Review – Patient Zero (2018)

Regie: Stefan Ruzowitzky
Cast: Matt Smith, Natalie Dormer, Stanley Tucci, John Bradley West & Agyness Deyn
Genre: Actie, sciencefiction, horror
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 28 november 2018

Er is niet steeds even veel vertrouwen bij filmstudio’s in films die ze zelf mee hebben gemaakt of gefinancierd. Het resultaat is dan vaak ook dat een bepaalde film meteen op DVD of Blu-Ray in de winkelrekken verschijnt. Op die manier ontlopen studio’s grote kritiek, want wellicht bekijken critici de film helemaal nooit. Nu en dan komt het ook wel voor dat een film opgenomen wordt en vervolgens jaren in de ijskast blijft liggen, wachtend op een release in de bioscoop of op een schijfje. Dat was het geval voor Patient Zero, een film die in 2015 werd opgenomen en pas dit jaar wereldwijd aan de cinefiel getoond werd. Ook bij ons verscheen de film net zoals in vele landen meteen op DVD en Blu-Ray. Is dat terecht of had de film wel een bioscooprelease verdiend?

Patient Zero neemt ons een klein stukje mee richting de toekomst. Wanneer een bijzondere vorm van hondsdolheid een gigantisch virus wordt en er miljoenen mensen mee besmet geraken, ontstaat er een echte apocalyps. Wie nog volledig gezond is en wil overleven, trekt samen met de overheid de grond in. In een gigantische bunker in de VS werkt dokter Gina Rose aan een vaccin in de hoop om op die manier zo veel mogelijk mensen te redden. Hulp krijgt ze van Morgan, een dappere man die eerder ook gebeten is, maar die niet veranderde. Hij kan de taal van de Geïnfecteerden en probeert door gesprekken patient zero te vinden. Maar zal dat ook wel lukken? Hoe lang duurt het vooraleer dokter Rose een vaccin vindt? Of zullen de Geïnfecteerden hen eerst vinden?

Eigenlijk begint Patient Zero behoorlijk aangenaam en doet de film je ergens heel erg enthousiast worden. Je hebt wel het gevoel dat de prent weinig vernieuwend zal zijn, maar toch geloof je dat regisseur Stefan Ruzowitzky je echt gaat entertainen. Jammer genoeg is het tegendeel waar. Het verhaal is op zich nog wel leuk, maar gaandeweg heb je door dat de film eigenlijk helemaal nergens heengaat. Je volgt de personages wel goed en kijkt samen met hen uit naar een oplossing, maar antwoorden op hun vragen komen er nooit. In plaats van het verhaal goed neer te leggen opteert Ruzowitzky op het einde voor een finale actiescene die goed in beeld is gebracht, maar die het verhaal tegelijk doet eindigen als één groot fiasco. Verhaaltechnisch is Patient Zero dus niet meteen een schot in de roos.

De personages die je voorgeschoteld krijgt, zijn gelukkig wel van een degelijk niveau. Vooral Morgan, de man die dokter Rose assisteert omdat hij de taal van de Geïnfecteerden spreekt, is een boeiende persoonlijkheid. Hij is de enige die echt een goede achtergrond meekrijgt, waardoor je hem op elk moment helemaal gelooft. Dat de rol sterk wordt neergezet door Matt Smith, een voormalige Dr. Who, is dan ook een echte meerwaarde. Maar ook dokter Rose en de mysterieuze Professor zijn leuke personages die de film toch nog een beetje fijn maken. Natalie Dormer en Stanley Tucci vertolken die rollen bovendien erg goed. Tot slot is er ook nog Clive Standen die tussen iedereen in rondloopt als vervelende Kolonel Knoxx. De personages vallen dus heel goed mee, waardoor het nog stommer is dat het verhaal zo belachelijk slecht is geschreven.

Het concept dat Patient Zero brengt is eigenlijk heel leuk en doet je enthousiast worden nog voor je de film het opgezet. Ook het begin voelt erg goed aan, maar al gauw tuimelt de film in een spiraal van negatieve elementen die aantonen dat er vooral één heel groot probleem is: het verhaal is belachelijk slecht opgebouwd. Daardoor heb je op het einde geen antwoorden op je vragen en blijf je als een eenzaam kind midden in een grasveld alleen achter. Dat is zonde. Gelukkig maakt het acteerwerk van Matt Smith, Natalie Dormer en Stanley Tucci het een beetje goed, maar echt goed wordt de film nooit. Stefan Ruzowitzky had deze film dus beter nooit gemaakt. Ben je toch ietwat enthousiast? Patient Zero wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 28 november 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Had jij ooit al gehoord van Patient Zero? Ben je van plan om de film ook een kans te geven of ben je al helemaal gedemotiveerd door onze recensie? Wat denk je van het acteerwerk? Laat het ons weten door hier onder te reageren.