Review – Thor: Ragnarok (2017)

Regie: Taika Waititi
Cast: Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Cate Blanchett, Jeff Goldblum & Tessa Thompson
Genre: Actie, sciencefiction, komedie
Distributeur: Marvel (Disney)
Releasedatum bioscoop: 25 oktober 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 7 maart 2018

Net als ons echte universum blijft het Marvel Cinematic Universe maar groeien en groeien. In bijna elke nieuwe film binnen het MCU krijgen we een nieuw stukje van de ruimte te zien en duiken er plots gloednieuwe personages op. Dat is ongetwijfeld ook wat de films zo indrukwekkend goed maakt. Momenteel speelt Avengers: Infinity War, de meest indrukwekkende en bombastische Marvel-film tot nog toe, in de Belgische zalen en komen er heel wat van je vertrouwde personages opnieuw bij elkaar. Tegelijk verscheen een tijdje terug ook een andere Marvel-topper op DVD en Blu-Ray: Thor: Ragnarok. De derde solofilm over de God van de Donder kreeg bijzonder veel lof van critici over de hele wereld, maar is het ook terecht?

In Thor: Ragnarok komen we de blonde langharige Dondergod tegen op één of andere verlaten planeet, vastgeketend bij een mysterieus wezen dat hem vertelt dat Ragnarok, het einde van Asgard nabij is. Niet veel later krijgt Thor bezoek van Hela, de Godin van de Dood en tegelijk ook zijn zus. Zij wil van Asgard een plek vol tirannie en haat maken, iets wat Thor natuurlijk helemaal niet ziet zitten. Wanneer hij en Loki in een gevaarlijk gevecht met Hela belanden, stranden ze plots op een vreemde planeet waar een rare Grootmeester de plak zwaait. Thor wordt gevangengenomen en moet zichzelf los proberen te krijgen om Asgard uiteindelijk te kunnen redden. Maar dan komt hij een oude bekende tegen die hem misschien wel zou kunnen helpen. Zal Asgard na dit alles nog bestaan?

Concreet wordt de thuiswereld van Thor dus enorm bedreigd en de Dondergod kan er zelf maar weinig aan doen omdat hij gevangen zit. Op zich is het verhaal van deze Marvel-prent bijzonder simplistisch, maar dat is tegelijk eigenlijk ook de sterkte van de prent. Thor: Ragnarok is de eerste film in het MCU die zo veel met humor – zelfs meer dan de films rond de Guardians of the Galaxy – speelt en dat werkt ook alleen omdat het verhaal zo licht is. Maar het moet wel gezegd: het is even wennen. Thor: Ragnarok bevat immers het ene grapje na het andere en dat kan voor de hardcore Marvel-fans af en toe wat storen. Maar… natuurlijk is het allemaal ongelooflijk straf uitgevoerd en voelt de film nooit belachelijk aan. Sterker nog: Thor: Ragnarok is de beste Thor-film ooit! Vergeet ook niet dat het visueel wederom een streling voor het oog is.

Het spreekt voor zich dat de Dondergod weer prominent aanwezig is in Thor: Ragnarok. Maar ook Loki en Heimdall zijn leuke vertrouwde personages die terugkeren. Chris Hemsworth, Tom Hiddleston en Idris Elba brengen zoals steeds de heerlijke rollen perfect tot leven en dat is eigenlijk al genoeg om te weten waarom je deze prent moet kijken. Maar ook de nieuwe personages zijn geweldig. Cate Blanchett is fenomenaal als de boosaardige Hela en Jeff Goldblum, die ook terug te zien zal zijn als Ian Malcolm in Jurassic World: Fallen Kingdom, is gewoon perfect als de Grootmeester op de vreemde planeet waar Thor belandt. Het fijnste nieuwe personage is ongetwijfeld dat van Valkyrie, een fantastische krijgster, die uitstekend vertolkt wordt door Tessa Thompson. En dan is er ook nog Karl Urban die de revue passeert. Wat een heerlijke cast…

Is het een verrassing dat we Thor: Ragnarok een uitstekende film vinden? Het verhaal mag dan wel redelijk gemakkelijk zijn, het wordt nooit saai. Het tempo dat regisseur Taika Waititi in deze film volgt is bijzonder hoog, waardoor je als kijker verplicht bent voortdurend te volgen. Verveling heeft gewoon geen kans om toe te slaan. De mix van actie, avontuur, humor en sciencefiction is zoals steeds bij Marvel helemaal perfect. De personages zijn fantastisch en ook de cast is schitterend. Ja hoor, Thor: Ragnarok is alweer een perfect staaltje cinema dat iedereen echt gewoon gezien moet hebben. En dat kan nu ook thuis, want de prent van Marvel ligt sinds 7 maart 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Twijfel niet langer en zorg dat je de prent zo snel mogelijk in huis haalt. Bekijk de trailer nu.

Ben jij ook zo een grote fan van het Marvel Cinematic Universe en heb jij Thor: Ragnarok al in de bioscoop gezien? Ben je van plan om de DVD of Blu-Ray in huis te halen? Laat het ons weten door hier onder te reageren.