Review – The Gringo (2018)

Regie: Nash Edgerton
Cast: Joel Edgerton, Charlize Theron, Amanda Seyfried, David Oyelowo & Thandie Newton
Genre: Actie, komedie, criminaliteit
Distributeur: The Searchers
Releasedatum bioscoop: 2 mei 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 11 september 2018, verdeeld door Remain in Light

Werk je in de privé en dat bij een bedrijf dat een beetje internationaal actief is? Dan heb je het misschien al wel een keertje meegemaakt: de befaamde zakenreis. Voor een belangrijke deal of klant mag jij van je werkgever afreizen naar één of andere locatie waar je alles moet gaan regelen. Idealiter loopt alles goed, haal je de deal binnen en maak je je baas helemaal gelukkig. Maar wat als dat zakenreisje helemaal verkeerd afloopt en het allemaal een nachtmerrie dreigt te worden? Daarover gaat The Gringo, een spannende komedie met Joel Edgerton en Charlize Theron in de hoofdrol. Grote namen, maar betekent dat ook meteen een goede film?

In The Gringo volgen we het doen en laten van Howard, een manager op het middenniveau die zich dag in dag uit voor zijn baas Richard en zijn partner Elaine uitslooft. Wanneer hij voor een belangrijke taak met hen meereist naar Mexico, loopt alles verkeerd. Howard komt immers te weten dat hij binnenkort ontslagen gaat worden en daar wil hij het niet bij laten. Terwijl Elaine en Richard op het vliegtuig terug naar huis stappen, plant Howard zijn eigen ontvoering in de hoop een som losgeld van zijn werkgevers te ontfutselen. Dat lijkt te lukken, tot er een Mexicaans kartel roet in het eten strooit en het hele plan dreigt te mislukken. Zal Howard kunnen ontsnappen uit zijn leventje als nutteloze manager of is alles uiteindelijk voor niets geweest?

The Gringo, het is een titel die je doet vermoeden dat je naar een heel erg goede film gaat kijken. En op zich lijkt het ook allemaal heel interessant. De prent begint heel fijn en je hebt meteen door dat de toon niet zo ongelooflijk serieus is. Jammer genoeg weet The Gringo de kijker niet over de hele lijn even hard te boeien. De film lijkt immers meer een samenraapsel van tal van verhaallijnen die met slechte lijm aan elkaar zijn gekleefd dan een daadwerkelijke cinemaprent. Zonde, want er zijn zo veel elementen die van deze komedie echt een superfilm hadden kunnen maken. Regisseur Nash Edgerton – broer van Joel – had duidelijker de focus moeten leggen op een aantal elementen en dan was het grootste probleem al opgelost.

Joel Edgerton, Charlize Theron en David Oyelowo nemen de hoofdrollen voor hun rekening. Ze komen vast en zeker overtuigend over als respectievelijk Richard, Elaine en Howard, al zijn hun personages niet veel meer dan lege omhulsels die inhoudelijk weinig interessants te vertellen hebben. En dat is wel jammer, want ook op deze manier kan de film onmogelijk naar een hoger niveau getild worden. Verder passeren ook nog Amanda Seyfried, Westworld-diva Thandie Newton en Sharlto Copley de revue in leuke personages, die net zo leeg zijn als de rest. Op het einde van de rit valt het allemaal nog wel mee, maar echt enthousiast zal je nooit worden van dit soort films.

The Gringo is het levende bewijs: films met absolute Hollywoodsterren zijn niet altijd een regelrecht schot in de roos. Het concept van de film is op zich wel interessant, maar het is allemaal niet goed genoeg uitgewerkt. Nash Edgerton zorgt er wel voor dat het er allemaal goed uit ziet, maar dat is jammer genoeg helemaal niet voldoende. Het acteerwerk van Joel Edgerton, Charlize Theron en al de rest is zeker in orde, maar de personages die ze vertolken zijn veel te leeg om van deze film echt een knaller te maken. The Gringo is dus niet meer dan een entertainende film die je gerust eens kan kijken op een zondagmiddag zonder al te veel na te moeten denken. Wil je de film graag ontdekken? Remain in Light bracht The Gringo op 11 september 2018 op DVD en Blu-Ray uit. Bekijk de trailer nu.

Heb jij een zwak voor dit soort komedies en vond je The Gringo wel een hele goeie film met fijne personages? Of ga je helemaal akkoord met onze recensie? Ben je van plan de film te kijken of helemaal niet. Reageer nu en laat het ons weten.