Review – 6 Below: Miracle on the Mountain (2017)

Regie: Scott Waugh
Cast: Josh Hartnett, Mira Sorvino, Sarah Dumont, Austin R. Grand & Jason Cottle
Genre: biografisch drama, avontuur
Releasedatum bioscoop: 29 november 2017, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 6 april 2018

Topsport eist zijn tol. Dat is iets wat de laatste maanden enorm is opgevallen door de tragische sterfgevallen van een aantal jonge Belgische wielrenners. Naast problemen met gezondheid zijn er nog tal van andere factoren die topsporters in gevaar brengen. Aan de top staan eist namelijk echt zijn tol. Druk, verwachtingen, supporters… het zijn allemaal dingen die het nog zwaarder maken dan het al is. Maar wat als je het als topsporter allemaal niet meer ziet zitten en je je stort in verboden middelen? Daarover gaat 6 Below: Miracle on the Mountain. Het onderwerp is interessant, maar is de rest van de prent dat ook?

In 6 Below: Miracle on the Mountain nemen we een kijkje in het leven van Eric LeMarque. De voormalige hockeyspeler stond lange tijd aan de absolute top, maar sinds zijn druggebruik is dat niet meer het geval. De teleurstelling bij zijn moeder is enorm en daarom besluit Eric om zich voor een aantal dagen terug te trekken in de bergen. Wanneer hij met zijn snowboard een gigantische berg afdaalt, belandt Eric in een harde en ijskoude storm. Teruggaan naar het hoger gelegen skistation is geen optie, dus besluit de topsporter om verder in het woud in te trekken. Al snel beseft de Eric dat hij verdwaald is. Zijn bezinningsweek mondt uit in een ijskoude strijd tegen zichzelf, de natuur en alles wat hij meemaakt. Kan Eric dit overleven?

Net zoals The Revenant (2016) met Leonardo DiCaprio is 6 Below: Miracle in the Mountain een film waarin de overlevingsdrang van de mens centraal staat. Het verhaal gaat immers over een drugsverslaafde die in zijn verdwaalde ronddolen uiteindelijk de moed vindt om af te kicken. Dat is zonder twijfel erg inspirerend, zeker aangezien het allemaal echt gebeurd is. Maar 6 Below mist subtiliteit. De film is vast en zeker fijn om te bekijken en aangenaam om te volgen, maar alles komt té fel aan de oppervlakte. De prent probeert immers ook iets te vertellen over geloof, maar dat gaat door alle andere elementen helemaal verloren en dat is echt heel erg jammer.

Regisseur Scott Waugh slaagt er gelukkig wel in om het personage van Eric LaMarque goed en geloofwaardig uit te werken. Van meet af aan voel je mee met de topsporter en dat maakt het gemakkelijk om doorheen het verhaal ook telkens weer mee te voelen als Eric iets meemaakt. Het helpt natuurlijk ook dat acteur Josh Hartnett, die je wellicht kent van zijn uitstekend acteerwerk in Penny Dreadful, een indrukwekkende prestatie neerzet. Je gelooft alles wat de man doet, meemaakt en zegt. Verder zijn ook de moeder van Eric, overtuigend gebracht door Mira Sorvino, en reddingswerker Sarah fijne aanvullende personages.

Een Oscarwaardige film is 6 Below: Miracle on the Mountain helemaal niet. Het verhaal mist daarvoor veel te veel subtiliteit. Regisseur Scott Waugh brengt echter wel een bijzonder stijlvolle film die erg fraai in beeld gebracht is. De prachtige natuurshots zijn echt indrukwekkend. En door het straffe acteerwerk van Josh Hartnett weet je eigenlijk al helemaal genoeg. 6 Below: Miracle on the Mountain is geen topper, maar wel een aanrader als je houdt van films waarin de overlevingsdrang van mensen centraal staat. De film van Dutch FilmWorks ligt sinds 6 april 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu en laat je helemaal overtuigen.

Heb jij ooit al gehoord van 6 Below: Miracle on the Mountain? Spreken het verhaal en de personages je wel aan? Laat ons weten wat jij van deze film denkt door hier onder een korte reactie te plaatsen.