Review – Sicario: Day of the Soldado (2018)

Regie: Stefano Sollima
Cast: Josh Brolin, Isabela Moner, Josh Brolin, Catherine Keener & Jeffrey Donovan
Genre: Actie, drama, criminaliteit
Releasedatum bioscoop: 4 juli 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 27 oktober 2018

Het beroemde vervolg, de gevreesde sequel… Ofwel is het voor filmmakers een geweldig idee om een film een vervolg te geven ofwel is het de absolute doodsteek. Het is immers niet altijd zo dat een sequel ook echt voor een goede aanvulling zorgt. Dat werd in het recente verleden al bewezen door Rings (2017), de miserabele langverwachte sequel in de immens populaire The Ring-frachise. Dit jaar kwam Belga Films met Sicario: Day of the Soldado, het vervolg op de nagenoeg perfecte misdaadprent Sicario (2015) van Denis Villeneuve. Opnieuw zijn Josh Brolin en Benicio Del Toro van de partij en ook het scenario is wederom van topper Taylor Sheridan. Maar betekent dat ook dat het vervolg opnieuw een schot in de roos is?

Net als Sicario (2015) neemt Day of the Soldado de kijker mee naar de gevaarlijke grens tussen de VS en Mexico. Jaarlijks worden er heel wat mensen over de grens gesmokkeld. Wanneer niet ver van de grens een aantal terroristen zich opblazen in de VS, krijgt Matt Graver de opdracht om definitief een einde te maken aan de gevaren rond de grens. De opdracht is duidelijk: hij moet de dochter van een grote kartelleider ontvoeren in de hoop zo een heuse oorlog tussen de kartels op Mexicaans grondgebied te ontketenen. Maar wanneer de operatie misloopt en Alejandro, één van Gravers handlangers, op Mexicaans grondgebied achterblijft, verandert alles plots. De Amerikaanse overheid wil niets meer te maken hebben met het hele gebeuren en dat brengt iedereen in nauwe schoentjes…

Sicario was in 2015 één van de allergrootste verrassingen die je als cinefiel kon ontdekken. De film was in elk opzicht helemaal perfect. De regie van Villeneuve was heerlijk, maar ook het verhaal en het acteerwerk was goddelijk. Dat Lionsgate een vervolg wilde maken, is dan ook een evidentie. Sicario: Day of the Soldado herinnert de kijker van meet af aan waarom de eerste film zo geweldig was. De sfeer is wederom heerlijk en op zich zit het verhaal ook helemaal goed. Alleen valt wel op dat Day of the Soldado een pak minder verfijnd is. Het is vast en zeker een fantastische film, maar de regie van Stefano Sollima – bekend van onder andere Suburra (2018) – focust veel minder op details. Dat maakt dat het straffe verhaal van Taylor Sheridan minder goed tot z’n recht komt.

De hoofdpersonages in deze sequel zijn op eentje na net dezelfde als die in de originele film. Opnieuw zien we het doen en laten van Matt Graver en zijn handlanger Alejandro, iemand waar je trouwens het best zo snel mogelijk van gaan lopen. De rollen worden wederom fantastisch neergezet door respectievelijk Josh Brolin en Benicio Del Toro, twee heren die over de hele lijn voor fantastisch vuurwerk op het scherm zorgen. De twee getalenteerde toppers worden ondersteund door Isabela Moner, die ook heel puik acteerwerk levert. Je kent de jonge actrice misschien wel van haar rol als Izabella in Transformers: The Last Knight (2017). In Sicario: Day of the Soldado is dus geen spoor terug te vinden van Emily Blunt, maar dat is eigenlijk niet zo’n heel erg groot probleem.

Sicario: Day of the Soldado is een uitstekende sequel. De prent van Stefano Sollima respecteert de eerste film in de franchise volledig en voelt dan ook aan als een perfecte aanvulling. Het is alleen heel spijtig dat Denis Villeneuve niet tekende voor het vervolg, want je voelt wel dat zijn regie helemaal anders is. Sollima is niet zo gedetailleerd als Villeneuve en voor films als deze is dat absoluut een grote troef. Maar hoe dan ook: Sollima is ook een uitstekend regisseur. Josh Brolin, Benicio Del Toro en Isabella Moner leveren fantastisch acteerwerk en doen je meer dan eens echt op het puntje van je stoel zitten. Sicario: Day of the Soldado is dus een erg goede sequel die je best zo snel mogelijk bekijkt. De film van Belga Films ligt sinds 27 oktober 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Vond jij Sicario in 2015 ook een echte verademing? Heb jij deze sequel al in de bioscoop gezien of ben je van plan om Sicario: Day of the Soldado op DVD of Blu-Ray in huis te halen? Laat het ons weten door nu hier onder een reactie te plaatsen.