele sterke verhaal vol aandacht en door het goede acteerwerk van John Boyega en Will Poulter wordt die krop telkens maar zwaarder. Detroit is een uniek stukje cinema dat je absoluut niet mag missen, zeker niet als je houdt van films die écht iets willen vertellen. Zorg dus dat je deze prent zo snel mogelijk in je filmverzameling opneemt. Detroit wordt verdeeld door Entertainment One en ligt sinds 21 februari 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij ooit al van de rellen in Detroit gehoord en heb je deze film al in de bioscoop gezien? Of bleef je wachten op de release van de DVD of Blu-Ray? Kreeg jij het ook zo benauwd door de film? Laat het weten door hier onder te reageren.