Review – Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

Regie: J.A. Bayona
Cast: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Jeff Goldblum, Daniella Pineda & Justice Smith
Genre: Actie, avontuur, sciencefiction
Releasedatum bioscoop: 6 juni 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 10 oktober 2018

Je kan het je haast niet meer inbeelden, maar er is een tijd geweest dat er op aarde echt reusachtige giganten rondliepen. Denk bijvoorbeeld aan een fenomenaal gigantische mammoet of een angstaanjagende dino. Het zijn beesten waar je je maar weinig bij kan inbeelden, dus doet Hollywood nu en dan moeite om je even terug te katapulteren naar de tijd waarin de beesten de plak zwaaiden. En wat betreft dino’s is er natuurlijk één filmreeks die sinds een aantal jaar helemaal terug is: Jurassic Park. In 2015 kregen we na lang wachten eindelijk Jurassic World te zien en ook dit jaar verscheen er een gloednieuwe prent in de zalen. Maar zijn die dinosaurussen stilaan niet een beetje vervelend aan het worden?

Jurassic World: Fallen Kingdom begint juist waar de vorige film eindigde. De gevaarlijke dinosaurussen hebben op Isla Nublar alle mensen weggejaagd en lijken terug een stukje van de planeet te hebben voor zichzelf. Maar er is één groot gevaar: de enorme vulkaan op het eiland staat op uitbarsten waardoor de dino’s opnieuw voor eens en voor altijd uitgeroeid zullen zijn. Claire, die destijds aan het hoofd van het park stond, wil daar iets aan doen en probeert al jaren om de beesten te redden. Wanneer ze van een rijke geldschieter de opdracht krijgt om de beesten te gaan redden en naar een nieuw eiland te brengen, blijkt al gauw dat de bedoelingen helemaal ergens anders liggen. Claire en Owen moeten de situatie zien op te lossen, maar dat is veel gevaarlijker dan ze kunnen denken…

Toen in 2015 eindelijk terug de vertrouwde Spielberg-dinosaurussen op het scherm verschenen, waren er een heleboel cinefielen die vol enthousiasme naar de bioscoop toe snelden. En dat was terecht, want Jurassic World was heerlijk entertainend. Dit vervolg probeert op datzelfde elan verder te gaan en brengt de kijker vast en zeker wederom een heel spectaculaire prent die meermaals verbluft met de speciale effecten. Maar qua verhaal is het allemaal een beetje mager en vooral heel erg voorspelbaar. De beginscene doet voorspellen dat Jurassic World: Fallen Kingdom echt indrukwekkend zou worden, maar dat is niet het geval. Deze dinofilm is niet meer dan een typische Hollywoodfilm, maar dat was eigenlijk ook wel te verwachten.

Chris Pratt en Bryce Dallas Howard zijn opnieuw van de partij in Jurassic World: Fallen Kingdom. De twee schitteren wederom in hun fijne rollen als Owen en Claire en dragen de film heel erg goed. Alleen vergeet J.A. Bayona om de personages – los van de rode draad – ook een eigen verhaal te laten vertellen. Het resultaat is dat je voortdurend zit te staren naar lege omhulsels die heen en weer zitten te lopen. En opnieuw: entertainend is het allemaal zeker, maar eigenlijk mocht het veel meer zijn dan dit. Naast die twee zien we ook nog Toby Jones, Rafe Spall, Danielle Pineda en Justice Smith in ondersteunende rollen passeren. Ook zij doen het goed, maar hun personages zijn niet zo heel erg interessant. Maar er is wel één groot pluspunt: Jeff Goldblum schittert wederom als Ian Malcolm!

Hoe je het ook draait of keer: Jurassic World: Fallen Kingdom is absoluut een entertainende Hollywoodfilm die visueel knap in elkaar zit en die je dus eigenlijk niet mag missen. Maar het had veel meer mogen zijn dan dat. Het verhaal is nogal oppervlakkig en ook de personages zijn niet goed uitgewerkt. Het is het soort film dat je hersenloos naar het scherm doet staren en dat is voor sommigen misschien wat storend. Chris Pratt en Bryce Dallas Howard doen het zeker goed als Owen en Claire en ook J.A. Bayona doet zijn regisserend werk meer dan goed. Maar inhoudelijk had het dus allemaal wat straffer gemogen. Jurassic World: Fallen Kingdom wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 10 oktober 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een echte Jurassic Park-fanaat en ben je Jurassic World: Fallen Kingdom meteen in de bioscoop gaan kijken? Wat vond jij ervan? Ga je de DVD of Blu-Ray kopen? Laat het ons weten door hier onder te reageren.