Review – Peter Rabbit (2018)

Regie: Will Gluck
Cast: James Corden, Rose Byrne, Domhnall Gleeson, Elizabeth Debicki & Daisy Ridley
Genre: Anmiatie, avontuur, komedie
Releasedatum bioscoop: 28 februari 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 8 augustus 2018

Als je besluit om vandaag nog een animatiefilm te kijken, dan heb je eigenlijk twee grote keuzes: Ofwel kies je voor een volledig geanimeerde film zonder echte elementen, ofwel ga je voor een prent waarin zowel de echte als een geanimeerde wereld te zien is. Een uitstekend voorbeeld van die laatste categorie zijn de enorm sterke en entertainende Paddington-films. Wat ons betreft hadden die toppers al met een aantal Oscarbeeldjes naar huis mogen gaan. Eerder dit jaar presenteerde Sony Pictures met Peter Rabbit een gelijkaardige film. De trailers en het artwork deden vermoeden dat dit wederom een erg schattige en grappige verfilming rond dieren zou worden. Laat ons samen ontdekken of dat ook echt het geval is.

Peter Rabbit neemt je mee naar de wereld van de konijnenfamilie van Peter. Samen met zijn zusjes en neef woont hij onder een boom vlakbij Bea, een lieve jonge vrouw die dol is op de natuur en de dieren die er in leven. Omdat ze moeilijk aan eten geraken, sluipen de konijntjes nu en dan de moestuin van meneer McGregor binnen. Wanneer McGregor een hartaanval krijgt en zijn jonge neef zijn intrek neemt in het huis, lijkt het voor eens en voor altijd gedaan met de smulpartijtjes. De jonge McGregor heeft immers een hekel aan dieren en doet er alles aan om Peter zijn familie buiten te houden. Maar daar blijft het niet bij: McGregor wordt verliefd op Bea en de twee lijken het helemaal met elkaar te vinden. Dat bevalt Peter niet en dus besluiten ze om in te grijpen. Maar is dat wel een goed idee?

Het is de allereerste keer dat Peter Rabbit op het grote scherm te zien is. En het moet meteen gezegd: een slechte zet is het niet van Sony Pictures om deze pluizige held eindelijk in de cinemazalen te laten rondtrippelen. Peter Rabbit is immers van meet af aan een heel erg schattig avontuur dat aan een aangenaam tempo vooruitgaat en op geen enkel moment verveelt. Maar de prent is zeker niet helemaal perfect. Het verhaal had immers een pak straffer gekund, want eigenlijk blijft het allemaal iets te simplistisch. Je voelt dan ook meteen dat het van de makers de bedoeling was een hele nieuwe franchise op poten te zetten. Gelukt is dat zeker en Peter Rabbit is zeker een fijne prent, maar erg verfijnd is het allemaal niet.

Leuke personages vind je in deze deels geanimeerde prent zeker wel. Peter en zijn familie zijn schattige beestjes met fijne karaktertrekjes die jong en oud over de gehele lijn boeien en geboeid laten. En ook McGregor en Bea zijn leuke personages die het allemaal staande weten te houden. Dat komt wellicht ook door de uitstekende acteerwerk. De laatste twee personages worden immers heerlijk vertolkt door Domhnall Gleeson en Rose Byrne. Maar ook de stemmencast is helemaal in orde met namen als James Corden, Daisy Ridley, Margot Robbie en Elizabeth Debicki. Een betere cast voor deze prent kan je je haast niet voorstellen.

Een fijne film voor jong én oud, dat is wat je Peter Rabbit – of in het Nederlands Pieter Konijn – zonder twijfel mag noemen. Het tempo zit goed, de animatie is mooi en ook het verhaal is zeker in orde. Alleen mocht het misschien net dat tikkeltje verfijnder zijn. James Corden is perfect als Peter, maar ook alle andere castleden verdienen alle lof. Regisseur Will Gluck heeft ongetwijfeld een erg entertainende film naar het grote scherm gebracht die doet snakken naar meer. Wil jij de film ook thuis ontdekken of herbekijken? Peter Rabbit wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 8 augustus 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Peter Rabbit al gezien in de bioscoop of liet de film je toen helemaal koud? Ga je de DVD of Blu-Ray in huis halen? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.