Review – Patser (2018)

Regie: Adil El Arbi en Bilall Fallah
Cast: Matteo Simoni, Nora Gharib, Said Boumazoughe, Junes Lazaar, Ali B. & Jeroen Perceval
Genre: Actie, criminaliteit
Distributeur: Kinepolis Film Distribution
Releasedatum bioscoop: 24 januari 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 25 mei 2018, verdeeld door Dutch FilmWorks

Het gaat goed met de Belgische cinema. Internationaal blijven we maar meer en meer aandacht krijgen. Terwijl Matthias Schoenaerts de ene geweldige Hollywoodfilmrol na de andere weet te strikken, won Lukas Dhont vorige week een aantal interessante prijzen op het Filmfestival van Cannes met zijn debuutfilm Girl. En dan zijn er ook nog die twee regisseurs, die een tijdje terug ferm indruk maakten met Black (2015) en Image (2014). Adil el Arbi en Bilall Fallah hebben niet alleen in België iedereen gecharmeerd, ze wisten zelfs Hollywoodproducer Jerry Bruckheimer helemaal om hun vinger te draaien. Terwijl zij zich klaarmaken voor hun eerste Hollywoodfilm met niemand minder dan Will Smith, verschijnt hun recentste prent Patser op 25 mei 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Was dit hun verdiende ticket richting Tinseltown of valt het allemaal een beetje tegen?

De film neemt ons mee naar het Kiel, de bekende wijk in Antwerpen. Daar maken we kennis met Adamo, Badia, Volt en Junes. Het zijn vier goede vrienden die dag in dag uit hetzelfde doen: wat rondhangen, gamen en daarna terug rondhangen. Adamo is het beu en is vastberaden meer te bereiken in zijn leven. Daarom besluit hij om samen met zijn oom een grote drugshandel op te zetten, in de hoop bakken geld te verdienen. Daarvoor moeten ze samenwerken met de Nederlandse Orlando Marie, een beruchte patser die van iedereen respect afdwing. Maar wanneer Adamo en zijn vrienden een grote fout begaan, wordt het leven van de patsers één gevaarlijke rollercoaster. Drugsbendes, corrupte politieagenten en andere gevaarlijke gekken komen achter de vrienden aan. Zal het allemaal wel goed aflopen?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: iets als dit heeft Vlaanderen nog nooit te zien gekregen. Vanaf de allereerste seconde weet je met wat voor film Adil en Bilall deze keer op de proppen komen: een hyperkinetische, overvolle, snel gemonteerde misdaadfilm die je nooit verveelt. En dat is het ook. Maar die indrukwekkend snelle medaille heeft ook een enorme keerzijde. De vele elementen die je in het verhaal tegenkomt, hebben geen kans om echt bij je binnen te dringen en worden bovendien maar heel lichtjes uitgewerkt. Dat is jammer, want diep vanbinnen is Patser meer dan alleen een actievol verhaal over vier Antwerpenaren die proberen om iets met hun leven te doen. Maar vergis je niet: Patser is en blijft over de gehele lijn een uniek staaltje cinema dat je echt, echt, écht gezien moet hebben.

Qua personages zit de nieuwe film van Adil en Bilall wel helemaal goed. Adamo, Badia, Junes en Volt zijn goed uitgewerkte persoonlijkheden die stuk voor stuk een geloofwaardige achtergrond hebben. Iedereen heeft dus ook echt iets te vertellen en dat is iets dat je alleen maar kan toejuichen. Bovendien worden de personages ook fantastisch neergezet door al even fantastische acteurs. Matteo Simoni is fenomenaal als Adamo en Nora Gharib ontpopt zich tot een echte ster met haar rol als Badia. Maar ook Said Boumazoughe en Junes Lazaar zijn indrukwekkend goed. Verder barst de film van nog bekendere koppen: van Jeroen Perceval tot Ali B., van Dimitri Vegas en Like Mike tot Gene Bervoets. Zelfs Vic de Wachter schittert in een kleine rol. Kan je nog enthousiaster worden?

Een foutloze film kan je Patser onmogelijk noemen. Het verhaal gaat veel te snel, waardoor het voor de kijker moeilijk is om ieder element goed te laten binnendringen. Maar daar zit tegelijk ook de sterkte van de film. Door de snelle montage en de indrukwekkend knappe shots brengen de twee vrienden een indrukwekkend staaltje cinema dat je nog nooit eerder in Vlaanderen te zien kreeg. Hollywood op z’n Belgisch? Reken maar van ‘yes’. En ook door het zalige acteerwerk van onder andere Matteo Simoni, Junes Lazaar en Nora Gharib ben je van de eerste seconde tot het allerlaatste beeld helemaal geëntertaind. Kortom: Patser is hoe dan ook ongelooflijk de moeite waard. Het gaat jullie goed daar in Hollywood, Adil en Bilall! De recentste film van de twee toppers ligt vanaf 25 mei 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de patserige trailer nu.

Heb jij Patser al in de bioscoop gezien en ben je ook zo onder de indruk van Adil en Bilall? Of ben je een pak minder enthousiast? Moet je de film nog kijken? Laat het ons nu weten door hier onder te reageren met je mening.