Review – Mom and Dad (2018)

Regie: Brian Taylor
Cast: Nicolas Cage, Selma Blair, Anne Withers, Lance Henriksen en Zachary Arthur
Genre: Horror, thriller, komedie
Releasedatum DVD: 22 augustus 2018

Zucht… Het gaat niet zo ongelooflijk goed met acteur Nicolas Cage. De eens zo fantastische Hollywoodster die ooit indruk maakte met films als Face/Off (1997) en Leaving Las Vegas (1995) schittert de laatste jaren jammer genoeg alleen maar in middelmatige B-films die bij ons zelfs niet in de bioscoopzalen verschijnen. Denk zo maar aan het magere 211 (2018) of het al even rampzalige Inconceivable (2017). De vraag is dan ook of de man ooit nog uit dit diepe dalletje zal geraken. Terwijl iedereen reikhalzend uitkijkt naar het bejubelde Mandy (2018), verscheen er vorige maand een andere film met Cage op DVD: Mom and Dad. Is de prent de moeite waard of alweer een kleine ramp die Cage op zijn palmares zet?

In Mom and Dad maken we kennis met het doodgewone gezin van Kendall en Brent. Samen met hun twee kinderen, Carly en Joshua, hebben ze de normale problemen van gezinnen met tieners. Maar wanneer Carly op school merkt hoe alle ouders gek geworden zijn en het op hun kinderen gemunt hebben, vreest ze dat ook haar ouders er alles aan zullen doen om haar en Joshua een kopje kleiner te maken. Ze snelt naar huis om haar broer te beschermen en ontdekt er inderdaad dat mama en papa plots gewelddadige monsters zijn geworden. Zullen Carly en Joshua deze dag overleven? Er ontstaat een spannend kat-en-muisspel, dat wellicht zal eindigen met één of meerdere slachtoffers. Komt dit wel goed?

Wat een ongelooflijk eigenaardige film is dit: ouders worden helemaal gek en doen er alles aan om hun eigen kroost drastisch te verkleinen. Het concept dat Mom and Dad brengt is op z’n minst erg uniek en eigenlijk alleen al daarom is de film de moeite waard. Het moet gezegd dat alles heel traag op gang komt en je na een tijdje het vertrouwen in de film lijkt te verliezen, maar dat wordt al gauw goedgemaakt. Eens de prent op volle toeren draait en de gore van het scherm spat, heb je door waarom Mom and Dad door critici in de VS zo goed werd bevonden: het is gewoon een entertainende film die je gezien moet hebben. Alleen lijkt het misschien geen slecht idee om vooraf een aantal glaasjes van je favoriete (alcoholische) drankje te drinken, want dat zal je wellicht nodig hebben.

Een fantastisch straf uitgewerkt verhaal of ijzersterke personages moet je in deze prent niet verwachten. Mom and Dad is immers een simpele slasherfilm die je nagenoeg van A tot Z verwent met bloederige scenes. Wel moet gezegd dat het acteerwerk in de prent opvallend fijn is. Niet alleen Selma Blair, maar ook Nicolas Cage doet het uitstekend als moordlustige ouder die meer dan ooit bloed wil zien vloeien. Cage is heerlijk als vader Brent, eindelijk. Maar ook Anne Withers en Zachary Arthur doen het goed als Carly en Joshua. Mom and Dad is goed gecast en dat maakt de film nog meer de moeite waard.

Mom and Dad is een opmerkelijke, eigenaardige maar vooral erg entertainende horror-komedie. Het is misschien allemaal niet steeds even interessant, maar op het einde van de rit heb je je wel geamuseerd. Het kan zijn dat je je afvraagt naar wat je nu eigenlijk hebt zitten staren, maar dat is wellicht ook de bedoeling van regisseur Brian Taylor. Nic Cage, Selma Blair, Anne Withers en Zachary Arthur leveren uitstekend acteerwerk en ook visueel zit de prent op een aangenaam niveau. Mom and Dad is dus zeker de moeite waard, al zal niet iedereen even hard van de prent genieten. De horrorfilm van Universal Pictures ligt sinds 22 augustus 2018 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de spannende knotsgekke trailer nu.

Stel je eens voor dat jouw ouders het plots, zomaar, op jou gemunt hebben? Hoe zou jij reageren? Heb jij Mom and Dad al gezien of spreekt de film je niet echt aan? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met je mening.