Review – 12 Strong (2018)

Regie: Nicolai Fuglsig
Cast: Chris Hemsworth, Michael Shannon, Michael Peña, William Fichtner & Trevante Rhodes
Genre: Actie, historisch drama
Releasedatum bioscoop: 14 februari 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 13 juni 2018

Terrorisme is een plaag die de mensheid al veel langer teistert dan vandaag. Doorheen de geschiedenis zijn er heel wat wrede terreurdaden de revue gepasseerd en ook de laatste jaren bleef Europa niet gespaard. Maar als er één dag is die de hele wereld zich voor altijd zal blijven herinneren, dan is het wel 11 september 2001: de dag waarop de WTC-torens voor goed met de grond gelijk gemaakt werden. Het betekende voor de VS de start van een lange ‘War on Terror’, die onder andere woedde in Afghanistan. Een tijdje terug bracht Belga Films 12 Strong uit, een film die focust op één van de militaire operaties volgend op de vreselijke aanslag van 2001. Interessant, of een doodgewone lege oorlogsfilm?

In 12 Strong nemen we een kijkje in het leven van Mitch Nelson, een Amerikaanse kapitein in het leger. Wanneer hij op een aanvankelijk doodgewone dag op televisie ziet hoe de mensen in de WTC-torens het slachtoffer worden van een meedogenloze terroristische aanval, besluit hij zich snel terug aan te melden bij het leger desondanks zijn verlof. Hij wil hoe dan ook opnieuw voor zijn vaderland strijden. Het duurt niet lang tot hij en zijn trouwe kompanen zich middenin het Afghaanse oorlogsgebied bevinden. Van de legertop krijgen ze de opdracht om samen met een lokale krijgsheer, Generaal Dostum, op te rukken naar een belangrijk bolwerk van de Taliban. Maar veel middelen zijn er niet en alles gebeurt per paard. Zullen Nelson en zijn vrienden kunnen winnen van zware tanks en andere wapens?

Soldaten die het met een paard opnemen tegen tankeenheden en daardoor met een groot nadeel zitten… het is zeker iets wat je aandacht meteen wekt. 12 Strong begint op een heel aangename manier en doet je mooi kennis maken met de personages. Bovendien weet je ook van meet af aan dat de prent gaat over terrorisme en de ‘War on Terror’, hetgeen je interesse meteen wekt. Aanvankelijk zit het tempo ook bijzonder goed en dat betekent dat je al gauw samen met de personages in gevaarlijk oorlogsgebied vertoeft. Maar vanaf dan blijft het allemaal bijzonder eentonig. 12 Strong slaagt er niet in de clichés te ontwijken en wordt zo stilaan een typische oorlogsfilm. Dat is zonde, maar slecht kan je de prent nooit noemen.

Voor de personages is er in deze actievolle oorlogsfilm gelukkig wel genoeg aandacht, al had dat zeker een pak straffer mogen zijn. Mitch Nelson is een geloofwaardig personage en dat doet al heel erg veel. Het overgrote deel van de prent focust immers op de kapitein. De rol wordt heerlijk neergezet door Chris ‘Thor’ Hemsworth. En dat is geen grote verrassing, aangezien een rol als deze hem echt op het lijf geschreven lijkt te zijn. Ook de andere personages komen geloofwaardig over en worden neergezet door onder andere Michael Shannon, Michael Peña en Navid Negahban. De degelijke cast zorgt ervoor dat je je met 12 Strong nooit verveelt.

Een parel van een film is 12 Strong zeker niet. De prent begint goed, maar wordt al snel een typische oorlogsfilm die weinig nieuws te vertellen heeft. Gelukkig is het onderwerp – over soldaten die te paard proberen de Taliban te bestrijden – zeker interessant en zorgt de cast onder leiding van Chris Hemsworth voor heel erg fijn acteerwerk. Regisseur Nicolai Fuglsig zorgt er bovendien ook voor dat je visueel op je wenken bediend wordt. De actie is goed en ook de speciale effecten komen helemaal tot hun recht. Alleen had de film wat meer mogen focussen op de personages. Dan was 12 Strong vast en zeker een pak beter geweest. Voor fans van oorlogsfilms is deze prent hoe dan ook de moeite waard. De film van Belga Films ligt sinds 13 juni 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij 12 Strong al in de bioscoop gezien of ben je van plan om de DVD of Blu-Ray in huis te halen? Of spreken het onderwerp, de cast en de hele film je niet zo aan? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met je mening.