Review – Bad Samaritan (2018)

Regie: Dean Devlin
Cast: David Tennant, Robert Sheehan, Kerry Condon, Jacqueline Byers & Carlito Olivero
Genre: Criminaliteit, drama, thriller
Releasedatum bioscoop: 30 mei 2018, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 12 oktober 2018

David Tennant is een acteur die veel mensen wellicht niet van naam kennen, maar wel van uiterlijk. De acteur met zeer uitgesproken gezicht verschijnt immers nu en dan in een heleboel interessante titels. Zo schitterde hij volkomen indrukwekkend als Alec Hardy in de briljante dramaserie Broadchurch en was zijn rol in Jessica Jones al minstens even opmerkelijk. Anderen kennen de man dan weer als de zoveelste Dr. Who. Maar ook zijn rollen in films zijn vaak interessant. Eerder dit jaar was Tennant te zien in Bad Samaritan, een kleine thriller die nogal geruisloos voorbij kwam in onze bioscopen. Zou dat komen omdat de film eigenlijk helemaal niet zo goed is? Of is de film één grote verrassing?

Bad Samaritan gaat over Sean Falco, een jonge fotograaf die eigenlijk helemaal geen werk vindt. Om toch maar een beetje te verdienen, werkt hij samen met zijn beste vriend Derek als chauffeur aan de parking van een Italiaans restaurant in de stad. Maar daar blijft het niet bij: terwijl de klanten eten, gaan Derek en Sean naar hun huizen om er stiekem waardevolle voorwerpen te stelen. Wanneer er aan het restaurant een rijke man met een Maseratti stopt, denken de twee eindelijk een grote buit te kunnen maken. Sean gaat alleen, maar dan treft hij iets vreselijks aan: in het kantoor van de man zit er een meisje vastgeketend onder het bloed. Hij kan haar niet redden en besluit naar de politie te gaan, maar niemand wil naar hem luisteren. Terwijl zijn leven door een onbekende kracht helemaal overhoop wordt gehaald, moet Sean het meisje zelf proberen te redden. Maar hoe veel offers moet de jonge fotograaf daarvoor doen?

Met compleet vreemde filmmuziek trapt regisseur Dean Devlin zijn gloednieuwe film af. Het feit dat de beginsoundtrack helemaal niet overeenstemt met wat je te zien krijgt, doet je vermoeden dat dit de toon zet voor de rest van de film. Bad Samaritan lijkt immers een doldwaze thriller te worden die echt nergens heen gaat. Wel, dat is verrassend genoeg helemaal niet het geval. Het verhaal is simpel en niet alle elementen worden even fijn uitgewerkt, maar uiteindelijk blijft alles wel goed overeind en entertaint de film je na een kwartiertje heel erg goed. Bad Samaritan wordt wel nooit hoogstaande cinema, maar dit is vast en zeker de beste prent van Devlin tot nu toe. Wie weet kan de man zijn fiasco genaamd Geostorm (2017) ooit echt nog goedmaken?

Sean en Derek zijn jammer genoeg wel flinterdunne personages die helemaal niks te zeggen hebben. Wat je van hen te zien krijgt zijn nutteloze flarden en dat maakt het soms moeilijk om de keuzes van de personages echt te volgen. Het is echter wel een groot pluspunt dat de rollen geloofwaardig worden neergezet door respectievelijk Robert Sheehan en Carlito Olivero, waardoor je na verloop van tijd wel vergeet dat de personages zo leeg zijn. Ook Cale Erendreich, de rol die helemaal goed wordt vertolkt door David Tennant, is niet meteen het meest straffe personage dat je ooit in een film zag ronddolen. Maar hoe dan ook: als puntje bij paaltje komt is Bad Samaritan wel een best entertainende film die in zijn geheel werkt. En daar gaat het natuurlijk om.

Bad Samaritan is het type film waar je aan begint zonder dat je je nog maar een verwachting durft voorstellen. En de eerste scene met totaal ongepaste filmmuziek doet dan ook vermoeden dat het een grote ramp zou worden. Regisseur Dean Devlin bewijst echter al rap dat hij een effectieve thriller presenteert die naar het einde toe echt leuk wordt. De lege personages worden deels verstopt door het fijne acteerwerk van Sheehan en Tennant en dat maakt dat je je amper verveelt. Oscars zal Devlin met zijn film niet winnen. Maar als je nog op zoek bent naar een fijne thriller voor een filmavondje en het niet allemaal perfect hoeft te zijn, dan is Bad Samaritan vast en zeker een goede keuze. Wil je de film dus een kans geven? De prent van Dutch FilmWorks ligt sinds 12 oktober 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Klinkt Bad Samaritan voor jou als een echte kanshebber of vind je het verhaal maar een beetje flauw klinken? Heb je de film al gezien of ben je van plan dat nog te doen? Laat ons nu weten wat jij over de film denkt door hier onder te reageren.