Review – Coco (2017)

Regie: Lee Unkrich
Cast: Anthony Gonzalez, Benjamin Bratt, Alanna Ubach, Renée Victor & Gael García Bernal
Genre: Animatie, avontuur, komedie
Distributeur: Disney
Releasedatum bioscoo: 29 november 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 31 maart 2018

Veel volwassenen kijken al lang geen animatiefilms meer. Ofwel is het te kinderachtig, ofwel te kleurrijk, ofwel te musicaal… Kortom: er lijken meer redenen te zijn om een animatiefilm niet te kijken dan om het wel te doen. Maar eigenlijk is dat niet helemaal waar. Vaak vertellen animatieprenten verhalen die voor het hele gezin erg relevant zijn en die je meer leren dan eender welke film in eender welk ‘volwassen’ genre. En wie aan animatiefilms denkt, denkt wellicht ook meteen aan Disney en Pixar. En dat is volkomen terecht, aangezien de studio bijna jaarlijks met de Oscar voor beste animatiefilm lopen. Ook bij de recentste Oscareditie was dat het geval en wist Disney voor Coco het gouden beeldje in huis te halen. Nu de film ook op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken ligt, is het hoog tijd voor een Screendependent-recensie. Let’s go!

In Coco maken we kennis met Miguel, een Mexicaans jongetje. Samen met zijn hele familie woont hij in een prachtig huis vol liefde. Maar er is één ding dat de jonge knaap helemaal niet fijn vindt: iedereen in huis heeft een hekel aan muziek en dus wordt er geen enkele noot gezongen of gespeeld. Miguel is helemaal anders en kijkt iedere dag opnieuw op naar zijn grote muzikale idool Ernesto de la Cruz. Wanneer Dia de los Muertos, de jaarlijkse feestdag waarop de doden herdacht worden, nadert en Miguel het niet kan laten om zijn passie voor muziek te volgen, belandt hij plots middenin het Rijk van de Doden. Daar verandert zijn leven volledig door één grote belangrijke ontdekking. Miguel mag niet vergeten dat hij voor zonsopgang terug naar het Rijk van de Levenden moet vertrekken, want anders zit de jongen voor altijd opgesloten. Zal het hem uiteindelijk allemaal lukken?

Als je dit verhaal leest, voel je quasi meteen aan dat Coco meer een leerrijke familiefilm is dan een kinderachtige en vergeetachtige vertelling die louter en alleen wil entertainen. De film gaat immers niet alleen over een jongetje dat zijn passie voor muziek achternagaat. Respect voor de familie, het belang van dodenherdenking, het gevaar van impulsieve beslissingen… het zijn maar enkele dingen die de makers van Coco uitstekend en probleemloos in het verhaal weten te verwikkelen. Een verrassing is het dus niet dat ook deze nieuwe Pixar-prent een uitstekend staaltje cinema is. Naast het hoge entertainmentgehalte is er ook plaats voor een goede levensles en dat tilt deze prent naar een formidabel hoog niveau.

Coco blinkt bovendien ook uit in de personages. Miguel is een heerlijk personage dat, hoewel het een kind is, best volwassen aanvoelt. Iedereen – en ja echt iedereen – kan zich in het speelse karakter vinden en dat is meteen ook één van de troeven van de film. Dat het personage bovendien fantastisch en vooral ook energiek wordt ingesproken door de relatief onbekende maar getalenteerde Anthony Gonzalez maakt het er natuurlijk allemaal nog beter op. Maar eigenlijk is ieder pietluttig klein detail in deze prent uitstekend uitgewerkt en zijn alle personages helemaal in orde. Verder hoor je in de stemmencast ook nog Gael García Bernal, Benjamin Bratt en Alanna Ubach. Iedereen doet het gewoon voortreffelijk.

Het was te verwachten: niet meer dan één lange lofrede voor deze recente Oscarwinnende animatieprent. Coco is een uitstekende film die voor jong en oud erg entertainend én leerrijk is. De animatie is prachtig, de muziek is fantastisch en het hele verhaal trekt je van meet af aan helemaal mee. Disney en Pixar zijn er dus opnieuw in geslaagd een uitstekend meesterwerkje te brengen dat voor iedereen een regelrechte must is. Heb je dit weekend niets te doen en zoek je nog een fantastische film die je niet mag missen? Zorg dan dat je Coco zo snel mogelijk in huis haalt. De prent van Disney ligt sinds 31 maart 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de prachtige trailer nu.

Heb jij Coco in de bioscoop gezien en vond jij de film ook zo goed? Of wachtte je liever tot je de film thuis kon ontdekken? Vind je het ook zo een mooie en leerrijke film? Laat het weten door hier onder te reageren.