Review – Phantom Thread (2018)

Regie: Paul Thomas Anderson
Cast: Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps & Lesley Manville
Genre: Drama, romantiek
Releasedatum bioscoop: 14 februari 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 4 juli 2018

Het komt niet zo heel vaak voor dat acteurs of actrices hun pensioen aankondigen terwijl ze op een leeftijd zitten waarop ze eigenlijk nog perfect verder kunnen doen. Voor de release van Paul Thomas Andersons nieuwste prent kondigde toppacteur Daniel Day-Lewis aan dat hij voor altijd het kleine en grote scherm zou verlaten. Nog een laatste keer zou hij schitteren, een laatste keer iedereen verbluffen met zijn performances in Phantom Thread. De prent werd voor meerdere Oscars genomineerd, maar ging uiteindelijk maar met een kleine prijs naar huis. Is dat terecht? Of is Phantom Thread een echt pareltje dat met veel meer beeldjes aan de haal had mogen gaan?

Phantom Thread neemt ons mee naar de absoluut hoogste klasse binnen de Britse maatschappij medio 1950. Reynolds Woodcock runt samen met zijn zus een gerenommeerd modehuis dat de top van de maatschappij mag kleden. Reynolds werkt hard, maar moet nu en dan een pauze nemen. Wanneer hij zich even terugtrekt in zijn buitenverblijf op het Engelse platteland, ontmoet hij Alma, een jonge serveuse die hem vanaf de allereerste seconde aanstaat. Al gauw wordt Alma zijn nieuwste muze en voelen de twee zich ook echt tot elkaar aangetrokken. Maar is Alma gewoon het volgende tijdelijke model voor Woodcock of groeit er meer? En gaat Reynolds zus Cyrill hier zomaar mee akkoord?

Romantische drama’s hebben de neiging om nogal snel ongelooflijk saai te worden en gewoon compleet stil te vallen. Aanvankelijk zou je denken dat Phantom Thread een doodgewone film is als een andere, maar eigenlijk heb je al snel door dat dat helemaal niet is. Door de ongelooflijk aangename sfeer, de prachtige muziek, de uitstekend impressionante cinematografie en het bijzonder aangename verhaal over een modeontwerper en zijn muze ontpopt de prent zich razendsnel tot een heel erg unieke film die absoluut de moeite waard is. Het is zo een stukje cinema waarin werkelijk elk pietluttig elementje gewoon volledig lijkt te kloppen. Als kijker kan je uiteindelijk nog maar één ding doen: naar je scherm staren en zeggen dat het goed is.

Phantom Thread maakt niet alleen indruk door het mooie ingetogen verhaal, maar ook door de ijzersterke personages die bijzonder straf worden neergezet door fantastische acteurs. Reynolds is een modeontwerper die zich volledig heeft toegespitst op de high class en dat is bijzonder leuk om te zien. Daniel Day-Lewis levert wederom een absoluut feilloze performance die je met spijt in het hard van hem afscheid doet nemen. Hopelijk bedenkt de man zich snel. Maar ook Alma is een interessant karakter en geeft de film een heel erg mysterieus tintje. Dat is uiteraard ook volledig te wijten aan het schitterende acteerwerk van Vicky Krieps. Wat een duo, die twee.

Wat een film. Net zoals we van hem gewoon zijn presenteert regisseur Paul Thomas Anderson alweer cinema van het allerhoogste niveau. Van meet af aan staar je met open mond naar het scherm en geniet je van het verhaal, de prachtige cinematografie, de heerlijke muziek en de fenomenaal straffe performance van Daniel Day-Lewis. De acteur maakt zoals altijd indruk, maar nu des te meer omdat het zijn laatste film is. Phantom Thread is een titel die iedereen gewoonweg gezien moet hebben. De film van Universal Pictures ligt sinds 4 juli 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de verleidelijke trailer van de film nu.

Ga jij Daniel Day-Lewis missen? Welk vond jij zijn sterkste performance tot nu toe? En wat denk je van Phantom Thread? Vind jij de film ook zo ongelooflijk straf? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.